Ustawa o wspieraniu innowacji

Rada Ministrów przyjęła projekt pod koniec września br. Projekt ustawy przygotowany został przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Niezależnie Ministerstwo Nauki i Informatyzacji przygotowało projekt ustawy o finansowaniu nauki (pisaliśmy o tym w Computerworld 26/2004), który znajduje się obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych.

Ustawa o wspieraniu innowacji

Rada Ministrów przyjęła projekt pod koniec września br. Projekt ustawy przygotowany został przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Niezależnie Ministerstwo Nauki i Informatyzacji przygotowało projekt ustawy o finansowaniu nauki (pisaliśmy o tym w Computerworld 26/2004), który znajduje się obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych.

"Polska gospodarka charakteryzuje się niezwykle niskim poziomem innowacyjności. W związku z tym musimy użyć agresywniejszych bodźców po to, aby z jednej strony wspomagać tych, którzy generują rozwiązania naukowo-techniczne, którzy produkują myśl, a z drugiej, wspomagać tych, którzy będą inwestowali po to, by tę polską, własną myśl wprowadzić w praktykę" - argumentuje Jerzy Hausner, wicepremier i minister gospodarki i pracy. Głównym celem ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej jest "uzyskanie wzrostu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki poprzez zwiększenie nakładów sektora prywatnego na działalność badawczo-rozwojową oraz poprawę efektywności gospodarowania środkami publicznymi na badania i rozwój". Założenie to ma zostać osiągnięte dzięki realizacji czterech celów:

  • rozwojowi prywatnego sektora badawczo-rozwojowego;

  • poprawie efektywności wdrażania polityki innowacyjnej na poziomie krajowym i regionalnym;

  • większej efektywności wykorzystywania środków publicznych przeznaczonych na działalność innowacyjną;

  • zwiększeniu zainteresowania działalnością innowacyjną podmiotów sektora prywatnego, wyrażonego wzrostem nakładów na działalność badawczo-rozwojową.
Rząd przewiduje stworzenie nowego instrumentu finansowego dla przedsiębiorców - tzw. kredytu technologicznego. Będzie on przeznaczony na sfinansowanie inwestycji polegającej na zastosowaniu nowej technologii oraz uruchomieniu produkcji nowych wyrobów lub modernizacji wyrobów produkowanych na podstawie tej technologii. Kredyt będzie udzielany przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków Funduszu

Kredytu Technologicznego. Przedsiębiorca, który udokumentuje sprzedaż towarów i usług powstałych w wyniku inwestycji, będzie miał możliwość ubiegania się przez pięć kolejnych lat o umorzenie do 50% wartości kredytu (do 10% w każdym roku). Wysokość kredytu technologicznego nie będzie mogła przekroczyć 2 mln euro.

Przedsiębiorca posiadający osobowość prawną, prowadzący działalność innowacyjną i niebędący jednostką badawczo-rozwojową, będzie mógł uzyskać status Centrum Badawczo-Rozwojowego (CBR). Status CBR będzie można nadać przedsiębiorcy, którego: "przychody netto ze sprzedaży wytworzonych przez siebie wyników badań lub prac rozwojowych stanowią co najmniej 50% przychodów ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za rok obrotowy poprzedzający rok złożenia wniosku o nadanie statusu, przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za rok obrotowy poprzedzający rok złożenia wniosku o nadanie statusu, wyniosły co najmniej 800 tys. euro". Status Centrum Badawczo-Rozwojowego będą więc zapewne mogły uzyskać także polskie firmy programistyczne.

Status będzie nadawany bezterminowo, jednak w każdym roku będzie weryfikowane spełnienie wymienionych warunków. Przedsiębiorca, który uzyska status CBR, będzie zwolniony z podatku dochodowego z tytułu sprzedaży wyników badań i prac rozwojowych. Centrum będzie również zwolnione z podatków w zakresie prowadzonych badań i prac rozwojowych (od nieruchomości, rolnego i leśnego) oraz opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntów w części wykorzystywanej do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych. Rząd założył również nowelizację ustawy z 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (jbr). Przewidziano w niej odstąpienie od nadawania statusu jednostki badawczo-rozwojowej. Rząd zaproponował także wprowadzenie opodatkowania 22% stawką VAT usług naukowo-badawczych. Obecnie bowiem jednostki badawczo-rozwojowe ponoszą zwiększone koszty działalności, tracąc możliwość odliczenia VAT.

W projekcie ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej zaproponowano też rozszerzenie zakresu zadań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Do zadań PARP będzie należało: działanie na rzecz realizacji założeń polityki innowacyjnej państwa; wspieranie i promocja przedsięwzięć, w tym programów centralnych i regionalnych, dotyczących rozwoju innowacyjności; przygotowywanie i realizacja własnych programów działań wspierających działalność innowacyjną; wspomaganie organów administracji rządowej i samorządowej w zbieraniu i przetwarzaniu danych o potrzebach gospodarki narodowej w zakresie innowacyjności; wspieranie działalności instytucji otoczenia przedsiębiorstw działających na rzecz wzrostu ich innowacyjności oraz gospodarki, takich jak centra transferu technologii, inkubatory i parki technologiczne; współpraca międzynarodowa w dziedzinie promocji i rozwoju innowacyjności; podejmowanie, wspieranie i finansowanie przedsięwzięć w zakresie transferu nowej technologii; nadzorowanie, koordynacja i wspieranie krajowej sieci innowacji.

Rząd przewiduje również zmiany w ustawach o szkolnictwie wyższym i wyższych szkołach zawodowych. Mają one umożliwić uczelniom tworzenie akademickich inkubatorów przedsiębiorczości i centrów transferu technologii.

2 mln euro - tyle będzie mógł polski przedsiębiorca otrzymać w ramach tzw. kredytu technologicznego. Będzie on mógł być przeznaczony na sfinansowanie inwestycji polegającej na zastosowaniu nowej technologii oraz uruchomieniu produkcji nowych wyrobów lub modernizacji wyrobów produkowanych na podstawie tej technologii.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200