Szerokiej drogi!

Integracja telewizji, telefonu i Internetu dzieje się na naszych oczach. Technika dostępu nie ma znaczenia - liczy się treść. Oto główne przesłanie II Forum na rzecz Usług Szerokopasmowych, które miało miejsce w Warszawie pod koniec października br.

Integracja telewizji, telefonu i Internetu dzieje się na naszych oczach. Technika dostępu nie ma znaczenia - liczy się treść. Oto główne przesłanie II Forum na rzecz Usług Szerokopasmowych, które miało miejsce w Warszawie pod koniec października br.

Szerokiej drogi!

Leszek Bogdanowicz, kierownik projektu badawczego telewizji interaktywnej iTVP, realizowanego przez Telewizję Polską.

W edytorze Microsoft Word słownik nieustannie podkreśla na czerwono słowo "internet" pisane małą literą. Właściwie wszyscy zwolennicy tzw. Triple Play, potrójnej usługi, zwanej dowcipnie "trójpolówką", na której opierają się biznesplany wszystkich operatorów telekomunikacyjnych i telewizyjnych, powinni przeciwko temu zaprotestować. I telewizja, i telefon piszemy od dawna małą literą, zaś najmłodszy w tej trójce - Internet, ni stąd, ni zowąd, doczekał się takiego wyróżnienia. Przecież to też sposób komunikacji międzyludzkiej! Drobiazg, ale charakterystyczny w erze łączenia wszystkiego ze wszystkim.

W kuluarach II Forum na rzecz Usług Szerokopasmowych stał telewizor plazmowy, tzw. HDTV (High Definition Television), na którym można było obejrzeć programy transmitowane via satelita Astra. Jakość obrazu była taka jakbym wskoczył do środka i oglądał osobiście wydarzenia z ekranu. Obok Telewizja Polska nadawała w Internecie na bieżąco relację z naszego Forum jako doświadczenie w ramach projektu badawczego interaktywnej TVP (http://www.itvp.pl ). Wrażenia trochę słabsze niż z telewizji HDTV, ale wyrównane świadomością, że dzięki Internetowi każdy mógł być uczestnikiem II Forum, i to bez dodatkowych inwestycji w sprzęt. Znowu debata prezesów izb gospodarczych wykazała, że biznes zdaje się na werdykt rynku w kwestii technik dostępu do usług szerokopasmowych. Naziemna telewizja cyfrowa? "Proszę bardzo, byle nie dopłacać z naszych podatków do cyfrowych przystawek" - twierdzi Marek Sowa, prezes Związku Mediów i zarazem wiceprezes UPC Polska. Telewizja internetowa? "Bierni odbiorcy TV zmienią się w aktywne społeczności. To świetna okazja do zmiany roli TVP w stronę nadawcy - moderatora" - klaruje Leszek Bogdanowicz, kierownik projektu badawczego telewizji interaktywnej iTVP. Wbrew pozorom chodzi o to samo: by klienci chcieli oglądać to, co inni nadają bez zbędnych wydatków. Liczy się zatem treść.

Ukontentowani mniej więcej

Szerokiej drogi!

Kuluarowe rozmowy. Od lewej: StanisŁaw Szuder, prezes Lucent Technologies Polska, Gerhard Barber, wiceprezes Siemensa w Polsce, szef Siemens Communications, Jakub Sagan, prezes Alcatel Polska.

Jest 8,7 mln rodzimych internautów - podał Millward Brown/ SMG/Krc, z tego ok. 80% korzysta z łącza szerokopasmowego. Po co nam Internet? Przede wszystkim do szukania informacji, do ściągania filmów, muzyki i plików, wreszcie korzystania z komunikatorów i wysyłania SMS-ów.

