Użytkownicy CASE w Wielkiej Brytanii
- Computerworld,
- 16.03.1991
Termin CASE używany jest od około dziesięciu lat. Komercyjnie dostępne narzędzia tego typu rozpowszechniły się kilka lat temu, a więc można już mówić o praktycznych doświadczeniach. Badaniu tych doświadczeń służyła ankieta, której wyniki przedstawił na konferencji CASE'91 Ray Bogusławski z Londynu.
Termin CASE używany jest od około dziesięciu lat. Komercyjnie dostępne narzędzia tego typu rozpowszechniły się kilka lat temu, a więc można już mówić o praktycznych doświadczeniach. Badaniu tych doświadczeń służyła ankieta, której wyniki przedstawił na konferencji CASE'91 Ray Bogusławski z Londynu.
Podstawy
Zacznijmy od podstaw:
- Przez CASE rozumiemy narzędzia wspomagające automatyczne tworzenie systemów informatycznych, w pełnym cyklu życia tych systemów.
- Badana populacja to klienci firmy Coopers & Lybrand Deloitte w Wielkiej Brytanii. Badano firmy działające w różnych dziedzinach gospodarki (energetyka, transport, telewizja, wydawnictwa). Obrót na jednego pracownika mieścił się w granicach od 44 tys. do 150 tys. funtów szterlingów.
Wydatki badanych firm na informatykę wynosiły od 1% do 10% rocznego obrotu. Z kolei wydatki na CASE - ok. 2% rocznego budżetu informatycznego. Stosunkowo duże nakłady (około 65%) przeznaczano na szkolenie personelu informatycznego, bardzo nieznaczne zaś - na szkolenie użytkowników.
Zakres stosowania CASE w badanych firmach pokazują poniższe dane:
35% - nie używa CASE; 10% - planuje używanie CASE; 35% - używa przy realizacji poważnych systemów;
20% - używa przy realizacji drobnych systemów.
Wyniki te wskazują na bardzo ostrożne podejście użytkowników do nowego narzędzia, jakim jest CASE.
Wielkość realizowanych systemów:
Systemy o pracochłonności do jednego roboczoroku stanowiły 9,1% wszytkich realizowanych przy użyciu CASE projektów, od 1 do 3 roboczolat - 21,1%, od 3 do 6 roboczolat - 24,3%, od 6 do 10 roboczolat - 22,9%, ponad 10 roboczolat- 22,6%.
W sumie ok. 70% użytkowników korzysta z CASE przy realizacji systemów większych niż 3 roboczolata.
Realizacją 80% systemów kierowały działy informatyczne, realizacją zaś pozostałych 20% systemów - użytkownicy. Ponad 50% systemów realizowały zespoły stworzone z udziałem użytkowników.
Ocena
Ogólna ocena zastosowania CASE wypadła różnie, w zależności od oczekiwań. Odpowiedź na pytanie: czy narzędzia CASE się sprawdziły - brzmi następująco:
• TAK, jeśli chodzi o:
- ułatwione i ograniczone utrzymanie (maintenance) systemów.
- redukcję kosztów jednostkowych;
- jakość;
- sprawną realizację bieżących wymagań firmy.
• NIE, jeśli chodzi o:
- skrócenie kolejki systemów oczekujących na realizację;
- poprawa kontroli i sterowania realizacją systemów;
- tworzenie modułów nadających cych się do wielokrotnego, wykorzystania.
• TAK/NIE, jeśli chodzi o:
- wydajność pracy programistów;
- szybkość uzyskiwanych postępów.
Ostateczna ocena pozytywna („osiągnęliśmy sukces") została przyznana przez około 80% użytkowników.
Organizacja prac
Dla uzupełnienia obrazu organizacji informatyki warto dodać, że:
- wiele firm używało oprócz narzędzi czwartej generacji typowych języków programowania trzeciej generacji;
- COBOL był używany przez 70% badanych firm;
- używane są bardzo różnorodne narzędzia, z których tylko nieliczne zdobyły szerszą popularność pozwalającą uważać je za typowe;
- niewiele firm planuje integrację narzędzi.
Tendencje
W omawianej ankiecie zebrano także wypowiedzi na temat tendencji spodziewanych w zastosowaniach informatyki w ciągu najbliższych pięciu lat. Oto rezultaty:
- wzrośnie liczba systemów otwartych;
- spodziewana jest duża różnorodność środowisk operacyjnych;
- postępować będzie decentralizacja przetwarzania (rozwój przetwarzania rozproszonego);
- znacznie więcej zastosowań będzie tworzonych pod kierownictwem użytkowników;
- zwiększy się wykorzystanie stacji roboczych.
Tezy
A teraz podstawowe tezy opracowania wyników: część firm używających CASE kwestionuje jego przydatność lub nawet rezygnuje z jego stosowania. Wiele wykazuje dużą ostrożność przy planowaniu dalszych inwestycji w rozwój CASE. Wydaje się, że podstawowe przyczyny negatywnych reakcji są następujące:
- Koncentracja na stronie technicznej narzędzi. Pomijana jest m.in. analiza wymagań, które stawia firmie środowisko zewnętrzne, możliwości działu informatycznego, poziom personelu, specyfika problemów, które mają być
rozwiązywane. A przecież dopiero po ustaleniu, jakie problemy i w jakim środowisku mają być rozwiązywane, można ustalić cele, dokonać wyboru narzędzi i śledzić stopień realizacji celów.
- Brak poparcia kierownictwa firmy dla niezbędnych zmian organizacyjnych. Uważa się CASE za jeszcze jedno narzędzie dla działu informatycznego, a nie środek zmieniający rolę całego personelu firmy w tworzeniu i eksploatacji systemów informatycznych.
- Niedostateczne i źle rozmieszczone środki na szkolenie. Ograniczenie szkolenia do informatyków jest tym dziwniejsze, że powszechnie jest przewidywany wzrost roli użytkowników w przygotowaniu systemów informatycznych.
Ostatecznie, wyniki badania potwierdzają, że oprócz strony technicznej decydujące znaczenie dla powodzenia zastosowań CASE mają i będą miały czynniki ekonomiczne, organizacyjne oraz zarządzanie.