Telekonto

W połowie października w Gdańsku odbyły się III Międzynarodowe Targi Zarządzania Informacją InfoMan '94, których celem była promocja systemów informatycznych przeznaczonych dla administracji i bankowości. Przedstawiamy dziś jeden z produktów - którego premiera odbyła się w czasie Targów - powstały we współpracy firm Suntech i Soft-Lab Modemowy System Usług Bankowych Telekonto.

W połowie października w Gdańsku odbyły się III Międzynarodowe Targi Zarządzania Informacją InfoMan '94, których celem była promocja systemów informatycznych przeznaczonych dla administracji i bankowości. Przedstawiamy dziś jeden z produktów - którego premiera odbyła się w czasie Targów - powstały we współpracy firm Suntech i Soft-Lab Modemowy System Usług Bankowych Telekonto.

Telekonto jest systemem elektronicznej bankowości służącym komunikacji klienta z bankiem poprzez umożliwienie zdalnego wykonywania operacji na kontach. Możliwości wszechstronnej prezentacji danych oraz współpracy z systemami zewnętrznymi, takimi jak np. system ewidencji finansowej, pozwalają na integrację systemu u klientów banku.

Możliwości Telekonta

Standardowa wersja systemu pozwala użytkownikowi na wgląd w bieżący stan konta, przeglądanie wyciągów i operacji na koncie, wyszukiwanie operacji wg zadanego kryterium, przygotowanie i przesyłanie zleceń bankowych oraz na dostęp do różnego rodzaju informacji bankowych, jak np. tabele kursów czy informacje o kredytach. System umożliwia także tworzenie zestawień oraz bezpośredni eksport danych do systemu finansowo-księgowego użytkownika i import zleceń z tegoż systemu oraz wydruk wszelkich informacji i zestawień na drukarce.

Biorąc pod uwagę różne i stale zmieniające się potrzeby zarówno banków, jak i ich klientów, producenci TeleKonta oferują możliwość zakupu wersji standardowej systemu albo rezygnacji z niektórych usług, bądź też możliwość jego rozbudowy.

Telekonto przeznaczony jest dla komputerów klasy IBM PC i składa się z dwóch modułów. Moduł Telekonto-Bank jest instalowany w banku i pracuje pod sytemem Novell NetWare, zaś Telekonto-Klient jest instalowany u posiadacza rachunku, pracując pod DOS-em.

Zabezpieczenia

Przy projektowaniu Telekonta specjalną uwagę poświęcono bezpieczeństwu danych. W celu zapobieżenia ingerencji iepowołanych użytkowników, system został wyposażony w wiele dublujących się mechanizmów zabezpieczających, takich jak kodowanie, weryfikacja haseł, klucze sprzętowe itp. Dane przechowywane na dysku oraz w czasie transmisji są kodowane za pośrednictwem linii telefonicznych. Kodowanie odbywa się w sposób programowy i sprzętowy z wykorzystaniem algorytmów DES (Data Encryption Standard) i RSA (Rivest Shamir Adelman).

Weryfikacja haseł odbywa się dwupoziomowo. Pierwszy poziom weryfikacji odbywa się podczas uruchamiania programu, gdy żytkownik proszony jest o podanie swego logo i hasła wejścia. Podanie prawidłowych wartości umożliwia kontynuację pracy. Drugi poziom weryfikacji odbywa się podczas transmisji danych do i z modułu Telekonto-Bank. Użytkownik musi podać swój bankowy identyfikator oraz bankowe hasło wejścia. Podane wartości sprawdzane są w umieszczonym w banku słowniku, a wymiana danych możliwa jest po stwierdzeniu, że użytkownik jest zarejestrowany i aktywny. Niezależnie od tego weryfikowany jest znajdujący się po stronie klienta indywidualny klucz sprzętowy.

Klucze sprzętowe HASP- (Hansten Automatic Spooling Processor -procesor Hanstena z automatycznym buforowaniem) dzięki specjalnej technologii produkcji są w zasadzie niemożliwe do skopiowania. Unikalność numerów identyfikacyjnych kluczy gwarantuje bezpieczne i indywidualne kodowanie danych. Unikalność kluczy jest wykorzystywana także do identyfikacji skośnej systemów użytkowników z systemem centralnym, uniemożliwiając posługiwanie się przez osoby trzecie innymi kopiami oprogramowania oraz pozwalając na blokowanie wybranym użytkownikom dostępu do systemu centralnego.

Podniesieniu szybkości działania systemu służy możliwość zainstalowania sprzętowych urządzeń kodujących współpracujących z urządzeniami do transmisji danych. Kodowanie może odbywać się w różnych standardach (DES, RSA) równolegle z kodowaniem rogramowym lub zamiast niego.

W ramach systemu wprowadzona jest hierarchia praw dostępu. Wielopoziomowy system nadawania i odbierania praw do przeprowadzania danych operacji określa uprawnienia w obrębie systemu i dostęp do danych dla poszczególnych użytkowników, zależnie od ich kompetencji.

Komunikacja Klient-Bank

Telekonto jest systemem pracującym niezależnie od Systemu Informatycznego Banku. Standardowo akceptowane są pliki tekstowe i binarne, a ich kopiowanie może odbywać się w sposób dowolnie wybrany przez bank, np. z dyskietek lub za pośrednictwem sieci.

W celu zapewnienia maksymalnej przepustowości, sesje łączności między klientami a serwerem systemu w banku ograniczone są wyłącznie do transmisji wybranych danych. Klient nie pracuje z serwerem systemu w trybie on-line, co ma zapobiec blokowaniu linii telefonicznej oraz obniżeniu kosztów eksploatacji. Cały proces łączności i kopiowania plików jest w pełni zautomatyzowany i kontrolowany.

W miarę wzrostu liczby klientów, Telekonto ma możliwość zwiększania liczby obsługiwanych linii telefonicznych zapewniając pełną dostępność do systemu. Istnieje jednak konieczność stosowania przez wszystkich użytkowników jednolitego sprzętu telekomunikacyjnego o ustalonych przez wykonawców systemu parametrach użytkowych.

Możliwości oprogramowania Telekonto

- wgląd w bieżący stan konta

- przeglądanie wyciągów i operacji na koncie

- wyszukiwanie operacji wg zadanego kryterium, takiego jak data, numer konta, wielkość kwoty, nazwa kontrahenta itp.

- przygotowanie i przesyłanie zleceń bankowych

- dostęp do bankowych biuletynów informacyjnych, jak np. tabele kursów czy informacje o kredytach

- tworzenie zestawień

- bezpośredni eksport danych do systemu finansowo-księgowego użytkownika

- import zleceń z systemu finansowo-księgowego użytkownika

- wydruk wszelkich informacji i zestawień na drukarce.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200