Tablet dla działu sprzedaży

Tablety mogą znakomicie wspierać pracę zespołu handlowego. Warto z nich korzystać, szczególnie gdy sprzedajemy usługi lub skomplikowane produkty – multimedialne treści zdecydowanie ułatwiają zainteresowanie klientów-wzrokowców.

Jak podaje organizacja Sales Management Association, już ok. 40% zespołów sprzedażowych w Stanach Zjednoczonych na co dzień wykorzystuje tablety. Urządzenia te stały się niezbędne do pracy – zastępują notatnik, katalog produktów, broszury marketingowe i inne materiały. Co więcej, zapewniają wysoki komfort użytkowania. W przeciwieństwie do laptopów tablety są gotowe do pracy natychmiast po włączeniu, a dodatkowo dłużej pracują na zasilaniu bateryjnym (średnio o ok. 6–8 godzin). Tablety są także lżejsze niż laptopy – standardem jest waga poniżej kilograma – nawet wtedy, gdy tablet ma ponad 12-calowy ekran.

Jedną z firm, która zaopatrzyła dział handlowy w tablety, jest Tenneco, przedsiębiorstwo projektujące i wytwarzające systemy monitorujące m.in. wydajność flot motoryzacyjnych. Przeszkoleni handlowcy Tenneco zaczęli używać tabletów m.in. do wyświetlania prezentacji na spotkaniach, robienia notatek, wideokonferencji czy sprawdzania poczty i odpisywania na e-maile. Carl Tellier, menedżer ds. sprzedaży wTenneco, mówi, że dziennie przeprowadza od 10 do 15 prezentacji i w końcu nie musi nosić ze sobą broszur czy katalogów z oferowanymi rozwiązaniami. Może nie tylko prezentować wszystko na tablecie, ale też po spotkaniu wysłać e-mailem materiały. „Przede wszystkim oszczędzam dużo czasu. Wiele zadań wykonuję teraz w podróży, pomiędzy spotkaniami z klientami” — mówi Tellier.

Zobacz również:

Często w recenzjach tabletów padają określenia, że są to świetne urządzenia do przeglądania internetu, korzystania z poczty e-mail czy prezentowania danych, niemniej do pracy o wiele lepsze są laptopy. Wszystko zależy jednak od tego, jak wygląda nasza praca. Jeżeli edytujemy zdjęcia i wideo, piszemy długie artykuły i tworzymy zaawansowane tabele, to wtedy rzeczywiście laptop zapewni większy komfort pracy. Ale handlowcy najczęściej nie muszą tworzyć tego typu dokumentów. Dla zdecydowanej większości z nich tablety okażą się w pełni wystarczające. Urządzenia te doskonale nadają się do prezentowania i tworzenia prezentacji, a wszystkie niezbędne aplikacje są obecnie dostosowane do obsługi dotykowej (wersje mobilne) – od poczty e-mail po systemy CRM.

Dużą zaletą tabletów jest możliwość prezentowania materiałów multimedialnych.Ludzie w przeważającej większości są wzrokowcami i jeśli zobaczą omawiane narzędzie czy usługę w działaniu, na pewno łatwiej będzie ich przekonać do dalszego testu czy zakupu.

Należy też podkreślić kwestię dobrego wrażenia – prezentacje z tabletem ciągle są postrzegane jako atrakcyjniejsze i ciekawsze niż te z ustawionym na biurku laptopem, nie wspominając nawet o nudnych materiałach drukowanych.

Dużą zaletą tabletów jest możliwość prezentowania materiałów multimedialnych – można podać klientowi tablet do ręki i pozwolić na obejrzenie krótkiego filmu wideo, prezentującego działanie produktu, czy też przeprowadzić demonstrację usługi SaaS, np. narzędzia typu Business Intelligence. Ludzie w przeważającej większości są wzrokowcami i jeśli zobaczą omawiane narzędzie czy usługę w działaniu, na pewno łatwiej będzie ich przekonać do dalszego testu czy zakupu.

Prezentowanie i kontakt z klientem

Keco Pump &Equipment specjalizuje się w sprzedaży pomp perystaltycznych; od trzech lat dział handlowy firmy wykorzystuje tablety. „Za sprawą tabletów prezentacje u klientów stały się efektywniejsze. Handlowiec może usiąść obok klienta i wspólnie przeglądać ofertę, wraz z multimedialnymi przykładami. Takie doświadczenie pomaga w budowaniu relacji” – mówi Andrew L. Bleier, dyrektor generalny firmy. Jednocześnie zwraca uwagę, aby uważać na to, jak przygotowywane są prezentacje, które handlowcy zabierają na spotkania. Nie są to dokumenty do wysyłania e-mailem, dlatego nie powinny być przeładowane treścią i danymi. Dodatkowo radzi, aby najpierw ustalić z klientem jego potrzeby i ewentualne problemy, nie zaś od razu pokazywać gotową prezentację. „W przypadku prezentacji na tablety, ‘mniej oznacza więcej – tłumaczy Bleier, dodając, że prezentacja powinna zawierać tylko te szczegóły, którymi klient może być rzeczywiście zainteresowany.

