Telefony VoIP trafiły pod strzechy

Usługi oparte na VoIP oferuje coraz więcej operatorów, a z dobrodziejstw internetowej transmisji głosu mogą korzystać już także pracownicy małych i średnich firm, o których rynek VoIP zdawał się zapominać.

Usługi oparte na VoIP oferuje coraz więcej operatorów, a z dobrodziejstw internetowej transmisji głosu mogą korzystać już także pracownicy małych i średnich firm, o których rynek VoIP zdawał się zapominać.

Transmisja głosu z wykorzystaniem technologii VoIP już na stałe wpisała się w obraz dzisiejszego świata IT oraz telekomunikacji. Do niedawna traktowana z pewną nieufnością i oceniana jako dość skomplikowana, dziś, głównie dzięki nowemu protokołowi SIP v. 2, jest bardzo prosta w użyciu.

Telefony VoIP trafiły pod strzechy

Wybrane produkty VoIP na polskim rynku

Realizacja usługi VoIP to połączenie funkcji dwóch protokołów: nawiązywania połączenia (SIP) oraz transmisji danych (RTP). Głównym zadaniem protokołu SIP jest zlokalizowanie w sieci globalnej IP abonenta wywoływanego oraz przekazanie obu abonentom informacji niezbędnych do rozpoczęcia przez nich transmisji dźwięku oraz (opcjonalnie) obrazu. Lokalizacja taka dokonywana jest z wykorzystaniem przekazywanego przez abonenta wywołującego umownego adresu, którym może być np. numer w publicznej sieci telefonicznej (PSTN). Podejście takie jest podobne do stosowanego w sieciach komórkowych, co oznacza, że abonenci mogą praktycznie dowolnie zmieniać swój punkt przyłączenia do sieci.

Telefony VoIP trafiły pod strzechy

Urządzenie FRITZ!Box Fon firmy AVM to router z wbudowanym modemem ADSL i bramką VoIP. Dostępna jest też wersja z punktem dostępowym sieci bezprzewodowej

Protokół RTP zapewnia natomiast transmisję strumieni mowy i obrazu oraz zarządzanie tymi strumieniami w taki sposób, aby zachować wymaganą jakość usługi. Wykorzystuje różne techniki kodowania i kompresji przesyłanych danych tak, aby zapewnić możliwie optymalne wykorzystanie dostępnego pasma.

Ogólnie za zagwarantowanie jakości dźwięku analogicznej do tej w telefonii tradycyjnej odpowiedzialnych jest parę czynników. Głównymi są jakość platformy VoIP dostępnej u operatora oraz jakość i przepustowość połączenia internetowego abonenta. Większość operatorów stara się umożliwić swoim potencjalnym abonentom sprawdzenie jakości połączenia przed zawarciem umowy.

Platforma VoIP u operatora składa się z kilku elementów. Najważniejszym są serwery SIP, które odpowiadają za wymianę sygnalizacji umożliwiającej nawiązanie komunikacji pomiędzy abonentami i późniejsze zarządzanie nią. Wymiana danych pomiędzy abonentami odbywa się na dwa sposoby - bezpośrednio między abonentami (analogicznie jak połączenie wewnętrzne w centrali PABX) lub za pośrednictwem serwerów VoIP Gateway, gdy abonenci korzystają z usług różnych operatorów (szczególnie gdy ruch telekomunikacyjny następuje pomiędzy VoIP i siecią PSTN). Wszyscy operatorzy VoIP poprzez swoją stronę WWW udostępniają narzędzia do zarządzania wykupionymi usługami (wprowadzone przez abonenta zmiany z reguły od razu są obowiązujące). Dodatkowo na platformie VoIP działają serwery aplikacyjne, które są odpowiedzialne za realizację usług dodanych, takich jak: fax2email, voice2email, IVR itp.

Telefon do Internetu

Telefony VoIP trafiły pod strzechy

Koszty połączeń VoIP u wybranych polskich operatorów

Jedną z kluczowych cech determinujących powszechną akceptację dla technologii VoIP od zawsze była łatwość jej obsługi, najlepiej nieróżniąca się od telefonii tradycyjnej lub komórkowej. Producenci stanęli na wysokości zadania, dzięki czemu dzisiaj pracownicy firm często nawet nie są świadomi, że korzystają z telefonu cyfrowego.

