UC czeka na użytkowników

IBM rozpoczął ofensywę na rynku Unified Communications, ogłaszając szerokie plany rozwoju swojej platformy Sametime, a wkrótce nastąpi odpowiedź Microsoftu, który w połowie października planuje premierę Office Communications Server 2007.

IBM rozpoczął ofensywę na rynku Unified Communications, ogłaszając szerokie plany rozwoju swojej platformy Sametime, a wkrótce nastąpi odpowiedź Microsoftu, który w połowie października planuje premierę Office Communications Server 2007.

Choć popyt na zintegrowane platformy telekomunikacyjne UC (Unified Communications) jest wciąż niewielki, to potentaci na rynku IT, jak IBM i Microsoft, wierzą, że już wkrótce będzie to segment wart wiele miliardów dolarów i zawczasu inwestują w rozwój tej technologii. Firmy te mają nieco odmienne podejście do systemów zintegrowanej komunikacji. Microsoft współpracuje z Cisco, tworząc kolejne wersje oprogramowania łączącego wszystkie formy interaktywnej komunikacji głosowej z transmisją danych i informowaniem o aktualnych możliwościach nawiązywania połączeń z różnymi osobami. Natomiast IBM, m.in. we współpracy z Siemensem, skupia się na zapewnieniu pełnej zgodności swojej platformy z oprogramowaniem i rozwiązaniami firm niezależnych.

Platforma IBM Sametime

UC czeka na użytkowników

Mark Straton, wiceprezes Siemens Enterprise Networks.

Rynek Unifi ed Communications jest przereklamowany. Popularyzacja systemów zintegrowanej komunikacji w korporacjach zajmie najprawdopodobniej jeszcze co najmniej a może nawet 10 lat.

IBM zapowiedział wprowadzenie Lotus Sametime 8.0 w trzech nowych wersjach: Entry, Standard i Advanced, udostępnienie nowego pakietu Unified Telephony (wykorzystującego m.in. oprogramowanie Siemens OpenScape) oraz zintegrowanych z Notes i Sametime usług konferencji internetowych w modelu SaaS opartych na rozwiązaniach kupionej ostatnio firmy WebDialogs. Pakiet Lotus Sametime 8.0 Entry, poza komunikatorem IM i narzędziami do zarządzania kontaktami, ma zawierać m.in. funkcje związane z kontrolą wykonanych połączeń.

Wersja Standard wprowadzi możliwość integracji z pakietem Microsoft Office i uruchamiania serwera Sametime w wirtualnym środowisku VMware. Ponadto pozwoli na rozszerzenie funkcji oprogramowania za pomocą wtyczek i aplikacji typu "mashup" oraz obsługę najpopularniejszych rozwiązań innych firm, m.in. komunikatorów AOL, Yahoo! i Google Talk. Według nieoficjalnych informacji Sametime Standard będzie również poprawnie współpracował z komunikatorami opartymi na protokole XMPP, a więc m.in. popularnym Jabberem.

Największą funkcjonalność oferować będzie oczywiście wersja Advanced. Poza wymienionymi wyżej ma być wyposażona w funkcje transmisji wideo, mechanizmy obsługi rozmów grupowych oraz narzędzia umożliwiające grupowanie kontaktów, pod względem określonych cech, np. znajomości określonej tematyki lub miejsca pracy. Lotus Sametime Standard ma trafić do sprzedaży jeszcze w tym roku, a wersje Entry i Advanced w pierwszym kwartale 2008 r.

Podczas sierpniowej konferencji VoiceCon, IBM potwierdził informacje dotyczące zakupu fragmentów kodu platformy komunikacyjnej Siemens OpenScape. Mają one zostać wykorzystane w nowym module Unified Telephony uzupełniającym funkcjonalność Lotus Sametime 8 funkcjami związanymi z kontrolą połączeń (również komórkowych oraz VoIP) i dostępem do nich z poziomu aplikacji zewnętrznych.

