Tradycja i innowacja

Z szefem operacji American Express w Polsce, Markiem LUBĄ rozmawia Zbigniew BONIECKI

Z szefem operacji American Express w Polsce, Markiem LUBĄ rozmawia Zbigniew BONIECKI

American Express, z którego usług niejednokrotnie korzystałem w czasie pracy za granica, należy do firm słynących zarówno z tradycji jak z innowacyjności. Co się zmieniło w firmie podczas52 lat jej nieobecności nad Wisłą? - Nie zmieniły się tradycje, które był Pan uprzejmy nazwać dobrymi, a do których należą przede wszystkim niezawodność, najwyższy poziom usług, stawianie na pierwszym miejscu dbałości o interes klienta i troskę o pracownika. Ogromnie zmienił się natomiast zakres naszych działań, które obejmują teraz nie tylko wszechstronną i udoskonaloną dzięki nowej technice i naszym kolejnym wynalazkom obsługę podróżnych. AMEX należy również do czołówki firm zajmujących się planowaniem finansowym, obrotem papierami wartościowymi, zarządzaniem aktywami, międzynarodową bankowością, a także przetwarzaniem danych i telekomunikacją.

W1982 r. zostaliśmy pierwszą kompanią usług finansowych, którą wprowadzono do indeksu stałych notowań giełdy nowojorskiej, czyli do indeksu Dow Jonesa. I ciągle zaliczani jesteśmy do tzw. blue chip czyli najbardziej poszukiwanych akcji, wykazujących najczęściej tendencje zwyżkowe. Należymy więc do giełdowych „pewniaków". Doszło do tego m.in. dzięki rozwinięciu działań naszego banku oraz dzięki nabyciu lub utworzeniu nowych przedsiębiorstw. American Express Bank Ltd. dysponuje obecnie siecią 86 przedstawicielstw w 39 krajach. Zapewnia przedsiębiorcom i ich firmom kompleksową obsługę w 4 głównych dziedzinach: handlowej, finansowej, oszczędnościowej i inwestycyjnej oraz obsługę transakcji nietypowych. W Polsce do jego klientów należą tak kluczowe instytucje, jak Bank Handlowy czy Bank PKO SA (zorganizowanego z 3 kompanii wykupionych kolejno w latach 1981, 1984 i 1988) obejmuje obsługę klientów indywidualnych, subskrypcję akcji, obrót papierami wartościowymi i towarami oraz handel nieruchomościami.

Placówka w Warszawie oferuje pełny zakres usług turystycznych i finansowych, które stanowią o renomie American Express. Składają się na nie, oprócz zindywidualizowanej obsługi podróżnych (rezerwacja biletów lotniczych i kolejowych, hoteli oraz wynajem samochodów na całym świecie) również usługi finansowe, takie jak wymiana walut, realizacja czeków podróżnych, wydawanie oraz refundacja kart płatniczych i czeków zgłoszonych jako skradzione lub utracone. - Podczas otwarcia warszawskiej placówki szef regionalnego Biura Usług Podróżnych American Express na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, pan Juergen Aumueller stwierdził: „Reformypolityczne i gospodarcze, dokonujące się w Europie Środkowej i Wschodniej, stwarzają długofalowe perspektywy rozwoju turystyki i obsługi finansowej. Stopniowo rozbudowując naszą działalność w tej części Europy, mamy również nadzieję, że będziemy wspierać dalszy rozwój gospodarczy Polski". Czy mógłby Pan rozwinąć tę myśl?

Otwarcie naszego Biura, w którym zatrudniamy na początek 18 osób, oznacza rozbudowę infrastruktury niezbędnej zarówno dla turystów jak i dla businessmenów. Nasza obecność będzie zachęcać jednych i drugich do zapoznawania się z możliwościami Polski. M.in. oferujemy po raz pierwszy w tym kraju szybką i skuteczną metodę dokonywania międzynarodowych przekazów pieniężnych. Wspomniany już system MoneyGram umożliwia naprawdę błyskawiczne i pewne przesyłanie pieniędzy do IDS Financial Services Inc., nabyta przez AMEX w 1984 r., należy do czołówki przedsiębiorstw amerykańskich zajmujących się doradztwem finansowym dla osób prywatnych. Oferuje m.in. programy oszczędnościowe (w tym udziały w spółkach lokacyjnych), ubezpieczenia na życie i emerytalne. American Express Information Service Company, utworzona w 1989r., świadczy usługi w dziedzinie przetwarzania danych oraz telekomunikacji dla przedsiębiorstw oraz administracji i agend rządowych. Zajmuje się rozliczaniem transakcji dokonanych przy pomocy kart płatniczych i kredytowych, dostarczaniem systemów informatycznych dla potrzeb księgowości i zarządzania w takich przedsiębiorstwach jak szpitale czy stacje telewizji kablowej. Oferuje czeki oraz system przekazów pieniężnych MoneyGram.