Zajmująca się sprzedażą systemów ogrzewania i chłodzenia firma Trane zauważyła z kolei, że handlowcy korzystający z tabletów odnotowują dwukrotnie wyższą sprzedaż. Dzięki tabletom mogą w łatwy sposób wizualizować klientom, jak przebiega proces instalacji systemów, a nawet – dzięki technologiom podpisu cyfrowego – podpisać umowę o współpracy czy od razu zrealizować płatność (np. w systemie Przelewy24, PayU, DotPay). Trane zauważyła, że handlowcy, którzy mają tablety, o wiele częściej logują się do baz CRM, aby poznawać szczegóły na temat klientów. Chętniej przeglądają wszelkie notatki, zapisują nowe, sprawdzają historie transakcji itd. Dzięki temu handlowcy są lepiej przygotowani do spotkania i łatwiej im zbudować dobrą relację z klientem.

Obecnie dostępne systemy MDM oraz internetowe bazy wiedzy pozwalają firmom na przygotowywanie służbowych urządzeń w taki sposób, aby nawet nowo zatrudniony handlowiec mógł zacząć pracę jeszcze tego samego dnia.

Mając dostęp do internetu, specjaliści ds. sprzedaży mogą również na spotkaniu uzyskać dostęp do wybranych informacji o kliencie, czy też przeprowadzić szybkie rozeznanie oraz znaleźć dane i materiały, które są im akurat potrzebne. Na uwagę zasługuje też opcja komunikowania się ze współpracownikami, np. przez aplikacje Slack czy Chatter. Za ich pomocą można szybko poprosić o dosłanie jakichś materiałów lub przygotowanie wyceny, którą będziemy mogli zaprezentować jeszcze na tym samym spotkaniu. Do podkreślenia pozostaje kwestia dobrego wrażenia – prezentacje z tabletem ciągle są postrzegane jako atrakcyjniejsze i ciekawsze niż te z ustawionym na biurku laptopem, nie wspominając nawet o nudnych materiałach drukowanych.

Narzędzia wspomagające sprzedaż i komunikację

Polecamy kilka przydatnych narzędzi, z których specjaliści ds. sprzedaży mogą korzystać na tablecie (ale też na smartfonie czy komputerze):

Slidecamp.io zawiera wiele gotowych do edycji slajdów PowerPoint – przydatne narzędzie dla osób tworzących prezentacje w podróży.

hunter.io – wpisujemy domenę i wyskakują dostępne adresy e-mail. Alternatywne narzędzie to anymailfinder.com, równie skuteczne do przeszukiwania domen pod kątem adresów kontaktowych.

charlieapp.com – narzędzie przesyła dane na temat użytkowników. Wystarczy podać imię i nazwisko, a po chwili otrzymamy informacje o profilu na LinkedIn, zainteresowaniach i inne szczegóły z serwisów społecznościowych. Czasem będzie tych informacji więcej, czasem mniej, ale Charlie może się przydać, gdy czeka nas niezapowiedziane spotkanie i chcemy zyskać nieco szczegółów o kliencie.

connect.clearbit.com – narzędzie do wyszukiwania e-maili z działów sprzedaży. Podajemy nazwę firmy, następnie szukamy konkretnych osób i otrzymujemy adresy e-mailowe. Dodatkowo wyświetla szczegóły o naszych kontaktach bezpośrednio w Gmailu.

www.slidecamp.io – biblioteka szablonów i gotowych do edycji prezentacji PowerPoint. Wiele slajdów z różnych branż i tematyk. Warto skorzystać, zwłaszcza jeśli tworzymy prezentację w podróży.

www.streak.com – system CRM, który integruje się bezpośrednio z Gmailem. Dzięki temu bardzo łatwo zarządza się bazą kontaktów. Z narzędzia korzysta m.in. Yelp i Uber.

www.getguru.com – baza wiedzy, do której dostęp mają wszyscy handlowcy, niezależnie od tego, gdzie się akurat znajdują. Mogą wymieniać się spostrzeżeniami, prosić o sugestie albo po prostu zapoznawać się z artykułami, studiami przypadków, czy też pobierać szablony ofert. Polecamy firmom, które mają rozproszony i duży dział handlowy.

generator.persistiq.com – generator gotowych do edycji e-maili. Można przygotować gotową wiadomość, następnie ją edytować i wysłać do potencjalnego klienta. Oczywiście, nie wszystkie wiadomości są dobrej jakości, niemniej warto spróbować – można znaleźć ciekawe inspiracje. Drugie, podobne narzędzie to templates.contactually.com.

Nie zapominajmy o bezpieczeństwie

Tablety to duża wygoda pracy i oszczędność czasu, jednak w przeciwieństwie do dokumentów drukowanych i teczek z broszurami cyfrowe materiały i dane są narażone na ataki cyberprzestępców. Z tego powodu firmy, które zechcą zaopatrzyć dział handlowy w tablety, powinny uwzględnić w kosztach niezbędne rozwiązania zabezpieczające.

