Strumieniem do klienta

Rozwiązania firmy RealNetworks, służące do przesyłania strumieniowych danych multimedialnych w Internecie, zdominowały rynek.

Rozwiązania firmy RealNetworks, służące do przesyłania strumieniowych danych multimedialnych w Internecie, zdominowały rynek.

Prowadzenie w Internecie bezpośrednich transmisji multimedialnych, gdzie z kamery wideo jest przekazywany obraz i dźwięk w czasie rzeczywistym, jest zadaniem technicznie prostym. Kamera musi być podłączona do dość silnego komputera, który wyposażony w enkoder przetwarza otrzymywany sygnał cyfrowy na postać strumieniową. Uzyskane dane są przesyłane stałym łączem internetowym do serwera, na którym musi być zainstalowane oprogramowanie, umożliwiające dystrybucję danych strumieniowych między wielu użytkowników Internetu. Dane na serwerze mogą być przechowywane w postaci plików, tak aby można je było później odtwarzać (jako pewnego rodzaju zastosowanie video-on-demand).

Rynek monopolistów

Większość multimedialnych transmisji strumieniowych w Internecie korzysta z RealSystem - rozwiązania oferowanego przez firmę RealNetworks. Przejęła ona niedawno firmę Xing Technology, która opracowała popularny standard kompresji utworów muzycznych MP3.

Liczącą się konkurencję stanowi jedynie oferta Microsoftu - technologia Windows Media Technology (dawniej znana pod kryptonimem NetShow). Najnowsza wersja 4.0 produktów opartych na tej technologii - dostępna na razie w wersji beta - proponuje podobną funkcjonalność do rozwiązań RealNetworks. Jednak oferta tej drugiej firmy przewyższa ją możliwościami tworzenia plików strumieniowych oraz zarządzania zawartością przetwarzanych danych multimedialnych. Subiektywna ocena jakości transmisji pozwala nieco wyżej ocenić działanie produktów RealNetworks - pod względem prezentacji koloru i płynności obrazu. Microsoft uzyskał bardzo dobre współczynniki przy kompresji dźwięku, lepsze niż w standardzie MP3 (o technologii Microsoftu czytaj też str. 22). Technologia Microsoftu jest jednak ograniczona do jednej platformy, podczas gdy RealSystem jest dostępny w wersjach dla MS Windows (32 bity), różnych odmian Unixa, a od niedawna pojawiła się też wersja beta dla Mac OS.

Podstawowe zestawy

W podstawowej konfiguracji zestaw RealSystem G2 składa się z serwera, oprogramowania klienckiego oraz zestawu narzędzi do przetwarzania sygnału na postać skompresowaną do wysyłki jako dane strumieniowe. Elementy te są dostępne w różnych wersjach i cenach, poczynając od produktów bezpłatnych. Narzędzia to przede wszystkim RealProducer G2 Authoring Kit, w którym zawarto obszerny zestaw podręczników dostępnych w formatach PDF i HTML. Dostępny jest także edytor Adobe Premier, służący do modyfikacji danych wideo.

Działanie narzędzi przetwarzających pliki multimedialne jest znacznie szybsze niż w poprzednich wersjach produktów RealNetworks (RealPublisher 5.1). Przykładowo, konwersja 100-megabajtowego pliku AVI, przy ustawieniu parametrów najwyższej jakości kompresji, zajmuje na komputerze z podwójnym procesorem Pentium i 128 MB RAM zaledwie kilka minut (w poprzednich wersjach pół godziny).

Obecnie administracja serwerem może odbywać się za pośrednictwem przeglądarki WWW (podobnie jak w rozwiązaniu WMT Microsoftu). Wszystkie informacje konfiguracyjne są zapisywane jako pliki w formacie XML. Metajęzyk jest także przeznaczony do innych celów - stosowany głównie w SMIL (Synchronized Multimedia Integration Language). Znaczniki tego języka opisują synchronizację przesyłania danych strumieniowych z różnymi zadaniami. Do budowy aplikacji posługujących się językiem SMIL do RealSystem dołączono kreator. Można za jego pomocą tworzyć multimedialne prezentacje, łączące osobne transmisje tekstu, obrazów i grafiki.

RealSystem G2 posługuje się protokołem RealTime Streaming Protocol. Nadal jednak obsługiwany jest protokół URL Progressive Networks Audio (do zachowania wstecznej zgodności). Rozwiązanie SureStream, pozwalające na wysyłanie danych z różnymi prędkościami z jednego pliku źródłowego, zwalania użytkownika z obowiązku określania właściwej szybkości dla posiadanego przez tego użytkownika połączenia z Internetem. Serwer, z którego użytkownicy mogą transferować strumieniowe dane multimedialne, ma rozbudowane opcje, służące do kontrolowania dostępu do poszczególnych plików. Można go ograniczać zależnie od adresu IP użytkownika czy po podaniu właściwego hasła.

Zastosowania ludyczne

"Transmisje multimedialne w Internecie nadal traktowane są w Polsce jedynie jako ciekawostki" - twierdzi Jarosław Ornat z firmy ATOM, jednego z największych w Polsce usługodawców internetowych. Firma ta przeprowadziła już kilka bezpośrednich transmisji wideo z różnych wydarzeń - w marcu br. była to licytacja prowadzona przez Dom Sztuki Agra-Art. "Po każdej z takich transmisji pojawiają się zapytania o możliwości wykorzystania tej technologii, ale zainteresowanie wciąż jest dość małe" - dodaje Jarosław Ornat.

Jakość transmisji wideo w Internecie z uwagi na przepustowość dostępnych łączy nadal jest bardzo niska. Dość dobrze funkcjonuje przekaz dźwięku, można też zorientować się, co się dzieje, patrząc na obraz. "Nie należy oczekiwać, że będzie to płynna transmisja pozwalająca na prowadzenie wideokonferencji" - mówi Jarosław Ornat. Z transmisji prowadzonych przez firmę ATOM korzystało jednocześnie więcej niż 50 użytkowników. Podczas transmisji koncertu zespołu Kult, prowadzonej przez Centrum Usług Internetowych Supermedia, do serwera Real-Video zalogowało się łącznie prawie 2000 osób.

Oprogramowaniem RealNetworks jedynie do transmisji dźwięku już od kilku lat posługuje się kilka stacji radiowych, jednak i tutaj liczba internetowych słuchaczy nie przekracza kilkuset osób (np. Radio Maryja dysponuje komercyjnym serwerem RealAudio obsługującym do 200 słuchaczy).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200