Te potrzeby chcą zaspokajać i portale internetowe, i dostawcy technologii. Grzegorz Wójcik, wiceprezes Interia SA i dyrektor programu portalu Interia, podał, że sprzedaż muzyki w formacie cyfrowym zwiększyła się trzykrotnie do poziomu 6% wartości światowej sprzedaży detalicznej, przy globalnym spadku rynku muzycznego o 1,9%. Dane te obejmują sprzedaż muzyki w serwisach, umożliwiających pobieranie plików muzycznych a-la-carte, na zasadzie subskrypcji oraz w serwisach oferujących muzykę do telefonów komórkowych, w tym typu truetone (z wyłączeniem dzwonków polifonicznych i monofonicznych).

Właśnie telefony komórkowe... Coraz częściej stają się odtwarzaczem plików MP3, radiem i czymś jeszcze. Zdaniem Marcina Galwasa z Ericssona użytkownicy chcą gwiazd w swoich telefonach, szukają polskiej i międzynarodowej muzyki, kontentu, który wygląda i brzmi świetnie w ich telefonach, wreszcie wygodnego dostępu - web, wap, sms z lub bez systemu kontroli praw autorskich (DRM).

Znowuż Onet.pl postawił na rozwój telefonii internetowej. "Rynek hurtowy połączeń telefonicznych będzie oparty praktycznie wyłącznie o technologię VoIP. Tym samym ceny połączeń w telefonii internetowej będą obniżane o kilka procent w ciągu roku" - wyjaśnia dyr. Zbigniew Pieńkowski. Jego zdaniem telefonia internetowa (np. Skype) pojawi się w telefonach sieci mobilnych. Rynek opanują nowe, tańsze urządzenia umożliwiające telefonię internetową bez włączonego komputera.

Zalety, takie jak bardzo niskie koszty połączeń telefonicznych (dzwonienie PC2PC za darmo) czy też możliwość posiadania wielu numerów telefonów, należy jednak zestawiać z wadami. A te są godne rozważenia.

Wciąż jest gorsza jakość w porównaniu z telefonią stacjonarną i mobilną. Na dodatek tylko dostawca Internetu (przewodowego lub mobilnego) może zapewnić odpowiednią jakość usługi. To znowu wyzwanie dla takich operatorów, jak ATM czy Energis. W telefonii internetowej nie ma numerów alarmowych (np. 9xx lub 112). Czy tym przejmują się użytkownicy? Ależ skąd! Rynek rozwija się na potęgę.

Drogi do sukcesu

Triple Play pociąga wszystkich. "W 2004 r. Francja stała się najbardziej konkurencyjnym rynkiem Triple Play w Europie" - wykazał Marek Omilian z Alcatel Polska. Przyczyną była właściwa postawa regulatora, który narzucił odpowiednie stawki hurtowe, ale także niska penetracja telewizji kablowych i ograniczenia w instalowaniu anten satelitarnych. Tym samym 3P w Polsce jest w znacznie trudniejszej sytuacji, ponieważ operatorzy telewizji kablowych znani teraz jako operatorzy komunikacji elektronicznej stanowią silną i zwartą grupę wpływów. Także operatorzy satelitarni mogą liczyć u nas na posłuch. W takim razie co dalej?

"Gracze na rynku będą wykorzystywać nowe technologie, aby oferować dostęp szerokopasmowy do Internetu. Już w niedalekiej przyszłości technologie 4G i WiMax będą umożliwiały dostęp do Internetu i rozrywki przez "eter" - mówił Janusz Moneta z Booz, Allen i Hamilton.

A jeśli tak, to można zacząć wierzyć prognozie Jupiter Research, którą przedstawił Ian Fogg, że w 2010 r. 64% gospodarstw domowych w Europie Środkowej i Wschodniej będzie korzystać z broadbandu. Będzie nam już blisko do zachodnich Europejczyków - 74% tamtejszych rodzin wykorzysta Internet szerokopasmowy.

Słowem, trzeba sobie życzyć, szerokiej drogi! Internetowej.

Prezentacje z II Forum na rzecz Usług Szerokopasmowych - konferencji tygodnika Computerworld z 26-27 października br. - są dostępne w Internecie pod adresem:https://www.computerworld.pl/konferencje/broadband2005/agenda.html . W późniejszym terminie dostępne będą relacje wideo z części wystąpień, zrealizowane przez Telewizję Polską (projekt iTVP).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200