Aby korzystać z dobrodziejstw VoIP, należy posiadać urządzenie, które jest kompatybilne ze standardem SIP - telefon (może być bezprzewodowy lub nawet WLAN) albo bramkę, która jest "przejściówką" między telefonem tradycyjnym a routerem lub modemem internetowym. Czasami taka bramka wbudowana też jest bezpośrednio w router. Urządzenia te wyposażone są w zaawansowane procesory dźwięku (DSP) i mechanizmy anulujące straty powstałe w wyniku utraty pakietów oraz obsługę wielu kodeków. Wiele modeli oferuje też dodatkowe usługi prezentacji numeru rozmówcy na wbudowanym wyświetlaczu LCD, przytrzymania połączenia, połączenia oczekującego itd.

Telefony wyposażone są w dodatkowe systemy umożliwiające bardziej efektywne wykorzystanie łącza. Mają zintegrowane funkcje wykrywania głosu, ciszy i szumów, aby odpowiednio dostosować parametry kompresji głosu. Na podobnej zasadzie działają systemy anulowania echa G.168.

Odpowiedni sprzęt najkorzystniej jest kupować bezpośrednio od operatora, z którego usług korzystamy. Z reguły korzystniejsza jest cena, mamy też gwarancję pomocy technicznej przy konfigurowaniu sprzętu do pracy z daną usługą. W Polsce w tym zakresie najpopularniejszy jest sprzęt firmy Linksys (producent oferuje kilka modeli bramek i jeden telefon IP), szczególnie bramka PAP2-EU. Ciekawą ofertę ma firma AVM, producent routerów FRITZ!Box Fon z wbudowanym modemem ADSL i bramką VoIP. Wszyscy operatorzy mają podpisane indywidualne umowy, m.in. z takimi producentami jak: ZyXEL, Grandstream, Sipura.

Duża konkurencja = niskie ceny

Telefony VoIP trafiły pod strzechy

PAP2-EU firmy Linksys to najpopularniejsza w Polsce bramka VoIP, oferowana i polecana przez prawie wszystkich operatorów.

Na polskim rynku funkcjonuje kilkunastu operatorów VoIP. Oferują zarówno połączenia poprzez własne oprogramowanie (działające na identycznej zasadzie jak Skype, z możliwością podłączenia telefonów USB, ale działające z reguły tylko pod kontrolą systemu Windows), jak też możliwość założenia konta na serwerze SIP, dzięki czemu można zalogować się na to konto poprzez terminal podłączony do sieci Ethernet lub bezpośrednio do sieci WAN.

Wykonywanie połączeń to tylko jedna z wielu oferowanych funkcji. Ogromną popularnością cieszy się możliwość wykupienia własnego numeru publicznego w sieci PSTN i "skojarzenie" go z własnym kontem SIP. Dostępne są też funkcje znane z telefonii komórkowej, jak blokada kierunków, zastrzeżenie numeru, transfer połączeń, poczta głosowa czy skrócone wybieranie. Dla stałych klientów operatorzy proponują system płatności w trybie postpaid.

VoIP dla każdego

Telefony VoIP trafiły pod strzechy

Jednym z pierwszych telefonów Wi-Fi działających w standardzie SIP jest Prestige 2000W firmy ZyXEL

Oferta większości operatorów skierowana jest do całego spektrum użytkowników. Obecnie oferowane ceny połączeń umożliwiają oszczędności na każdym rodzaju połączeń - od lokalnych po międzynarodowe, uwzględniając telefony komórkowe. Użytkownicy domowi i najmniejsze firmy mogą skorzystać z programowego dialera (jest bezpłatny u wszystkich operatorów) i posiadając słuchawki z mikrofonem od razu zacząć wykonywać połączenia. Nieco droższym, ale na pewno najwygodniejszym rozwiązaniem jest kupno telefonu lub bramki VoIP.

Małe i średnie firmy powinny zastanowić się nad kupnem urządzenia, które współpracuje z istniejącą infrastrukturą telefoniczną, ale może również pracować jako samodzielna centralka, łącząca funkcjonalność PBX oraz VoIP. Takim klientom operatorzy oferują także zryczałtowany miesięczny abonament, w ramach którego istnieje możliwość wykonywania nieograniczonej liczby połączeń do danych krajów.

Największym firmom, o rozproszonej strukturze organizacyjnej, operatorzy oferują tworzenie prywatnych sieci głosowych (PVN), współpracujących z istniejącą infrastrukturą PSTN i integrujących się z centralami telefonicznymi. Integrują tę ofertę z odpowiednimi planami taryfowymi - możliwe jest stworzenie infrastruktury, gdzie pracownicy firmy łączą się za darmo nie tylko ze sobą, ale także z kluczowymi klientami i kontrahentami.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200