Tablety to duża wygoda pracy i oszczędność czasu, jednak cyfrowe materiały i dane są narażone na ataki cyberprzestępców. Z tego powodu firmy, które zechcą zaopatrzyć dział handlowy w tablety, powinny uwzględnić w kosztach niezbędne rozwiązania zabezpieczające.

Tablety są urządzeniami mobilnymi, a handlowcy mogą być w różnych miejscach w kraju lub na świecie, dlatego dział IT powinien mieć możliwość zdalnego zarządzania urządzeniami i wprowadzania aktualizacji w zabezpieczeniach. Na tym polu doskonale sprawdzają się systemy MDM (mobile device management), ponieważ administrator może w konsoli głównej wprowadzać wszelkie zmiany, które następnie przez internet (chmura) są wdrażane w poszczególnych urządzeniach. W oprogramowaniu MDM możemy tworzyć również polityki bezpieczeństwa, które będą obowiązywać wszystkie tablety objęte systemem, np. konieczność wprowadzania loginów i haseł dostępu, zanim użytkownik skorzysta z wybranych aplikacji. Jest też opcja zdalnego blokowania lub kasowania danych z urządzenia, jeśli to zostanie skradzione lub zgubione. Można ponadto tworzyć listy aplikacji, które są dopuszczalne i niedopuszczalne do instalacji (tzw. białe i czarne listy).

Systemy MDM pozwalają na skanowanie urządzeń w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania (malware), a także pozwalają blokować możliwość wysyłania dokumentów służbowych na prywatne adresy e-mail.

Opcja dostosowywania uprawnień sprawia, że dostęp do określonych funkcji i aplikacji będą miały jedynie wybrane osoby. Ceny systemów MDM mieszczą się w przedziale od ok. 8 do 30 zł miesięcznie za użytkownika. Producenci oferują też 30-dniowe okresy próbne, aby firma mogła się przekonać, jak się go używa i czy warto inwestować. Popularne systemy MDM to: SOTI MobiControl, VMware AirWatch, IBM MaaS360, Microsoft Intune, Citrix XenMobile, Amtel Telecom and Mobile Management, oraz ManageEngine MDM Plus.

Niektóre profesjonalne tablety

Microsoft Surface Pro 4

Popularny tablet, zwłaszcza na Zachodzie. Ma 12,3-calowy ekran (2736 x 1824), dysk SSD 256 GB i 8 GB RAM. Bardzo wydajny i wygodny w obsłudze.

Apple iPad Pro

Tablet w wersji dla profesjonalistów firmy Apple. Wyposażony w 12,9-calowy ekran i ważący zaledwie 0,7 kg.

Asus Transformer 3 Pro

Nie tak popularny jak iPad Pro, niemniej równie dobry. Pracuje na systemie Android, ma 12,6-calowy ekran, 16 GB pamięci RAM i waży 0,77 kg.

Gotowe do pracy

Obecnie dostępne systemy MDM oraz internetowe bazy wiedzy (np. Guru – więcej w ramce) pozwalają firmom na przygotowywanie służbowych urządzeń w taki sposób, aby nawet nowo zatrudniony handlowiec mógł zacząć pracę jeszcze tego samego dnia. W bazie wiedzy możemy zamieścić niezbędne materiały edukacyjne, instrukcje obsługi poszczególnych narzędzi, kontakty do współpracowników z innych działów (np. księgowość, finanse, IT), a w systemie MDM skonfigurować wszystkie uprawnienia i aplikacje.

Wiele firm właśnie w taki sposób przygotowuje tablety do pracy, zanim te trafią w ręce handlowców – jest to jedno z działań onboardingowych dla nowych pracowników. Same urządzenia są bowiem łatwe w obsłudze, niemniej bez niezbędnych programów, aplikacji i danych będą jedynie gadżetem, który może umilić podróż w pociągu.

Co powinien oferować tablet handlowca?

Na rynku znajdziemy wiele tabletów, które dobrze sprawdzą się w roli urządzenia dla specjalisty ds. sprzedaży. Poniżej kilka parametrów technicznych, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie:

Ekran: 10–13 cali. Nie warto kupować tabletów z ekranem mniejszym niż 10 cali, ponieważ będzie to tylko większy smartfon – komfort przeglądania materiałów nie jest wówczas tak duży jak na tablecie. Dodatkowo, aby jakość obrazu była naprawdę dobra, polecamy modele pracujące w rozdzielczości 1920 x 1280 lub wyższej.

Łączność: warto wybrać model z Wi-Fi 802.11ac, Bluetooth 4.0, a także łącznością GSM (3G/4G LTE).

Dysk/pamięć: min. 32 GB miejsca na dane oraz pamięć RAM 4 GB lub większa. Dzięki temu wystarczy miejsca na wiele dokumentów i plików, a wydajność będzie wystarczająca. Bardziej wymagający użytkownicy mogą natomiast zdecydować się na wariant 256 GB (dysk) i 8 GB (RAM).