Tygrysy i rekiny dystrybucji

Z mojego ponad sześcioletniego doświadczenia z pracy w krajach Europy Środkowo-wschodniej wynika niezbicie, że najbardziej udanym rozwiązaniem dla małych i średnich przedsiębiorstw tego regionu jest mariaż z dużą, międzynarodową korporacją.

Z mojego ponad sześcioletniego doświadczenia z pracy w krajach Europy Środkowo-wschodniej wynika niezbicie, że najbardziej udanym rozwiązaniem dla małych i średnich przedsiębiorstw tego regionu jest mariaż z dużą, międzynarodową korporacją.

Połączenie lokalnego know-how i światowego stylu prowadzenia interesów, związanego z dużym potencjałem kapitałowym i szerokimi kontaktami jest częścią naturalnego procesu zmian gospodarczych w tej części Europy.

6% wzrost Produktu Krajowego Brutto w Polsce stawia ten kraj nie tylko na pozycji "tygrysa" Europy Środkowo-wschodniej, ale przede wszystkim zobowiązuje do dalszego rozwoju. Wiadomo, iż jest on niemożliwy bez poważnych inwestycji, a za taką uważam fuzję ABC Data z CHS.

W przeciwieństwie do Computer 2000, miejsce CHS leży gdzieś pomiędzy modelem dystrybutora prowadzącego kilkaset linii a tym, który skupia się na współpracy z jednym producentem. Wskazywane przez niektórych analityków niebezpieczeństwo uzyskiwania gros przychodów ze współpracy z jednym partnerem, którym dla CHS jest niewątpliwie Hewlett-Packard, jest jednak grubo przesadzone. Oferta naszej firmy jest bowiem na tyle szeroka, że ewentualne załamanie się sprzedaży jednego produktu nie powoduje jednocześnie krachu na wszystkich liniach. CHS, który uzyskuje ok. 40% przychodów z dystrybucji produktów Hewlett-Packard, mógłby stracić na współpracy z nami jedynie wtedy, gdyby skoncentrował się na sprzedaży wyłącznie komputerów, drukarek albo serwerów. Tak oczywiście nigdy się nie stanie.

Należy również zaznaczyć, że skala współpracy między nami a CHS nie jest dużo większa niż w przypadku Computer 2000. Zakładamy, że przynajmniej 25% oferty współpracujących z nami dystrybutorów powinno składać się z produktów Hewlett-Packarda. 40% w przypadku CHS stanowi górną, bynajmniej nie szokującą granicę tej skali. Bez wątpienia w Polsce głównym konkurentem dla ABC Data po fuzji z CHS jest Computer 2000. Proporcja przychodów wynosi tu dwie trzecie do jednego dla C2000. W Niemczech ta różnica jest niewiele większa. W Czechach CHS ma znacznie wyższą pozycję niż jego główny konkurent.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200