System musi się ułożyć

Ponad stuletnią tradycję produkcji mebli w Zakładach Mebli Giętych FAMEG w Radomsku wspiera dziś zintegrowany system klasy ERP.

Ponad stuletnią tradycję produkcji mebli w Zakładach Mebli Giętych FAMEG w Radomsku wspiera dziś zintegrowany system klasy ERP.

Jak przystało na firmę z tradycjami, informatyka w FAMEG-u była obecna od 1965 r. Wykorzystywane systemy obejmowały jednak tylko fragmenty działalności i nie wpływały znacząco na wzrost jakości podejmowanych decyzji. Dopiero w 1999 r., po dwóch latach przygotowań, w FAMEG-u uruchomiono produkcyjnie system Movex firmy Intentia na platformie IBM AS/400.

Dzięki temu zmniejszyła się ilość pracy do wykonania w komórkach odpowiedzialnych za finanse i księgowość, co umożliwiło ograniczenie liczby zajmujących się tym osób. Wdrożenie pozwoliło także drastycznie - z 87 do 8 - zredukować liczbę dokumentów funkcjonujących na różnych etapach procesu produkcyjnego. Zastąpiono je dokumentami systemowymi. Osiągnięto także zmniejszenie tzw. robót w toku. Wzrosła wydajność, a zapasy materiałowe producenta krzeseł, foteli, sof, taboretów tapicerowanych i twardych, wieszaków, mebli dziecięcych, a także foteli teatralno-kinowych są obecnie mniejsze o blisko 20%.

System musi się ułożyć

Jacek Barański, kierownik Biura ds. Administracji i Systemów Komputerowych

"Oczekiwania wobec systemów tego typu mają często niewiele wspólnego z rzeczywistością. Wraz z coraz dokładniejszym poznawaniem systemu okazywało się, że wiele problemów można rozwiązać inaczej, lepiej. Nie można powiedzieć, że system funkcjonował źle, ale poszukiwaliśmy czegoś nowego" - mówi Jacek Barański, kierownik Biura ds. Administracji i Systemów Komputerowych.

W 2002 r. firma FAMEG, której większość udziałów należy do trzech działających w niej związków zawodowych, przeglądała dostępne na rynku rozwiązania. Po przeprowadzeniu dokładnych analiz zdecydowano jednak o zmodernizowaniu systemu Movex i wdrożeniu nowszej jego wersji, która miała umożliwić zrealizowanie nowych pomysłów. "Wersja 11.3 reprezentuje duży postęp w stosunku do 9.a. Nie wymagała też od nas wprowadzania rewolucyjnych zmian" - tłumaczy Jacek Barański.

Przy wdrażaniu nowej wersji wykorzystano doświadczenia poprzedniego projektu. Zastosowano podobną jego strukturę. Wyodrębniono pięć podstawowych procesów gospodarczych - produkcji, marketingu i zbytu, projektowania wyrobów gotowych (wraz z produkcyjną bazą danych), zaopatrzenia, finansów i księgowości (wraz z kosztami utrzymania ruchu) - i przypisano je tzw. gospodarzom. Wdrożenie nie wiązało się przy tym dla firmy ze zmianami o charakterze rewolucyjnym, jak przy poprzednim projekcie. Nie stykano się już z ówczesnymi barierami mentalnymi.

Nie znaczy to, że nie pojawiły się żadne nowości. "Zmieniliśmy sposób planowania produkcji. System na niższych poziomach generuje zlecenia, biorąc pod uwagę wytworzone wcześniej i przechowywane w magazynie półprodukty" - mówi Jacek Barański. W części produkcyjnej zakładu działają dwa wydziały: produkcji elementów i montażu wyrobów gotowych. Są one połączone magazynem buforowym. Kiedy znajdują się w nim np. nogi do krzeseł, które nie są potrzebne do realizacji jakiegoś zamówienia, a pojawia się nowe, w którym mogą zostać użyte, system nie wygeneruje nowego zlecenia na produkcję kolejnej ich partii. Zakład został także podzielony na odcinki, dzięki czemu udało się uzyskać bardziej przejrzysty przepływ materiałów i bieżącej pracy. Wersja 11.3 pozwoliła także na usprawnienia w procesie księgowania.

System stanowi obecnie podstawę do wykonywania analizy i zestawień pozwalających dokonywać kontroli i analizować przebieg większości procesów w firmie. Obszerniejsza i szybsza informacja pozwala na dokładniejsze śledzenie przebiegu produkcji. Udało się też wprowadzić usprawnienia w pracy działu technologii, wprowadzając nowe wyceny i nowe struktury wyrobów. "Zmniejszyło się też obciążenie sprzętu. Transakcje zajmują mniej miejsca na dysku. Poprzednia wersja «przyduszała» też nieco procesor" - twierdzi Jacek Barański.

Obecnie FAMEG stawia na stabilizację. Na razie nie są planowane duże inwestycje IT. "Prowadzimy głównie prace mające na celu optymalizację systemu. Staramy się w jak największym stopniu wykorzystać oferowane możliwości" - tłumaczy Jacek Barański. Kolejna planowana modernizacja może wiązać się ze zmianą platformy sprzętowej i programowej. Intentia rozwija obecnie system w technologii Java.

FAMEG rozważał jeszcze do niedawna stworzenie sklepu internetowego, jednak na razie nie podjęta została decyzja, czy i ewentualnie kiedy go uruchomić. Firma nie jest przekonana, czy krzesła można sprzedawać przez Internet. Obecnie za pośrednictwem poczty elektronicznej klienci mogą skontaktować się z przedstawicielami handlowymi. Większość z nich zawiera jednak pytania dotyczące miejsc, w których można obejrzeć produkowane przez FAMEG meble.

Finalista w kategorii Przemysł

Zakłady Mebli Giętych FAMEG SA, Radomsko

Janusz Śliwakowski, prezes zarządu

Jacek Barański, kierownik Biura ds. Administracji i Systemów Komputerowych

Liczba pracowników: 1500

Liczba pracowników działu IT: 3

http://www.fameg.pl

Wykorzystywane rozwiązania

Movex 11.3 - system obejmuje m.in.: planowanie produkcji, marketing, sprzedaż, projektowanie wyrobów gotowych (wraz z produkcyjną bazą danych o technologii), gospodarka magazynowa, zaopatrzenie, obsługa reklamacji, realizacja zamówień, zarządzanie jakością, finanse, księgowość;

YUMA - kadry, płace;

Sieć LAN wykorzystująca urządzenia 3Com;

Sieć WAN wykorzystująca urządzenia Cisco Systems

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200