Trudne początki elektronicznej poczty

Staruszce poczcie, która liczy kilkaset lat, wielokorotnie wróżono koniec. Miał ją przede wszystkim wyeliminować rozwój telekomunikacji. Tymczasem pojawienie się telefonu, teleksu, faxu wcale jej nie zaszkodziło. Poczta nadal rozwija się w szybkim tempie. Ma nawet tyle sił witalnych, by wciąż zaskakiwać klientów nowymi pomysłami, usprawniającymi proces komunikowania. Jednym z ostatnich jest poczta elektroniczna, która stanowi połączenie tradycji z nowoczesnością.

Staruszce poczcie, która liczy kilkaset lat, wielokorotnie wróżono koniec. Miał ją przede wszystkim wyeliminować rozwój telekomunikacji. Tymczasem pojawienie się telefonu, teleksu, faxu wcale jej nie zaszkodziło. Poczta nadal rozwija się w szybkim tempie. Ma nawet tyle sił witalnych, by wciąż zaskakiwać klientów nowymi pomysłami, usprawniającymi proces komunikowania. Jednym z ostatnich jest poczta elektroniczna, która stanowi połączenie tradycji z nowoczesnością.

TESA była pierwsza

W Polsce poczta elektroniczna wystartowała zaledwie dziesięć miesięcy temu. Jej usługi udostępniła naszym obywatelom polsko-austriacka spółka TESA Poczta elektroniczna tej spółki działa w sieci MULTICOM. Każdy jej abonent ma przydzieloną skrytkę w pamięci centralnego komputera. Skrytka to tzw. mailbox. Kierowana jest do niego cała korespondencja przychodząca do abonenta: teleksowa, telefaksowa komputerowa. Z dowolnego aparatu telefonicznego, do którego dołączony jest komputer, aparatu teleksowego lub telefaksowego, abonent może korespondencję "wyjąć" ze skrytki poczty elektronicznej i wykonać jej kopię na papierze.

W systemie MULTICOM właściciel mailboxa jest rozpoznawany poprzez hasło składające się z 15 znaków. Klient we własnym interesie powinien chronić to hasło, by niepowołane osoby nie nadawały korespondencji na jego koszt. Abonent łączy się z siecią MULTICOM wybierając z komputera dołączonego do aparatu telefonicznego, z teleksu lub telefaksu określony numer w publicznej sieci telefonicznej lub teleksowej. Sieć zgłasza się mu tekstem na dalekopisie, na ekranie komputera lub sygnałem z aparatu telefaksowego. Następnie MULTICOM prosi o podanie hasła specyficznego dla tego abonenta. Komputer sprawdza czy taki abonent istnieje, czy zapłacił rachunek i do jakich operacji jest upoważniony. Gdy wszystko się zgadza, może on nadać lub odebrać korespondencję bądź skorzystać z innych usług.

Niezbędne formalności

Zawarcie umowy o korzystaniu z poczty elektronicznej ma miejsce na wniosek osoby zainteresowanej złożony w spółce TESA Jest ono uwarunkowane koniecznością wcześniejszego zawarcia umowy z PPTT o korzystaniu z abonamentu teleinformatycznego. Warunek ten nie dotyczy tych, którzy zostaną przyłączeni do sieci MULTICOM przez terminale radiowe.

Wnioskodawca na wstępie określa podstawowe rodzaje usług, z których zamierza korzystać. Najpopularniejsze usługi poczty elektronicznej to: nadawanie korespondencji pomiędzy abonentami posiadającymi teleksy lub do skrytek tych abonentów, nadawanie korespondencji przez abonentów posiadających teleksy do abonentów telefonicznych posiadających komputery wyposażone w modemy lub do skrytek tych abonentów, połączenie z bazami danych w Polsce lub za granicą, wzajemne nadawanie korespondencji pomiędzy abonentami posiadającymi komputery, abonentami posiadającymi komputery a abonentami posiadającymi teleksy lub do skrytki tych abonentów, nadawanie korespondencji pomiędzy abonentami posiadającymi telefaksy lub do skrytki takich abonen-tów, przez abonentów posiadających teleksy lub komputery do abonentów posiadających telefaksy lub do, skrytki tych abonentów.

Kilka szczegółów

Dostęp do sieci MULTICOM możliwy jest przez każdy inteligentny terminal, komputer personalny, aparat teleksowy, telefaksowy lub inne urządzenie posiadające edytor tekstu oraz wyposażone w modem akustyczny lub inny modem dopuszczony do pracy w naszej sieci telekomunikacyjnej. W każdym wypadku, albo z aparatu teleksowego, albo z komputera dołączonego do sieci telefonicznej poprzez modem, albo z aparatu telefaksowego dołączonego do sieci telefonicznej - można "włożyć" korespondencję do mailboxu naszego adresata lub adresatów z 70 krajów, w których sieć ta pracuje. Można też nadać

teleks lub faks do dowolnego abonenta na świecie. Dodatkowo jeśli abonent sobie życzy, jego mailbox może go alarmować w przypadku odbioru dokumentu.

Biznesmen w czasie delegacji może jeśli np. zabierze mały przenośny komputer, wyposażony w modem akustyczny - z hotelu lub dowolnego miejsca nadać coś do swojej firmy w kraju lub do innej na świecie. Oczywiście odbierze też korespondencję, która w międzyczasie wpłynęła do jego macierzystej jednostki.

