Sprzedaż baz danych wzrosła w ub.r. o 18%

Według rankingu Dataquest, największy udział w tym rynku mają kolejno: Oracle, IBM i Microsoft.

Sprzedaż baz danych wzrosła w minionym roku o 18%, mimo że analitycy przewidywali jej spadek spowodowany przygotowaniami przedsiębiorstw do roku 2000 - wynika z najnowszego raportu opracowanego przez Dataquest.

Wartość tej sprzedaży osiągnęła poziom prawie 8 mld USD, głównie za sprawą zapotrzebowania na rozwiązania internetowe i systemy wspomagania decyzji - twierdzą analitycy z Dataquest.

Ponadto raport szacuje, że do roku 2004 wartość rynku baz danych wzrośnie do 12,7 mld USD, przy czym udział w sprzedaży rozwiązań opartych na Windows NT dorówna wtedy udziałowi rozwiązań unixowych.

Analitycy Dataquest oceniają, że obecnie pozycję lidera na rynku baz danych dzielą niemal równo Oracle i IBM. Jednakże ta pierwsza firma ma w nim 31,1% udziałów, podczas gdy jej bezpośredni rywal 29,9%. Dużo mniejszy udział w rynku, 13,1%, należy do Microsoftu, znajdującego się na trzeciej pozycji w rankingu Dataquest.

Oracle ma jednak znacznie większą przewagę nad rywalami w sektorze relacyjnych baz danych. Podobnie jak w 1998 r., wynosi ona ok. 10 punktów procentowych - zauważają specjaliści z Dataquest. Firma ta miała dobre wyniki w zakończonym roku finansowym i odnotowała 19-proc. wzrost sprzedaży nowych licencji baz danych.

Również IBM odnotował wzrost sprzedaży, głównie za sprawą baz danych dla systemów mainframe - zauważa Dataquest. Microsoft z kolei zaczyna umacniać swoją pozycję na tym rynku dzięki wprowadzeniu nowej wersji SQL Server 7.0.

Analitycy z Dataquest przewidują, że Oracle, IBM i Microsoft zachowają w najbliższych latach pozycje liderów na rynku baz danych, choć jest na nim jeszcze miejsce dla producentów specjalizowanych rozwiązań niszowych.