System musi się ułożyć
- Rafał Jakubowski,
- 04.10.2004
Ponad stuletnią tradycję produkcji mebli w Zakładach Mebli Giętych FAMEG w Radomsku wspiera dziś zintegrowany system klasy ERP.
Ponad stuletnią tradycję produkcji mebli w Zakładach Mebli Giętych FAMEG w Radomsku wspiera dziś zintegrowany system klasy ERP.
Jak przystało na firmę z tradycjami, informatyka w FAMEG-u była obecna od 1965 r. Wykorzystywane systemy obejmowały jednak tylko fragmenty działalności i nie wpływały znacząco na wzrost jakości podejmowanych decyzji. Dopiero w 1999 r., po dwóch latach przygotowań, w FAMEG-u uruchomiono produkcyjnie system Movex firmy Intentia na platformie IBM AS/400.
Dzięki temu zmniejszyła się ilość pracy do wykonania w komórkach odpowiedzialnych za finanse i księgowość, co umożliwiło ograniczenie liczby zajmujących się tym osób. Wdrożenie pozwoliło także drastycznie - z 87 do 8 - zredukować liczbę dokumentów funkcjonujących na różnych etapach procesu produkcyjnego. Zastąpiono je dokumentami systemowymi. Osiągnięto także zmniejszenie tzw. robót w toku. Wzrosła wydajność, a zapasy materiałowe producenta krzeseł, foteli, sof, taboretów tapicerowanych i twardych, wieszaków, mebli dziecięcych, a także foteli teatralno-kinowych są obecnie mniejsze o blisko 20%.
W 2002 r. firma FAMEG, której większość udziałów należy do trzech działających w niej związków zawodowych, przeglądała dostępne na rynku rozwiązania. Po przeprowadzeniu dokładnych analiz zdecydowano jednak o zmodernizowaniu systemu Movex i wdrożeniu nowszej jego wersji, która miała umożliwić zrealizowanie nowych pomysłów. "Wersja 11.3 reprezentuje duży postęp w stosunku do 9.a. Nie wymagała też od nas wprowadzania rewolucyjnych zmian" - tłumaczy Jacek Barański.
Przy wdrażaniu nowej wersji wykorzystano doświadczenia poprzedniego projektu. Zastosowano podobną jego strukturę. Wyodrębniono pięć podstawowych procesów gospodarczych - produkcji, marketingu i zbytu, projektowania wyrobów gotowych (wraz z produkcyjną bazą danych), zaopatrzenia, finansów i księgowości (wraz z kosztami utrzymania ruchu) - i przypisano je tzw. gospodarzom. Wdrożenie nie wiązało się przy tym dla firmy ze zmianami o charakterze rewolucyjnym, jak przy poprzednim projekcie. Nie stykano się już z ówczesnymi barierami mentalnymi.
Nie znaczy to, że nie pojawiły się żadne nowości. "Zmieniliśmy sposób planowania produkcji. System na niższych poziomach generuje zlecenia, biorąc pod uwagę wytworzone wcześniej i przechowywane w magazynie półprodukty" - mówi Jacek Barański. W części produkcyjnej zakładu działają dwa wydziały: produkcji elementów i montażu wyrobów gotowych. Są one połączone magazynem buforowym. Kiedy znajdują się w nim np. nogi do krzeseł, które nie są potrzebne do realizacji jakiegoś zamówienia, a pojawia się nowe, w którym mogą zostać użyte, system nie wygeneruje nowego zlecenia na produkcję kolejnej ich partii. Zakład został także podzielony na odcinki, dzięki czemu udało się uzyskać bardziej przejrzysty przepływ materiałów i bieżącej pracy. Wersja 11.3 pozwoliła także na usprawnienia w procesie księgowania.
System stanowi obecnie podstawę do wykonywania analizy i zestawień pozwalających dokonywać kontroli i analizować przebieg większości procesów w firmie. Obszerniejsza i szybsza informacja pozwala na dokładniejsze śledzenie przebiegu produkcji. Udało się też wprowadzić usprawnienia w pracy działu technologii, wprowadzając nowe wyceny i nowe struktury wyrobów. "Zmniejszyło się też obciążenie sprzętu. Transakcje zajmują mniej miejsca na dysku. Poprzednia wersja «przyduszała» też nieco procesor" - twierdzi Jacek Barański.
Obecnie FAMEG stawia na stabilizację. Na razie nie są planowane duże inwestycje IT. "Prowadzimy głównie prace mające na celu optymalizację systemu. Staramy się w jak największym stopniu wykorzystać oferowane możliwości" - tłumaczy Jacek Barański. Kolejna planowana modernizacja może wiązać się ze zmianą platformy sprzętowej i programowej. Intentia rozwija obecnie system w technologii Java.
FAMEG rozważał jeszcze do niedawna stworzenie sklepu internetowego, jednak na razie nie podjęta została decyzja, czy i ewentualnie kiedy go uruchomić. Firma nie jest przekonana, czy krzesła można sprzedawać przez Internet. Obecnie za pośrednictwem poczty elektronicznej klienci mogą skontaktować się z przedstawicielami handlowymi. Większość z nich zawiera jednak pytania dotyczące miejsc, w których można obejrzeć produkowane przez FAMEG meble.
Zakłady Mebli Giętych FAMEG SA, Radomsko
Janusz Śliwakowski, prezes zarządu
Jacek Barański, kierownik Biura ds. Administracji i Systemów Komputerowych
Liczba pracowników: 1500
Liczba pracowników działu IT: 3
http://www.fameg.pl
Movex 11.3 - system obejmuje m.in.: planowanie produkcji, marketing, sprzedaż, projektowanie wyrobów gotowych (wraz z produkcyjną bazą danych o technologii), gospodarka magazynowa, zaopatrzenie, obsługa reklamacji, realizacja zamówień, zarządzanie jakością, finanse, księgowość;
YUMA - kadry, płace;
Sieć LAN wykorzystująca urządzenia 3Com;
Sieć WAN wykorzystująca urządzenia Cisco Systems