Shearson Lehman Hutton Inc. zajmuje się rynkiem papierów wartościowych, którego klientami są prywatni inwestorzy, instytucje i agencje rządowe na całym świecie. Zakres działania tego przedsiębiorstwa

Polski. Każda kwota powyżej 100 dolarów może być przekazana przeciętnie w ciągu 10 minut. Biuro będzie również dokonywać rozliczeń z przedsiębiorstwami przyjmującymi płatności kartami American Ex-press oraz autoryzacji transakcji. W tym celu zainstalowaliśmy 12 własnych linii telefonicznych. Instalujemy także automat bankowy /ATM/, z którego posiadacze American Express Card będą mogli pobierać czeki podróżne w dolarach bądź gotówkę w złotych polskich. Za rok kolejny automat będzie umieszczony w budynku nowego dworca lotniczego.

—Jaka jest różnica między kartą płatniczą a kartą kredytową i czy te pierwsze będą emitowane również w Polsce?

Właśnie Karta American Express jest kartą płatniczą, a nie kredytową. Oznacza to, że właściciele płacą wszystkie rachunki do końca każdego miesiąca, ale nie ma ona ustalonego limitu wydatków. Przy jej pomocy można kupić nawet rollsroyce'a, bez martwienia się o przekroczenie limitu. Natomiast posiadacze kart kredytowych mogą

nie płacić całego rachunku w ciągu miesiąca, ale wtedy dolicza im się wysokie odsetki.

Zielona karta osobista jest klasyczną wersją American Express Card. Firma oferuje również Kartę Złotą, Platynową, Korporacyjną oraz Optima. Wszyscy posiadacze tych kart, a jest ich na świecie 36 milionów, mają zapewnioną obsługę klienta w wielu krajach przez 24 godziny na dobę oraz pomoc w sytuacjach krytycznych, np. w znale-zieniu lekarza czy prawnika. Firma pośredniczy również w przekazywaniu informacji. Posiadacze kart są także ubezpieczeni od niespodziewanych wypadków. W przypadku zgubienia karty lub jej skradzenia, duplikat zostaje wydany w ciągu 24 godzin. Bilety lotnicze lub kolejowe, zakupione przy użyciu karty są automatycznie ubezpieczone, razem z bagażem pasażera. Wreszcie posiadacze kart mogą otrzymać gotówkę w biurach American Express.

Pod koniec br. zamierzamy rozpocząć wydawanie w Polsce naszych kart płatni-c?ych (rozliczanych w dolarach) wybranej grupie osób, które dysponują twardą walutą, często podróżują i dla których ta forma opłat jest dużym udogodnieniem. Pracujemy obecnie nad ustaleniem bezpiecznych kryteriów, odpowiadających miejscowym warunkom.

- Jak się zostaje szefem American Express(PL)Ud.?

Nominację dyrektorską dostałem we wrześmu 1990 r. Jestem warszawiakiem z urodzenia (rocznik 1960) i tu też ukończyłem liceum im. Mikołaja Kopernika. W 1981 r. znalazłem się w USA, gdzie pracowałem w różnych firmach turystycznych i studiowałem. Awansowałem również po przejściu do American Express, gd:.ie nadzorowałem Business Travel Center w Maynard (Massachusetts) oraz stworzyłem dział wycen rynku lotniczego American Ex-press w Nowym Jorku. W 1988 r. zostałem obywatelem Stanów Zjednoczonych. Przygotowania do pełnego uruchomienia Biura w tym właśnie miejscu, które tak się Panu podoba, trwały blisko 6 miesięcy. Jest to rzeczywiście znakomita lokalizacja, a na dodatek korzystamy jeszcze z zabezpieczeń ochronnych Komendy Garnizonu.

-Dziękując za rozmowę, cieszę się jako przedwojenny jeszcze warszawiak, że Wasze niezwykle zadbane Biuro nie tylko służy pomocą dla turystów i businessmenów, ale również dodaje prawdziwego sznytu jednemu z najpiękniejszych fragmentów Szlaku Królewskiego.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200