Podstawowym zadaniem Unified Telephony będzie integracja analogowych i cyfrowych usług telefonicznych oraz zapewnienie aplikacjom dostępu do transmisji danych, głosu i obrazu. Oprogramowanie korzysta z rozwiązań sprawdzonych w innych aplikacjach pakietu Sametime, w tym m.in. powiadamiania o obecności i możliwościach prowadzenia rozmowy z osobami znajdującymi się na liście kontaktów oraz wykonywania połączeń telefonicznych VoIP bezpośrednio z poziomu komunikatora internetowego. Unified Telephony ma umożliwić dostęp do wszystkich kluczowych informacji biznesowych prawie w czasie rzeczywistym. Pakiet ten ma się pojawić na rynku w połowie przyszłego roku.

IP konferencje

IBM zakupił też ostatnio dostawcę usług konferencyjnych WebDialogs i zamierza włączyć rozwiązania tej firmy do pakietów Lotus Notes i Lotus Sametime. Dzięki nim użytkownicy uzyskają dostęp do usług konferencyjnych i rozmów grupowych za pośrednictwem Internetu oferowanych w modelu SaaS. Zdaniem Michaela Rhodina z IBM rozwiązania WebDialogs można będzie łatwo zintegrować z pakietem Lotus Sametime, co będzie "interesujące przede wszystkim dla firm z sektora MSP, ale być może również dla klientów korporacyjnych".

Dotychczas WebDialogs oferowała usługi konferencyjne na bazie infrastruktury teleinformatycznej operatorów telekomunikacyjnych, m.in. AT&T i Sprint Canada. Oprócz tego w ofercie tej firmy znajdują się narzędzia programistyczne, w tym rozbudowane interfejsy API, umożliwiające rozbudowę i dostosowanie aplikacji konferencyjnych do indywidualnych potrzeb użytkowników. Na razie nie wiadomo, czy oferta ta zostanie utrzymana także po integracji z pakietem Lotus Sametime.

Microsoft OCSw modelu SaaS

Oficjalna premiera Microsoft OCS 2007 (Office Communications Server) jest planowana na 16 października br. Będzie to podstawowy element platformy Microsoftu oferującej zintegrowane funkcje komunikacyjne, które będą mogły zostać połączone z istniejącymi środowiskami informatycznymi korporacji i umożliwiać m.in. komunikację głosową, tekstową i wideokonferencje oraz budowę firmowych sieci telefonicznych w technologii VoIP. Ostatnio firma ujawniła, że przygotowuje tego typu system, o podobnej do OCS funkcjonalności, który jednak będzie oferowany w modelu SaaS.

Warren Barkley, nadzorujący projekt Office Communications Server 2007, podkreśla, że zintegrowana platforma komunikacyjna SaaS to rozwiązanie skierowane przede wszystkim do małych i średnich firm posiadających liczne oddziały lub współpracujących z wieloma firmami partnerskimi, bo "w odróżnieniu od dużych korporacji, takie przedsiębiorstwa nie dysponują środkami, aby uruchomić i prowadzić własny korporacyjny system komunikacyjny o szerokim zasięgu". Obecnie nie wiadomo jeszcze, czy Microsoft sam zajmie się sprzedażą i obsługą tego systemu, czy też zleci to firmom zewnętrznym.

Oprócz tego podczas konferencji VoiceCon, przedstawiciele Microsoftu zapowiedzieli wprowadzenie na rynek oprogramowania Office Communications Server 2007 Quality of Experience Monitoring Server. Ma ono umożliwiać bieżącą kontrolę nad obciążeniem łączy internetowych, a tym samym nad jakością wykonywanych połączeń.

Ujawniono również plany związane ze sprzedażą licencji na wykorzystywanie kodeka Microsoft RT Audio firmom takim jak Intel i Texas Instruments. Jego zastosowanie ma pomóc w opracowaniu sprzętowych rozwiązań telekomunikacyjnych, pozwalającym automatycznie dopasowywać jakość transmisji głosu do wydajności sieci teleinformatycznej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200