Strategia i plany Microsoft: chmura przede wszystkim

Premiera Azure Stack, nowych pakietów oprogramowania Microsoft 365 oraz rozszerzenie i modyfikacja wsparcia dla firm partnerskich to najważniejsze tematy konferencji Microsoft Inspire.

Źródło: Microsoft.

Podczas konferencji przeznaczonej dla partnerów biznesowych Microsoft Inspire w Waszyngtonie (9-13 lipca 2017) Microsoft oficjalnie ogłosił, że oprogramowanie Azure Stack jest już dostępne. Firma wprowadziła też nowe pakiety oprogramowania i usług Microsoft 365 oraz zaprezentowała zadania jakie ma realizować nowy oddział One Commercial Partner odpowiedzialny za wsparcie i współpracę z firmami partnerskimi w zakresie zwiększenia sprzedaży takich produktów jak Azure, Office itd.

Jednolita chmura hybrydowa

Microsoft Azure Stack umożliwia dostawcom usług tworzenie własnych wersji chmury Azure uruchamianej w prywatnych centrach danych i budowę systemów chmur prywatnych lub hybrydowych. Jak informują przedstawiciele Microsoft, wykorzystaniem Azure Stack zainteresowani są m.in. najwięksi producenci sprzętu, którzy mają podpisane z firmą umowy partnerskie, jak Dell EMC, HPE, Lenovo, Cisco i Huawei. Można oczekiwać, że ich pierwsze oferty systemów opartych na technologii Azure pojawią się na rynku już we wrześniu 2017 roku.

Zobacz również:

Azure Stack jest rozszerzeniem platformy Azure, które umożliwia zbudowanie spójnej chmury hybrydowej i eliminuje złożoność wdrożenia takiego systemu. Pozwala na uruchamianie aplikacji w chmurach publicznych oraz prywatnych przy wykorzystaniu tych samych bibliotek API, narzędzi DevOps i tego samego portalu. A dzięki komponentom dostępnym na portalu Azure Marketplace nowe aplikacje można tworzyć szybciej, podkreślają przedstawiciele Microsoft.

“W skrócie, Azure Stack to platforma chmurowa Azure, którą można uruchomić w lokalnym centrum danych” mówi Mark Hile z firmy Datacom.

Chmura hybrydowa to atrakcyjne rozwiązanie, którym zainteresowanych jest wiele firm, ale w czasie licznych wdrożeń przekonały się one, że integracja aplikacji i różnych systemów działających w chmurze publicznej i firmowym centrum danych to duże wyzwanie.

Konkurencja na rynku usług chmurowych

Pod względem udziałów w globalnym rynku usług chmurowych Microsoft Azure jest obecnie na drugim miejscu za niekwestionowanym liderem AWS. Według ocen niektórych analityków, obroty AWS związane z usługami IaaS (Infrastructure-as-a-Service) są 6-razy większe niż wszystkich pozostałych firm. Ale jest to względnie świeży segment rynku i ma duży potencjał wzrostu. Gartner przewiduje, że tylko w 2017 roku wartość usług świadczonych w chmurach publicznych wzrośnie o 18% i osiągnie wartość 247 mld USD. Jest więc duże pole do rozwoju firm wprowadzających nowe, atrakcyjne z biznesowego punktu widzenia rozwiązania.

Dotychczas, opracowanie nowej aplikacji, a następnie uruchomienie jej bez żadnych modyfikacji w chmurze publicznej, prywatnej lub hybrydowej było praktycznie niemożliwe. Integracja wszystkich elementów Azure i Azure Stack jest pierwszym na rynku rozwiązaniem, które to umożliwia przy wykorzystaniu jednego interfejsu lub spójnego zestawu bibliotek API, mówi Mark Hile.

Bo AWS, niekwestionowany lider na rynku usług chmurowych nie ma obecnie w ofercie alternatywy podobnej do Azure Stack, choć przedstawiciele tej firmy mogliby przypomnieć, że dostępne są rozwiązania opracowane we współpracy z Vmware. Zdaniem wielu specjalistów są to jednak systemy fundamentalnie inne niż spójna architektura opracowana przez Microsoft.

Azure Stack umożliwia też redukcję ryzyka związanego z przeniesieniem systemu do chmury publicznej. Skomplikowane aplikacje mogą być bowiem najpierw uruchamiane w lokalnym centrum danych, a jeśli wszystko działa poprawnie bez problemu przenoszone do chmury Azure.

W skład pierwszej wersji Azure Stack wchodzą: zestaw podstawowych usług Azure, narzędzia DevOps oraz komponenty oferowane na portalu Azure Marketplace. Wszytkie te elementy są zintegrowane.

Microsoft ujawnił ceny usług oferowanych zarówno w modelu „pay-as-you-use” (opłaty tylko za wykorzystaną moc przetwarzania i pamięć) jak i standardowym, gdy wynajmowane są określone zasoby.

Dostępny jest też zestaw narzędzi ASDK (Azure Stack Development Kit), którego bezpłatną, testową wersję można pobrać ze strony Microsoft.