Opłaty za usługi

TESA za przydzielenie skrytki pobiera opłatę w wysokości 1 miliona złotych. Miesięczny abonament poczty elektronicznej kosztuje 70 tys. zł. Za połączenie ze skrytką w godzinach dużego ruchu - od 8.00 do 18.00 - płaci się 1500 zł, a po godzinie 18.00 - 500 zł. Do tego dochodzą dodatkowe opłaty. Za połączenia z abonentami z Europy, działającymi w systemie poczty elektronicznej grupy GeoMail trzeba zapłacić 800 zł + 900 zł za każdą minutę połączenia + 90 zł za każdy segment przesłanej informacji (1 segment = 64 znaki). Połączenie z USA w ramach grupy GeoMail kosztuje odpowiednio 2000 zł + 2000 zł + 220 zł.

Za połączenia z systemami poczty elektronicznej spoza grupy GeoMail pobierane są dodatkowe opłaty, zróżnicowane w zależności od systemu i długości korespondencji. Kształtują się one na poziomie: 2000 - 11000 zł za pierwsze tysiąc znaków i od 1000 do 7900 zł za każde następne tysiąc znaków.

Jeżeli chodzi o nadawanie teleksów i telefaksów to opłaty za te usługi w sieci MULTICOM zasadniczo są zbliżone do opłat za nie w sieci państwowej. Jednak ze względu na szybszą transmisję koszt przesłania tej samej wiadomości pocztą elektroniczną będzie niższy od przesłania jej w sieci państwowej.

W TESIE podstawą ustalania wysokości opłat za połączenia są koszty ponoszone na rzecz operatorów innych systemów poczty elektronicznej tranzytu-jących ruch wychodzący z systemu MULTICOM. Opłaty na ich rzecz ulegają częstym zmianom, a rozliczenia z tymi partnerami spółka prowadzi w cyklu miesięcznym. Pełna taryfa międzynarodowa stosowana przez TESĘ jest w każdej chwili do wglądu abonenta. Może ją "zciągnąć" z centralnego komputera poczty na swój ekran lub drukarkę.

Abonent sieci MULTICOM jest obowiązany do zapłacenia rachunku za usługi w terminie do ostatniego dnia miesiąca, w którym rachunek został mu doręczony.

Startuje PPTT

Spółka TESA ogłosiła uruchomienie poczty elektronicznej jesienią ubiegłego roku. Jednak pierwszych abonentów podłączyła dopiero wiosną 1991 roku. W kwietniu ruszył ruch, a pierwsze rachunki za usługi wystawiono dopiero w maju. Toteż Polska Poczta Telegraf i Telefon, która w czerwcu br. wystartowała z pocztą elektroniczną

w stosunku do TESY spóźniona jest właściwie tylko o trzy miesiące.

PPTT podpisała kontrakt z firmą AREL z Izraela na zakup systemu ARCOM. W systemie tym praca poczty elektronicznej oparta jest na komputerze firmy DEC. Pełni on rolę tłumacza między takimi terminalami jak teleks, telefaks i komputer. Dla zapewnienia dobrej jakości transmisji - jakość naszej sieci telefonicznej pozostawia wciąż wiele do życzenia - wejścia telefaksowe systemu dodatkowo są wyposażane w funkcję automatycznej korekcji błędów ECM. Natomiast wejścia dla abonentów teleinformatycznych w funkcję MNP, zapewniającą transmisję wierną z oryginałem.

Poza pocztą elektroniczną, działające w ramach PPTT Centrum Radiokomunikacji i Telekomunikacji chce polskim klientom oferować usługi fonofaksu i fonoteleksu. Tym samym operatorka z CRT będzie przyjmowała korespondencję dla abonentów faksowych i. teleksowych. Z drugiej strony klient dysponujący jedynie dostępem do telefonu będzie w stanie przekazać informacje, na faks czy teleks odbiorcy krajowego' lub zagranicznego.

Kolejna możliwość, jaką daje system ARCOM, to wideoteks. Za jego pomocą będzie można dostać się do różnych banków danych, np. rozkładu LOT, PKP i PKS, książki telefonicznej odległego miasta.

Informacje

biura obsługi klientów

Niestety, jak nas poinformowano w biurze obsługi klientów Centrum Radiokomunikacji i Telekomunikacji, poczta elektroniczna uruchomiona przez PPTT działa na razie tylko w ruchu krajowym. Prawdopodobnie dopiero za dwa, trzy miesiące jej usługi wyjdą poza granice Polski. Żeby to nastąpiło, PPTT musi podpisać umowy z różnymi operatorami poczty elektronicznej na świe- cie. Tymczasem w Warszawie na ulicy Barbary 2 przyjmowane są wnioski od przyszłych abonentów nowoczesnej poczty.

Przyznanie skrytki kosztuje 500 tys. zł, a miesięczny abonament 50 tys. zł. Za każde połączenie ze skrytką płacić trzeba będzie 500 zł, zaś za ruch według obowiązującej taryfy telekomunikacyjnej.

Trudno dziś powiedzieć, która z nich - TESA czy PPTT - oferuje kientowi ciekawsze rozwiązania. Poczta spółki ma już szerokie powiązania ze światem, jednak Poczta Polska Telegraf i Telefon nie powinna też mieć żadnych większych trudności z podpisaniem umów z zagranicznymi operatorami. Z drugiej strony przyznanie skrytki nieco tańsze jest w systemie oferowanym przez PPTT. Podobnie z opłatą za miesięczny abonament. Dopiero gdy na dobre ruszą usługi jednej i drugiej poczty, będziemy mogli porównać, która jest lepsza jakościowo, ciekawsza i szersza ofertowo, czy korzystniejsza finansowo.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200