Usługi IT napędzają rozwój biznesu w Polsce
- Joanna Nowocień,
- 23.10.2013
Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce, wzorem globalnego, zmierza w stronę coraz bardziej zaawansowanych usług, będących częścią jednej zintegrowanej oferty dla klientów.
Sukcesem dynamicznego rozwoju firm dostarczajach usługi zarzadzania infrastruktura IT jest zrozumienie, ze nadrzednym celem w obszarze swiadczonych usług IT jest skupienie sie na aktywnosciach, które przyniosa klientowi wymierne korzysci biznesowe poprzez innowacyjne rozwiazania w infrastrukturze IT.
Sektor nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce to obecnie główny ośrodek obsługi outsourcingowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Można powiedzieć, że dynamiczny rozwój tej branży w naszym kraju odbywa się trochę na przekór trendom, jakie są obserwowane na innych rynkach europejskich. Jak wynika z najnowszego raportu Information Services Group, opisującego sytuację w sektorze usług outsourcingowych na świecie, wartość kontraktów w branży outsourcingowej w regionie EMEA w pierwszym półroczu 2013 r. zmalała o 15% r/r. Z kolei jak wskazują dane ABSL, w Polsce od stycznia 2012 r. przybyło 70 nowych centrów, a liczba zatrudnionych w branży wzrosła o 23,5 tys. osób. Średni, roczny wzrost zatrudnienia plasuje się zatem na poziomie 20%, a aktualna liczba pracowników wynosi ponad 110 tys. osób, w tym ponad jedna trzecia dostarcza usługi wsparcia i rozwoju infrastruktury IT.
„Prognozujemy, że do końca 2013 r. liczba zatrudnionych w zagranicznych centrach usług biznesowych w Polsce osiągnie przewidywane 115–120 tys. osób. Dynamiczny wzrost sektora generują zarówno nowi gracze, jak i centra już działające w Polsce, które są zadowolone z warunków prowadzenia biznesu w naszym kraju” – mówi Marek Grodziński, wiceprezes ABSL, dyrektor Centrum BPO Capgemini.
Dynamiczny wzrost sektora nowoczesnych usług dla biznesu jest związany głównie z działalnością inwestorów zagranicznych. Należy zauważyć, że ponad 60% utworzonych w ub. r. centrów to inwestycje podmiotów zagranicznych dopiero wchodzących na polski rynek usług biznesowych. Wśród najbardziej rozpoznawalnych marek, które w ciągu ostatnich miesięcy zainwestowały w Polsce, są m.in.: Bayer, Qatar Airways, Brown Brothers Harriman, Goldman Sachs, Euroclear, Metsä Group.
Sektor usług finansowych i usługi wsparcia infrastruktury IT specjalizacją branży w Polsce
Prognozujemy, ze do konca 2013 r. liczba zatrudnionych w zagranicznych centrach usług biznesowych w Polsce osiagnie przewidywane 115–120 tys. osób. Dynamiczny wzrost sektora generuja zarówno nowi gracze, jak i centra juz działajace w Polsce, które sa zadowolone z warunków prowadzenia biznesu w naszym kraju.
Co ciekawe, jednostki z sektora BIFS (bankowość, ubezpieczenia i usługi finansowe, ang. Banking, Insurance, Financial Services), które korzystają z oferty centrów outsourcingowych, dodatkowo i najchętniej zlecają swoim dostawcom obsługę procesów IT, co powiększa skalę i zakres usług IT dostarczanych przez Centra Usług Wspólnych. Potwierdzają to dane Everest Group (2012), według których światowe wydatki na usługi ITO (75–80 mld USD) stanowią ok. 70% całego rynku usług dla domów maklerskich, banków inwestycyjnych i powierniczych oraz innych instytucji finansowych. W regionie CEE Polska jest jednym z liderów w tym obszarze. Dla przykładu, jak wskazują ubiegłoroczne dane Gartnera, nasz kraj osiągnął w 2012 r. drugą pozycję, za Rosją, w regionie CEE w zestawieniu wielkości wzrostu wydatków firm sektora usług finansowych na obsługę procesów IT. Źródłem sukcesu Polski jako jednej z kluczowych europejskich destynacji dla usług IT jest głównie dostępność wykwalifikowanych kadr. Nasi specjaliści są chwaleni za kreatywność, umiejętność oferowania klientom tzw. wartości dodanej, dokładność, a także łatwość dostosowania się do różnic kulturowych, co jest szczególnie istotne wśród centrów usług z kapitałem zagranicznym, pracujących na rzecz firm reprezentujących wiele regionów świata.
Różnorodność kluczem do rozwoju rynku usług
Z analizy specyfiki działalności centrów z sektora nowoczesnych usług dla biznesu wynika, że źródeł sukcesu i dynamicznego rozwoju sektora należy upatrywaćć w różnorodności i innowacyjności świadczonych usług. Usługi IT oraz procesy biznesowe obsługiwane przez firmy z branży stają się coraz bardziej złożone i zaawansowane, a niejednokrotnie rozwiązania opracowywane przez polskich specjalistów wspierają wzrost innowacyjności i przewagi konkurencyjnej globalnych marek.