Nowe pakiety Microsoft 365

Microsoft wprowadził dwa nowe zestawy oprogramowania Microsoft 365 Enterprise oraz Microsoft 365 Business.

Microsoft 365 Enterprise jest przeznaczony dla dużych firm i będzie dostępny od 1 sierpnia 2017 roku. W skład pakietu wchodzą Office 365 Enterprise, Windows 10 Enterprise oraz Enterprise Mobility + Security.

Microsoft 365 Business to zestaw adresowany do małych i średnich firm (do 300 użytkowników) zawierający Office 365 Business Premium z odpowiednio okrojonym zestawem funkcji zapewniających bezpieczeństwo oraz zarządzanie wchodzących w skład oprogramowania Windows 10 oraz Enterprise Mobility + Security.

Od 2 sierpnia 2017 dostępna będzie publiczna wersja przeglądowa Microsoft 365 Business, a wersja komercyjna ma mieć premierę pod koniec roku. Zapowiadana cena subskrypcji to 20 USD/użytkownika/miesiąc.

“Microsoft 365 to fundamentalna zmiana podejścia do tworzenia nowych produktów. Zestaw ten integruje najlepsze elementy oprogramowania Office 365, Windows 10 oraz funkcje bezpieczeństwa i niektóre mechanizmy do zarządzania systemem” powiedział Satya Nadella, Microsoft CEO.

Z punktu widzenia kanałów sprzedaży, pakiety Microsoft 365 zostały tak zaprojektowane by zwiększyć obroty partnerów firmy, a także zyski z zarządzania usługami zapewniają przedstawiciele producenta.

Według ocen analityków z Forrester Research, Microsoft 365 Enterprise zwiększy możliwości zwiększenia przychodów o ponad 50% w porównaniu do uzyskiwanych ze sprzedaży samych usług Office 365. „Nowe pakiety dają wielką szansę partnerom Microsoft niezależnie od ich wielkości na wzrost obrotów i uzyskanie wieloletniego strumienia dochodów z odnawianych subskrypcji” mówi Jonathan Lipsitz z Forrester Research.

Nowy oddział wsparcia sprzedaży

Microsoft utworzył nowy oddział określany jako One Commercial Partner do którego zostali przeniesieni pracownicy niezależnych dotąd różnych działów marketingu i sprzedaży.

„Odział One Commercial Partner ma wykorzystywać wiedzę i doświadczenie techniczne, marketingowe i biznesowe partnerów Microsoft by zwiększyć możliwości wzrostu sprzedaży we wszystkich kanałach niezależnie od wielkości zaangażowanych we współpracę firm” powiedział Ron Huddleston, wiceprezes nowego oddziału.

Zespoły Microsoft odpowiedzialne za marketing mają wspierać firmy partnerskie we wprowadzaniu na rynek i popularyzacji nowych produktów i rozwiązań oferowanych przez Microsoft. Będą też odpowiedzialne za koordynację sprzedaży polegającą na „oferowaniu odpowiednich rozwiązań firm partnerskich odpowiednim klientom, w odpowiednim czasie” mówi Ron Huddleston.

Szczególną rolę w nowej strukturze sprzedaży Microsoft przypisuje firmom partnerskim, które „uzbrojone w wiedzę o najlepszych praktykach, planach rozwoju rozwiązań oraz znajomość rynku będą współpracować z zespołami Microsoft by spełnić wymagania klientów każdej wielkości i z każdej branży” dodaje Ron Huddleston.

W sumie Microsoft zamierza zainwestować ok. 250 mln USD w programy, które pozwolą na zwiększenie liczby wykwalifikowanych specjalistów w firmach partnerskich, a także zwiększą ich zyski związane ze sprzedażą rozwiązań opartych na Azure, Office oraz Dynamics 365.

Uboczny efekt koncentracji na chmurze: zwolnienia pracowników

Choć nie było to tematem konferencji Microsoft Inspire, ale niezależnie, w czasie jej trwania Microsoft ujawnił, że w ramach szerokiej restrukturyzacji związanej z koncentracją na sprzedaży produktów pod marką Azure, firma planuje zmniejszenie zatrudnienia o około 10%.

W oficjalnym oświadczeniu napisano: ”Microsoft wdraża zmiany by lepiej służyć swoim klientom i partnerom. Rozpoczęliśmy akcję powiadamiania niektórych z naszych pracowników, że rozważana jest eliminacja ich stanowisk lub już wiadomo, że zostaną one zlikwidowane”.

Microsoft zatrudnia na świecie ok. 50 tysięcy osób. Oznacza to że nawet 5000 z nich może stracić pracę w firmie, choć według CNBC zwolnienia obejmą tylko 3000 pracowników. Jak z kolei podaje Washington Post redukcja zatrudnienia dotknie głównie osób zatrudnionych w innych krajach niż USA.

W poniedziałek 10 lipca, Judson Althoff wiceprezes działu sprzedaży produktów biznesowych w Microsoft rozesłał do pracowników list e-mail informujący o wdrażaniu nowej strategii sprzedaży produktów, jak informuje Wall Street Journal.

Zwolnienia są kosztami modyfikacji strategii rozwoju i dopasowania się do zmieniającego rynku.