Usługi IT napędzają rozwój biznesu w Polsce

Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce, wzorem globalnego, zmierza w stronę coraz bardziej zaawansowanych usług, będących częścią jednej zintegrowanej oferty dla klientów.

Marcin Nowak dyrektor zarzadzajacy Centrum Infrastructure Servicies Capgemini, Head of Regional ABSL Chapter

Sukcesem dynamicznego rozwoju firm dostarczajach usługi zarzadzania infrastruktura IT jest zrozumienie, ze nadrzednym celem w obszarze swiadczonych usług IT jest skupienie sie na aktywnosciach, które przyniosa klientowi wymierne korzysci biznesowe poprzez innowacyjne rozwiazania w infrastrukturze IT.

Źródła dynamicznego rozwoju tej branży w naszym kraju należy szukać w różnorodności i kompleksowości świadczonych usług, zwłaszcza z obszaru IT, a także umiejętności oferowania klientom innowacyjnych rozwiązań wspierających ich rozwój i umożliwiających uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku.

Sektor nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce to obecnie główny ośrodek obsługi outsourcingowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Można powiedzieć, że dynamiczny rozwój tej branży w naszym kraju odbywa się trochę na przekór trendom, jakie są obserwowane na innych rynkach europejskich. Jak wynika z najnowszego raportu Information Services Group, opisującego sytuację w sektorze usług outsourcingowych na świecie, wartość kontraktów w branży outsourcingowej w regionie EMEA w pierwszym półroczu 2013 r. zmalała o 15% r/r. Z kolei jak wskazują dane ABSL, w Polsce od stycznia 2012 r. przybyło 70 nowych centrów, a liczba zatrudnionych w branży wzrosła o 23,5 tys. osób. Średni, roczny wzrost zatrudnienia plasuje się zatem na poziomie 20%, a aktualna liczba pracowników wynosi ponad 110 tys. osób, w tym ponad jedna trzecia dostarcza usługi wsparcia i rozwoju infrastruktury IT.

„Prognozujemy, że do końca 2013 r. liczba zatrudnionych w zagranicznych centrach usług biznesowych w Polsce osiągnie przewidywane 115–120 tys. osób. Dynamiczny wzrost sektora generują zarówno nowi gracze, jak i centra już działające w Polsce, które są zadowolone z warunków prowadzenia biznesu w naszym kraju” – mówi Marek Grodziński, wiceprezes ABSL, dyrektor Centrum BPO Capgemini.

Dynamiczny wzrost sektora nowoczesnych usług dla biznesu jest związany głównie z działalnością inwestorów zagranicznych. Należy zauważyć, że ponad 60% utworzonych w ub. r. centrów to inwestycje podmiotów zagranicznych dopiero wchodzących na polski rynek usług biznesowych. Wśród najbardziej rozpoznawalnych marek, które w ciągu ostatnich miesięcy zainwestowały w Polsce, są m.in.: Bayer, Qatar Airways, Brown Brothers Harriman, Goldman Sachs, Euroclear, Metsä Group.

Sektor usług finansowych i usługi wsparcia infrastruktury IT specjalizacją branży w Polsce

Marek Grodzinski wiceprezes ABSL, dyrektor Centrum BPO Capgemini

Prognozujemy, ze do konca 2013 r. liczba zatrudnionych w zagranicznych centrach usług biznesowych w Polsce osiagnie przewidywane 115–120 tys. osób. Dynamiczny wzrost sektora generuja zarówno nowi gracze, jak i centra juz działajace w Polsce, które sa zadowolone z warunków prowadzenia biznesu w naszym kraju.

Ciekawych wniosków dostarcza analiza odpowiedzi respondentów tegorocznej ankiety ABSL opublikowanej w raporcie „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2013” na temat profilu działalności centrów usług. Większość (prawie 60%) nadal świadczy usługi finasowo-księgowe, lecz prawie 50% dostarcza usługi wsparcia aplikacji IT, a ponad 33% wspiera infrastrukturę IT.

Co ciekawe, jednostki z sektora BIFS (bankowość, ubezpieczenia i usługi finansowe, ang. Banking, Insurance, Financial Services), które korzystają z oferty centrów outsourcingowych, dodatkowo i najchętniej zlecają swoim dostawcom obsługę procesów IT, co powiększa skalę i zakres usług IT dostarczanych przez Centra Usług Wspólnych. Potwierdzają to dane Everest Group (2012), według których światowe wydatki na usługi ITO (75–80 mld USD) stanowią ok. 70% całego rynku usług dla domów maklerskich, banków inwestycyjnych i powierniczych oraz innych instytucji finansowych. W regionie CEE Polska jest jednym z liderów w tym obszarze. Dla przykładu, jak wskazują ubiegłoroczne dane Gartnera, nasz kraj osiągnął w 2012 r. drugą pozycję, za Rosją, w regionie CEE w zestawieniu wielkości wzrostu wydatków firm sektora usług finansowych na obsługę procesów IT. Źródłem sukcesu Polski jako jednej z kluczowych europejskich destynacji dla usług IT jest głównie dostępność wykwalifikowanych kadr. Nasi specjaliści są chwaleni za kreatywność, umiejętność oferowania klientom tzw. wartości dodanej, dokładność, a także łatwość dostosowania się do różnic kulturowych, co jest szczególnie istotne wśród centrów usług z kapitałem zagranicznym, pracujących na rzecz firm reprezentujących wiele regionów świata.

Różnorodność kluczem do rozwoju rynku usług

Z analizy specyfiki działalności centrów z sektora nowoczesnych usług dla biznesu wynika, że źródeł sukcesu i dynamicznego rozwoju sektora należy upatrywaćć w różnorodności i innowacyjności świadczonych usług. Usługi IT oraz procesy biznesowe obsługiwane przez firmy z branży stają się coraz bardziej złożone i zaawansowane, a niejednokrotnie rozwiązania opracowywane przez polskich specjalistów wspierają wzrost innowacyjności i przewagi konkurencyjnej globalnych marek.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200