Środek lata w środku grudnia

''Sezon zacznie się w grudniu'' - twierdzą zgodnie polscy producenci i dystrybutorzy komentując zapowiadaną na 25 paźdzernika premierę polskiej wersji Windows 95.

''Sezon zacznie się w grudniu'' - twierdzą zgodnie polscy producenci i dystrybutorzy komentując zapowiadaną na 25 paźdzernika premierę polskiej wersji Windows 95.

"Byłbym zdziwiony, gdyby paneuropejska wersja Windows 95 dotarła do nas przed 1 października" - powiedział Igor Kobylański odpowiedzialny za produkty Microsoft w ABC Data. Jego zdaniem, końcowy użytkownik, który ma już wcześniejsze wersje Windows zapłaci za rozszerzenie ok. 340 zł, tj. prawie o 100 zł więcej niż podaje Microsoft. W gorszej sytuacji będą - jak sądzi - użytkownicy DOS dla których Windows 95 będzie dwukrotnie droższe.

Sprzedaż Windows 95 będzie stanowić 90% ogólnej sprzedaży systemów operacyjnych w ABC Data. "Będziemy świadkiem prawdziwej gorączki zakupów - twierdzi Kobylański. We wrześniu na polskim rynku mają być dostępne nowe komputery Digital oparte o procesor Pentium i przeznaczone do pracy w środowisku Windows 95. Zawierają one m.in. wiele funkcji, które dla nowego systemu mogą okazać się niezbędne, jak pełna zgodność z technologią Plug & Play i obecność nowego kontrolera graficznego.

Pentium dla nowicjuszy

Zdaniem Patricka Horgana z Digital Computer Business Unit nowe modele mają przyciągnąć przede wszystkim klienta korporacyjnego, którego najtrudniej przekonać do nowej technologii. Propozycją dla rynku SoHo jest model 590 z procesorem Pentium 90 MHz, 8 MB RAM, 845 MB HDD, 256 KB cache i poczwórnej prędkości napędem CD-ROM. Konfiguracja ta ma zainteresować klienta, który wcześniej z komputerami i Windows nie miał do czynienia.

"Od listopada okienka będą sprzedawane przez nas wyłącznie w wersji preinstalowanej" - twierdzi Jurgen Pohl prezes Escom Polska. Niemiecki producent zamierza jednak wejść na rynek z rozszerzeniami paneuropejskimi już 16 września br.

Zdaniem Pohla, sprzedaż paneuropejskich okienek na krajowym rynku może być traktowana wyłącznie sondażowo. Escom, tak jak niemiecki Vobis, podpisał kontrakt z Microsoft na sprzedaż OEM nowego systemu. "Miesięcznie zamierzamy sprzedawać ok. 1100 pakietów - stwierdził Jurgen Pohl - przed świętami liczba ta może wzrosnąć do 2500". Od 16 września nabywca komputera w sklepach Escomu ma możliwość wyboru między systemem Windows 3.x a Windows 95.

IBM z rezerwą

"Nie zmieścimy dwóch 32-bitowych systemów operacyjnych w jednym komputerze" - skomentował Paweł Maksyś szef sprzedaży IBM w krajach Europy Środkowej ostatnią umowę z Microsoft. Zgodnie z nią IBM będzie instalował nowy system Microsoftu m.in. na komputerach typu Aptiva PC, PC 300 i 700 oraz laptopach z serii Thinkpad. Jednak żadna ze stron nie podała szczegółów umowy.

Zrezygnowano natomiast z opcji Select A Bus, która poprzednio umożliwiała klientom przełączanie między Windows 3.x a OS/2 Warp. "Oczywiście zainstaluję system Microsoft w domu - stwierdził Paweł Maksyś i dodał szybko, że - wyłącznie do testowania". Głównym powodem miernej recepcji systemu przez klientów jest - zdaniem Pawła Maksysia - konieczność posiadania silnej platformy sprzętowej. Sam jednak dodał, że standardową propozycją IBM dla polskiego rynku SoHo jest komputer z linii PC 300 wyposażony w procesor 486DX4 z 8 MB RAM.

"Komercyjny klient raczej nie będzie przechodził na Windows 95, nawet z posiadanych wersji 3.11" - dodał Paweł Maksyś.

Od września, każdy kto kupi komputer marki Olivetti otrzyma również Windows 95 na podstawie nadesłanego do firmy specjalnego kuponu. W ten sposób klienci włoskiego koncernu będą korzystać z nowych okienek jeszcze przed ukazaniem się zlokalizowanych wersji.

W połowie września wszystkie sprzedawane przez Olivetti komputery będą miały preinstalowane Windows 95.

Przedstawiciele Olivetti podkreślili jednak, że zawsze klient będzie miał możliwość wyboru DOS i Windows for Workgroups.

Windows w tysiącach

Michał Rafalski, odpowiedzialny za produkty Microsoft w nowosądeckiej centrali Optimusa zakłada, że do czasu polskiej premiery Windows 95 jego firma będzie sprzedawać miesięcznie 500-1000 kopii preinstalowanej wersji paneuropejskiej. "Potem dojdziemy nawet do sześciu tys." - zapewnia Rafalski.

Optimus przygotowuje się także do sprzedaży upgrade'u. W tym celu podpisano umowy dystrybucyjne z TH System i ABC Data. "Nasza umowa OEM z Microsoftem nie określa, ile mamy sprzedać okienek w tym roku" - stwierdził Michał Rafalski.

"Byliśmy autoryzowanym dystrybutorem Microsoft przez kilka lat, obecnie sprzedajemy produkty tej firmy na zasadzie tzw. cross agreements" - twierdzi Stanisław Winiarski prezes Soft-tronik Distribution w Polsce. Jego firma zaopatruje się w pakiety nowych Windows działającej w grupie Soft-tronik firmie Gulipin i u holenderskiegoo producenta komputerów PC - Tulip.

Stanisław Winiarski określił wielkość sprzedaży polskiej wersji okienek na kilka tysięcy pakietów. Tyle samo pakietów - jego zdaniem - firma sprzeda w Bułgarii i Rumunii, gdzie Soft-tronik jest autoryzowanym dystrybutorem Microsoft.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200