Transakcje z biura

W lipcu 1995 r. Bank Pekao S.A. rozpoczął wdrażanie popularnego na świecie systemu MultiCash niemieckiej firmy Omikron umożliwiającej klientom instytucjonalnym dokonywanie transakcji bankowych poprzez telefon. Do tej pory w Polsce korzystało z niego zaledwie kilka banków zachodnich.

W lipcu 1995 r. Bank Pekao S.A. rozpoczął wdrażanie popularnego na świecie systemu MultiCash niemieckiej firmy Omikron umożliwiającej klientom instytucjonalnym dokonywanie transakcji bankowych poprzez telefon. Do tej pory w Polsce korzystało z niego zaledwie kilka banków zachodnich.

Jerzy Stremlau, dyrektor Zespołu ds. Rozwoju Systemu Informatycznego Banku Pekao S.A., przyznaje, że bank przez pół roku testował pakiet, oferując go jedynie wybranym klientom. Pakiet cieszył się jednak dużą popularnością i obecnie korzysta z niego ponad 200 przedsiębiorstw.

Bank oferuje nowe rozwiązanie jako System Beta. Składa się on z pakietu bankowego i 6 modułów (podstawowy, płatności krajowe, płatności zagraniczne, akredytywy, waluty obce i zarządzanie środkami finansowymi), które mogą być zainstalowane na komputerze klienta podłączonego poprzez modem do linii telefonicznej. Obecnie dostępne są cieszące się największą popularnością pierwsze dwa z nich. Pozostałe będą spolonizowane pod koniec bieżącego kwartału.

Połączenie klienta z głównym systemem bankowym odbywa się poprzez wyspecjalizowany układ 2 komputerów pośrednich (master/slave), co jest głównie związane z problemem zapewnienia bepieczeństwa. Dlatego też zlecenie klienta musi pokonać tor przeszkód składający się z trzech różnego rodzaju protokołów, co niezwykle utrudnia złamanie systemu.

Całkowite koszty instalacji systemu (ok. 150 tys. USD) poniósł Bank Pekao S.A. Użytkownik płaci jedynie 100 zł miesięcznie za wypożyczenie pakietu podstawowego i 30 zł miesięcznie za każdy z następnych.

Bank rozważa udostępnienie powyższej usługi klientom indywidualnym, jako tzw. "home banking". Jest to możliwe bądź poprzez zaoferowanie klientom dedykowanego interfejsu umożliwiającego łączenie się z bankiem (jest w ofercie firmy Omikron) lub dopasowanie swojego systemu do tego rodzaju pakietów dostępnych z półki (np. MS Money). System ten, zdaniem Jerzego Stremlaua, będzie jednak dostępny nie wcześniej niż za pół roku.

Natomiast już teraz klienci Banku Pekao S.A., korzystając z identyfikacyjnych kart magnetycznych mogą pobierać gotówkę w dowolnym oddziale banku na terenie kraju. Połączenie oddziałów banku w system on-line pozwala także realizować przelewy bezgotówkowe w czasie rzeczywistym.

"Przyszłość Banku Pekao S.A. to jednak system do centralnego zarządzania" - mówi Jerzy Stremlau. "To właśnie w tym celu utworzono na początku br. Zespół ds. Rozwoju Systemu Informatycznego, któremu szefuję".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200