Szkolenia jak bilety lotnicze

Jednym ze sposobów na obniżenie kosztów szkoleń może już wkrótce okazać się portal z ofertami ośrodków edukacyjnych. W Stanach Zjednoczonych powstała pierwsza tego rodzaju witryna WWW.

Jednym ze sposobów na obniżenie kosztów szkoleń może już wkrótce okazać się portal z ofertami ośrodków edukacyjnych. W Stanach Zjednoczonych powstała pierwsza tego rodzaju witryna WWW.

Wysokie ceny szkoleń są jedną z największych bolączek decydentów, ustalających budżet na rozwój zawodowy kadr. Problem ten dotyczy również kierowników działu informatyki, którzy właśnie ze względu na ich koszty muszą ograniczać apetyty szkoleniowe podwładnych. Jest to tym bardziej dotkliwe, że usługi edukacyjne są towarem sezonowym i podlegają prawidłowościom podobnym do tych znanych chociażby z rynku biletów lotniczych czy wyjazdów urlopowych. Ich ceny wahają się w zależności od pory roku, a także liczby zamówień i mogą różnić się nawet o kilkadziesiąt procent. Cena może zależeć od pozycji klienta zamawiającego szkolenie, liczby uczestników, a także momentu, w którym podejmowana jest decyzja o zakupie usługi. Organizatorom szkoleń zależy na komplecie ich uczestników i dlatego gotowi są do bardzo wysokich upustów w przeddzień rozpoczęcia szkolenia. Dlatego coraz istotniejszą rolę przy zamawianiu szkoleń zaczyna odgrywać dostęp do informacji i możliwość błys-kawicznego porównania ofert ośrodków konkurencyjnych.

Wykorzystaniu tych zalet mogłoby służyć stworzenie stron WWW, na których byłyby prezentowane oferty ośrodków szkoleniowych. Zdaniem obserwatorów amerykańskiego rynku szkoleń, stworzenie prostego mechanizmu ułatwiającego negocjowanie cen szkoleń mogłoby obniżyć ich koszty nawet o 30%.

Konkurencja wymuszająca zróżnicowanie

Pierwsze tego typu przedsięwzięcie zainicjowano przed miesiącem w Stanach Zjednoczonych. Posługujący się RFP Exchange, stworzonym przez firmę TrainingNet Inc., użytkownicy mogą dokładnie określić cechy zamawianego szkolenia - liczbę uczestników, oczekiwaną cenę i harmonogram. W ciągu jednego, dwóch dni otrzymują listem elektronicznym wykaz potencjalny ch referentów wraz z cenami ich usług.

Amerykanie przychylnie przyjęli nową propozycję. "Tego typu rozwiązanie pozwoli mi zaoszczędzić co najmniej kilka dni rocznie, które zazwyczaj muszę poświęcić na wyszukanie i ocenę ofert poszczególnych ośrodków" - mówi Harold Cypress, szef działu szkoleń w amerykańskim oddziale Deloitte & Touche. Oczekują oni, że witryna ta z czasem doprowadzi do znaczącej obniżki cen usług szkoleniowych, a także wszelkich akcesoriów - podręczników, skryptów, CD-ROM-ów czy kaset wideo. Liczą, że zwiększenie konkurencyjności na rynku szkoleń może z czasem doprowadzić do znacznego zróżnicowania ofert i wpłynie na polepszenie ich jakości.

Szansa dla nowych

Polski rynek usług szkoleniowych znacznie odstaje od amerykańskiego i dlatego stworzenie podobnego rozwiązania zajmie jeszcze trochę czasu. Wiele ośrodków edukacyjnych wciąż jeszcze nie ma stron WWW. Wydaje się jednak, że korzyści płynące ze stworzenia takiej bazy wiedzy wkrótce skłonią którąś z firm do zaoferowania polskim przedsiębiorstwom podobnego rozwiązania, tym bardziej że jego stworzenie może zaowocować uporządkowaniem rodzimego rynku szkoleń.

--------------------------------------------------------------------------------

Adres portalu: http://rfp.trainingnet.com/

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200