Trzęsienie w Kalifornii

3Com pozbywa się części produktów. Koncentruje się na rozwiązaniach dla małych i średnich firm, na produktach realizujących dostęp szerokopasmowy i telefonii w sieciach komputerowych.

3Com pozbywa się części produktów. Koncentruje się na rozwiązaniach dla małych i średnich firm, na produktach realizujących dostęp szerokopasmowy i telefonii w sieciach komputerowych.

Wydajne przełączniki CoreBuilder, routery, urządzenia zdalnego dostępu NetBuilder i PathBuilder zostaną wycofane z oferty do końca czerwca br. Ze sklepowych półek znikną modemy analogowe z logo 3Com. Pracę straci niemal co czwarty zatrudniony. Rozpoczęta właśnie restrukturyzacja będzie największą od chwili założenia firmy, która zasłużyła się m.in. opracowaniem standardu Ethernet.

Istota zmian

Użytkownicy CoreBuilder, PathBuilder i NetBuilder 3Com mogą liczyć na wsparcie techniczne jeszcze przez pięć lat. Poza tym 3Com zawarł porozumienie z amerykańską firmą Extreme Networks, która zobowiązała się do opracowania ścieżki migracji z CoreBuilder do własnych wysoko wydajnych przełączników BlackDiamond. Extreme zatrudni 200 pracowników 3Com, odpowiedzialnych za platformę CoreBuilder. Urządzenia BlackDiamond już dziś zapewniają większą funkcjonalność niż rozwiązania 3Com.

Największą wadą Extreme jest słaba aktywność tej firmy na rynkach międzynarodowych. Przejęcie klientów 3Com może to zmienić. W Polsce przełączniki routujące Extreme Networks są rozprowadzane od niedawna w kanale dystrybucyjnym Allied Telesyn, konkurenta 3Com.

Niejasna jest przyszłość PathBuilder i NetBuilder. 3Com zapowiedział, że obsługę użytkowników przejmie Motorola. Na razie brak więcej szczegółów.

Większość zwolnionych pracowników trafi do nowej spółki powołanej wspólnie przez 3Com, tajwańskiego producenta Accton Technology i singapurską NatSteel Electronics. Nowa firma przejęła od 3Com wszelkie technologie związane z komunikacją analogową (w tym również rozwijanie rozwiązań modemowych, które 3Com przejął wraz z nabyciem w 1997 r. firmy US Robotics) oraz produkcję kart sieciowych. NatSteel odkupił również od 3Com fabrykę w USA. W nowej firmie, która nie ma jeszcze oficjalnej nazwy, 3Com ma zaledwie 20% udziałów.

Powody

Gruntowną reorganizację prezes Eric Benhamou tłumaczy niezadowalającymi zyskami. Decyzja 3Com jest potwierdzeniem obaw analityków, którzy od ponad roku sygnalizowali, że firmie brakuje spójnej strategii. Miała ona wielomiesięczne opóźnienia we wprowadzaniu na rynek nowych produktów. Zbyt wolno reagowała także na zmieniające się potrzeby rynku, nie dotrzymując tempa konkurentom. Po wycofania się 3Com z rynku korporacyjnego, Cisco stała się de facto "domyślnym" wyborem dla klientów poszukujących zaawansowanych rozwiązań.

3Com nie jest jedynym producentem, który borykał się z problemami w walce o udziały na rynku korporacyjnym. Gruntowną restrukturyzację przechodzi obecnie Cabletron, który wydzielił cztery firmy mające lepiej koncentrować się na wycinkach działalności, która jest ich udziałem. Dział rozwiązań korporacyjnych wydziela również Lucent Technologies.

Co zostaje?

W ofercie 3Com pozostają urządzenia adresowane do użytkowników domowych (linia produktów HomeConnect) oraz małych (OfficeConnect) i średnich firm (SuperStack). 3Com zamierza poszerzyć ofertę dla firm o dedykowane urządzenia sieciowe, realizujące takie funkcje, jak buforowanie transmisji internetowych, firewall oraz równoważenie obciążenia. Nie będzie ich jednak produkować samodzielnie, lecz w kooperacji z Inktomi, SonicWall i F5.

W ofercie 3Com pozostaje również seria produktów Total Control, umożliwiających budowanie rozwiązań zdalnego dostępu. Firma zapowiedziała, że w tym roku skoncentruje się na dostarczeniu rozwiązań xDSL (SDSL, ADSL i IDSL), przeznaczonych zarówno dla operatorów internetowych, jak i klientów indywidualnych (o routery xDSL będzie wzbogacona również linia OfficeConnect).

Ostatnim obszarem zainteresowań 3Com są urządzenia do telefonii z wykorzystaniem sieci komputerowych. 3Com planuje zarówno poszerzenie dostępnej obecnie serii rozwiązań umożliwiających budowanie kablowych sieci telefonicznych, jak i wprowadzenie na rynek produktów pozwalających na realizację telefonii bezprzewodowej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200