Ustawa o wspieraniu innowacji
- Computerworld,
- 11.10.2004
Rada Ministrów przyjęła projekt pod koniec września br. Projekt ustawy przygotowany został przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Niezależnie Ministerstwo Nauki i Informatyzacji przygotowało projekt ustawy o finansowaniu nauki (pisaliśmy o tym w Computerworld 26/2004), który znajduje się obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych.
Ustawa o wspieraniu innowacji
Rada Ministrów przyjęła projekt pod koniec września br. Projekt ustawy przygotowany został przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Niezależnie Ministerstwo Nauki i Informatyzacji przygotowało projekt ustawy o finansowaniu nauki (pisaliśmy o tym w Computerworld 26/2004), który znajduje się obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych.
"Polska gospodarka charakteryzuje się niezwykle niskim poziomem innowacyjności. W związku z tym musimy użyć agresywniejszych bodźców po to, aby z jednej strony wspomagać tych, którzy generują rozwiązania naukowo-techniczne, którzy produkują myśl, a z drugiej, wspomagać tych, którzy będą inwestowali po to, by tę polską, własną myśl wprowadzić w praktykę" - argumentuje Jerzy Hausner, wicepremier i minister gospodarki i pracy. Głównym celem ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej jest "uzyskanie wzrostu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki poprzez zwiększenie nakładów sektora prywatnego na działalność badawczo-rozwojową oraz poprawę efektywności gospodarowania środkami publicznymi na badania i rozwój". Założenie to ma zostać osiągnięte dzięki realizacji czterech celów:
- rozwojowi prywatnego sektora badawczo-rozwojowego;
- poprawie efektywności wdrażania polityki innowacyjnej na poziomie krajowym i regionalnym;
- większej efektywności wykorzystywania środków publicznych przeznaczonych na działalność innowacyjną;
- zwiększeniu zainteresowania działalnością innowacyjną podmiotów sektora prywatnego, wyrażonego wzrostem nakładów na działalność badawczo-rozwojową.
Kredytu Technologicznego. Przedsiębiorca, który udokumentuje sprzedaż towarów i usług powstałych w wyniku inwestycji, będzie miał możliwość ubiegania się przez pięć kolejnych lat o umorzenie do 50% wartości kredytu (do 10% w każdym roku). Wysokość kredytu technologicznego nie będzie mogła przekroczyć 2 mln euro.
Przedsiębiorca posiadający osobowość prawną, prowadzący działalność innowacyjną i niebędący jednostką badawczo-rozwojową, będzie mógł uzyskać status Centrum Badawczo-Rozwojowego (CBR). Status CBR będzie można nadać przedsiębiorcy, którego: "przychody netto ze sprzedaży wytworzonych przez siebie wyników badań lub prac rozwojowych stanowią co najmniej 50% przychodów ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za rok obrotowy poprzedzający rok złożenia wniosku o nadanie statusu, przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za rok obrotowy poprzedzający rok złożenia wniosku o nadanie statusu, wyniosły co najmniej 800 tys. euro". Status Centrum Badawczo-Rozwojowego będą więc zapewne mogły uzyskać także polskie firmy programistyczne.
Status będzie nadawany bezterminowo, jednak w każdym roku będzie weryfikowane spełnienie wymienionych warunków. Przedsiębiorca, który uzyska status CBR, będzie zwolniony z podatku dochodowego z tytułu sprzedaży wyników badań i prac rozwojowych. Centrum będzie również zwolnione z podatków w zakresie prowadzonych badań i prac rozwojowych (od nieruchomości, rolnego i leśnego) oraz opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntów w części wykorzystywanej do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych. Rząd założył również nowelizację ustawy z 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (jbr). Przewidziano w niej odstąpienie od nadawania statusu jednostki badawczo-rozwojowej. Rząd zaproponował także wprowadzenie opodatkowania 22% stawką VAT usług naukowo-badawczych. Obecnie bowiem jednostki badawczo-rozwojowe ponoszą zwiększone koszty działalności, tracąc możliwość odliczenia VAT.
W projekcie ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej zaproponowano też rozszerzenie zakresu zadań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Do zadań PARP będzie należało: działanie na rzecz realizacji założeń polityki innowacyjnej państwa; wspieranie i promocja przedsięwzięć, w tym programów centralnych i regionalnych, dotyczących rozwoju innowacyjności; przygotowywanie i realizacja własnych programów działań wspierających działalność innowacyjną; wspomaganie organów administracji rządowej i samorządowej w zbieraniu i przetwarzaniu danych o potrzebach gospodarki narodowej w zakresie innowacyjności; wspieranie działalności instytucji otoczenia przedsiębiorstw działających na rzecz wzrostu ich innowacyjności oraz gospodarki, takich jak centra transferu technologii, inkubatory i parki technologiczne; współpraca międzynarodowa w dziedzinie promocji i rozwoju innowacyjności; podejmowanie, wspieranie i finansowanie przedsięwzięć w zakresie transferu nowej technologii; nadzorowanie, koordynacja i wspieranie krajowej sieci innowacji.
Rząd przewiduje również zmiany w ustawach o szkolnictwie wyższym i wyższych szkołach zawodowych. Mają one umożliwić uczelniom tworzenie akademickich inkubatorów przedsiębiorczości i centrów transferu technologii.
2 mln euro - tyle będzie mógł polski przedsiębiorca otrzymać w ramach tzw. kredytu technologicznego. Będzie on mógł być przeznaczony na sfinansowanie inwestycji polegającej na zastosowaniu nowej technologii oraz uruchomieniu produkcji nowych wyrobów lub modernizacji wyrobów produkowanych na podstawie tej technologii.