Sposób na Facebooka

Silnym markom nie zagrozi nawet najdziwniej prowadzony profil, ale słabsze muszą oduczyć się popełniania szkolnych błędów.

Sposób na Facebooka

Facebook i inne portale społecznościowe są naturalnym środowiskiem dla organizacji angażujących ludzi w swoją działalność - wszelkiego typu stowarzyszeń, instytucji organizujących cykliczne czy jednorazowe wydarzenia z udziałem publiczności, jednorazowych i długofalowych akcji społecznych. Sprzyjają firmom, których produkty wzbudzają entuzjazm użytkowników i stają się elementem kreowania własnego wizerunku, statusu, przynależności do określonej grupy społecznej. Mogą to być zarówno urządzenia elektroniczne, elementy ubioru, maszyny ogrodowe, sprzęt umożliwiający uprawianie jakiegoś interesującego hobby, jak i strumienie informacji czy wydarzeń kulturalnych. Innymi słowy, tam gdzie produkt wiąże się z tożsamością użytkownika, tam Facebook może stać się użytecznym narzędziem w ręku producenta. Wiele firm zupełnie sobie jednak nie radzi z budowaniem własnego profilu na tej niezwykle popularnej platformie społecznościowej.

Aktywność typowej firmy rozpoczynającej działalność na Facebooku ma charakter spazmatyczny: kilkanaście wpisów w ciągu pierwszych dwóch tygodni, a potem miesiące martwej ciszy. Ponowne ożywienie, zalew zdjęć i materiałów wideo... i znów cisza. Firmy, które ten etap mają już za sobą, starają się zamieszczać posty co kilka dni, ale tylko niektóre są w stanie wyjść poza kopiowanie materiałów ze swojej strony WWW. Te, które podeszły do sprawy poważnie i zaangażowały do pracy agencje reklamowe, ogłaszają konkursy dla fanów, nagradzają ich za "pierwszy tego dnia wpis na tablicy, za dzielenie się wiedzą i ciekawymi informacjami, za wierszowaną recenzję produktu, za świetne przepisy i kreatywność w kuchni, za pełną poświęcenia postawę w drodze do realizacji marzenia o nowym telewizorze, za pozytywną energię i aktywny udział w dyskusjach", zamieszczają zabawne quizy, pytają fanów o zdanie, cierpliwie odpowiadają na pytania i komentarze, budują barwne zakładki z zaszytymi aplikacjami i starają się zachowywać profesjonalnie.

W naturze produktu

Pozytywne przykłady wykorzystania Facebooka można znaleźć zarówno wśród polskich, jak i zagranicznych firm. Wydaje się, że cel budowania pozytywnych skojarzeń z marką osiągają te firmy, które rzeczywiście starają się docenić użytkowników, wyjść im naprzeciw i oddać im głos.

Amerykańska firma Patagonia produkująca odzież i sprzęt dla osób aktywnie spędzających czas wita swoich potencjalnych fanów słowami: "Dziękujemy wszystkim Patagończykom za wsparcie przez wszystkie te lata. Bawcie się dobrze i nie zaprzestawajcie walki o ochronę dzikiej przyrody", a historia zaangażowania jej właścicieli w ochronę zasobów naturalnych potwierdza autentyczność przekazu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200