Szybka realizacja dużego projektu
- Włodzimierz Nowicki,
- 11.12.1995
Wspomagana komputerowo sprzedaż świadectw udziałowych NFI rozpoczęła się w całej Polsce 22 listopada br. Do odbioru świadectw udziałowych uprawnionych jest blisko 28 mln.
Wspomagana komputerowo sprzedaż świadectw udziałowych NFI rozpoczęła się w całej Polsce 22 listopada br. Do odbioru świadectw udziałowych uprawnionych jest blisko 28 mln.
Na obsługę każdego z nich przed okienkiem PWŚ (Punkt Wydawania Świadectw) przewidziano wstępnie ok. 5 min (jeden punkt sprzedaje dziennie 120 świadectw). W tym czasie urzędnik bankowy powinien sprawdzić uprawnienia nabywcy świadectwa, a następnie dokonać formalności związanych z wydaniem dokumentu.
Ekspresowe tempo
Zaledwie w kilka dni po uruchomieniu systemu, świadectwa NFI zakupiło ponad ćwierć miliona Polaków. Czas obsługi klientów dochodzi do ponad dwóch minut (ponad 200 świadectw na dzień z jednego PWŚ).
"Już w pierwszym dniu uruchomienia system zaczął od razu pracować na ponad 90% założonej wydajności. Uderzenie było tak silne, że staraliśmy się nie przewrócić" sugestywnie relacjonuje pracę systemu Władysław Binkowski, dyrektor Centrum Informatyki PKO BP.
W ciągu sześciu tygodni od ogłoszenia wyników przetargu wykonano projekt, dostawy i uruchomienia sprzętu, przetestowano i zainstalowano oprogramowania w 1200 stanowiskach w całej Polsce, przeszkoleno ponad 2000 operatorów i administratorów systemu.
Na wykonanie całego oprogramowania dla stanowisk NFI przewidziano 30 dni, a na jego wdrożenie w odziałach banku PKO i przeszkolenie osób obsługi tylko 14 dni. Jednocześnie kilka firm, które realizowały cały projekt musiały pilnie koordynować swoje działania.
"Czas liczył się dla nas w godzinach, nie było mowy o tym, żeby o czymś można było wiedzieć na parę tygodni wcześniej" - powiedział Sławomir Chłoń, dyrektor zarządzający CSBI S.A.
Skala przedsięwzięcia
W skład systemu (z założenia off-line) wspomagającego sprzedaż świadectw NFI wchodzi obsługa pracy trzech ogniw organizacyjnych - szczebla lokalnego, składającego się z 2000 stanowisk PWŚ i punktów rezerowych, 49 stanowisk wojewódzkich (WPKDiN - Wojewódzkie Punkty Konsolidacji Danych i Nadzoru) oraz komputera typu mainframe firmy IBM umieszczonego w RCI (Rządowe Centrum Informacyjne) PESEL.
Sprzęt w terenie to komputery HP klasy 486 DX2 i DX4, drukarki oraz modemy. Na poziomie wojewódzkim działają silne urządzenia IBM klasy Pentium.
Wykonaniem oprogramowania dla tych dwóch ogniw struktury dystrybucyjnej NFI zajęła się firma CSBI - efektem jej pracy są moduły pracujące pod kontrolą Windows wykonane przy wykorzystaniu narzędzi Delphi.
Zwieńczeniem systemu obsługującego NFI jest mainframe IBM 76546, który współpracuje z oddziałami wojewódzkimi dzięki oprogramowaniu firmy System 2000. W realizacji projektu współpracowały z PKO BP także RCI PESEL oraz Terenowe i Wojewódzkie Bazy Danych.
Wymiana danych między stanowiskami NFI odbywa się głównie za pośrednictwem pakietowej sieci rozległej PKOnet i jest na wypadek awarii zdublowaną przy wykorzystaniu łączności modemowej poprzez sieć telefoniczną lub też przekazywaniem danych za pośrednictwem dyskietek.
Oprogramowanie dla NFI
Jednym z wymogów, jaki postawiono twórcom oprogramowania było uwzględnienie wielu nietypowych sytuacji oraz faktu, że sprzedaż udziałów trwać będzie przez cały rok. Systuacje nietypowe mogą wynikać np. z luk w ewidencji ludności PESEL. Długotrwała sprzedaż świadectw wymaga z kolei aby system informatyczny rejestrował zmiany w ewidencji ludności.
Szczególnie rygorystyczne warunki postawiono twórcom oprogramowania w zakresie bezpieczeństwa - zarówno dostępności do systemu przez osoby niepowołane, zabezpieczenia się przed próbami wielokrotnego nabywania świadectw przez tę samą osobę, prowadzenie ścisłej ewidencji sprzedanych oraz posiadanych świadectw, jak i przed przewidywanymi awariami systemu.
Dzięki wykorzystaniu technologii informatycznych codziennie następuje na szczeblu wojewódzkim konsolidacja wszystkich danych o sprzedaży świadectw w PWŚ, tworzony jest bilans sprzedanych świadectw w województwie oraz aktualizowana jest lista osób uprawnionych do nabycia świadectw.
Program pracujący na szczeblu wojewódzkim zarządza pracą PWŚ, wprowadza parametry definiujące dni i godziny pracy, osoby upoważnione do sprzedaży świadectw oraz pobierania ich ze skarbca. Niezależnie od tego moduł ten komunikuje się z Centralą koordynującą sprzedaż świadectw udziałowych. Tam następuje aktualizacja list osób uprawnionych do otrzymania świadectw i rozsyłanie ich do województw.
Metoda na sukces
1 grudnia br. przez PKO i CSBI zademonstrowano działający system aplikacji dla PWŚ.
Przedstawiciele PKO BP i CSBI podkreślali, że warunkiem powodzenia całego przesięwzięcia była zgodna współpraca obu instytucji oraz - czemu dali wyraz dyrektorzy CSBI - w pełni kompetentna, wyczerpująca i szczegółowa dokumentacja, procedury postępowania i inne ustalenia, jakimi dysponował PKO BP. Zdaniem przedstawicieli CSBI bank dokładnie wiedział czego chce, a jednocześnie dysponując własną kadrą informatyczną (ponad 400 informatyków) na terenie całego kraju był współtwórcą realizacji zamierzeń logistycznych.