Systemy GIS - korzyści i zagrożenia
- Sylwester Igras,
- 10.05.2013
GIS $(Geographic Information System)$ to system informatyczny, który pozwala pozyskiwać i gromadzić dane odniesione do lokalizacji geograficznej, w celu ich analizy, przetwarzania i udostępniania. Ze względu na te możliwości coraz więcej firm i instytucji jest zainteresowanych wdrożeniem systemów geoinformacyjnych, jednak projekt wdrożenia tego typu systemów wiąże się również z wieloma problemami.
Duża popularność systemów geoinformacyjnych wynika niewątpliwie z faktu, iż ok. 80% wszystkich informacji związanych jest z otaczającymi nas obiektami przestrzennymi w świecie rzeczywistym. Systemy GIS bez wątpienia są w wielu dziedzinach życia bardzo potrzebne, lecz wdrożenie GIS nie jest rzeczą prostą i różni się od wdrożeń innych systemów informatycznych. Głównie tym, iż do systemu muszą zostać wprowadzone ogromne ilości danych geoprzestrzennych, w przeciwnym razie będzie on bezużyteczny. Pomimo że na rynku pojawiają się coraz bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania informatyczne do tworzenia systemów GIS, a ich obsługa staje się coraz łatwiejsza, nie wszystkie projekty kończą się pełnym sukcesem. Przed rozpoczęciem wdrożenia należy mieć świadomość, że wdrożenie systemu geoinformacyjnego to nie zakup gotowego produktu, lecz - dla prawie każdej instalacji - inna konfiguracja oraz inne powiązania danych opisowych z przestrzennymi. Systemy geoinformacyjne zwykle zarządzają bowiem nie tylko danymi przestrzennymi, ale również danymi opisowymi, które powinny być ze sobą ściśle zintegrowane. Tak jak w świecie realnym, tak i w środowisku GIS obiekty mogą być zależne od innych (zależności bazodanowe), jak również mieć obiekty podrzędne, i to nie tylko na poziomie obiektów posiadających dane opisowe, ale także przestrzenne. Cechą profesjonalnych systemów geoinformacyjnych jest nierozerwalnie z nimi powiązana interakcja pomiędzy geometriami, dzięki czemu obiekty odwzorowywane w systemie łączą się w aktywne ciągi topologiczne. Wdrożenie systemu geoinformacyjnego często nie ogranicza się tylko do wspomagania poszczególnych procesów biznesowych, ale często również wymaga przemodelowania wielu z nich, tak aby były one optymalne zarówno z punktu widzenia organizacji, jak i potrzeb klienta.