Specjalizacja: komputery PC

Z początkiem sierpnia działalność w Polsce rozpoczęła firma Lenovo Technology, która przejęła od IBM dział PC. Firma chce wejść na rynek odbiorców indywidualnych.

Z początkiem sierpnia działalność w Polsce rozpoczęła firma Lenovo Technology, która przejęła od IBM dział PC. Firma chce wejść na rynek odbiorców indywidualnych.

Informacja z grudnia 2004 r. o tym, że IBM zdecydował się sprzedać dział komputerów osobistych chińskiej firmie Lenovo, potwierdziła prawdę, którą rynek IT znał od dawna - że trudno dziś o mniej zyskowny i perspektywiczny biznes niż produkcja komputerów. Tymczasem Lenovo Technology nie zamierza oferować - przynajmniej w Polsce - niczego poza komputerami osobistymi, notebookami i komputerami typu handheld. Umowa między IBM a Lenovo wyklucza przez co najmniej pięć lat sprzedaż serwerów z procesorami Intela na rynkach, na których rozwiązania te oferuje IBM.

Chińsko-amerykański komputer

Specjalizacja: komputery PC

Marek Borówka, dyrektor generalny Lenovo Technology Poland

"To prawda, że produkcja i sprzedaż PC staje się coraz mniej opłacalna - zwłaszcza dla firm, które mają bardzo szerokie portfolio produktów, jak IBM. Aby działalność w tej branży przynosiła zysk, trzeba się na niej skoncentrować. Świadczą o tym nasze wyniki za ostatni kwartał, który zakończyliśmy na plusie" - odpowiada Marek Borówka, dyrektor generalny Lenovo Technology Poland. Lenovo Technology powstało 1 maja br. z połączenia chińskiej firmy Lenovo Group i działu komputerów osobistych IBM. Przed połączeniem Lenovo Group działało na rynkach azjatyckich, w Chinach miało ok. 20% udziału (po połączeniu z działem PC IBM - 30%). Zgodnie z zapowiedziami kierownictwa tej firmy, w ciągu pięciu lat Lenovo ma zostać największym dostawcą komputerów. Teraz zajmuje trzecie miejsce, za Dellem i HP.

Marek Borówka uważa, że przy obecnym tempie wzrostu sprzedaży na polskim rynku może stać się to znacznie wcześniej. W pierwszym półroczu br. sprzedaż IBM/Lenovo w Polsce wzrosła o ok. 50%. "Osiągane przez nas wzrosty to zasługa konsekwentnej polityki partnerskiej. Powstanie polskiego oddziału Lenovo ani nam nie zaszkodziło, ani nie pomogło. Żaden klient się od nas nie odwrócił, żaden partner nie odszedł" - wyjaśnia Marek Borówka. "Wręcz przeciwnie w tym roku poszerzyliśmy rzeszę klientów i zwiększyliśmy liczbę partnerów o 200 firm" - dodaje. Jednym z celów stawianych sobie przez polskie kierownictwo jest utrzymanie zadowolenia partnerów, m.in. dzięki zapewnieniu im wysokich obrotów i zysków, które czerpać będą m.in. z oferowania usług dodanych.

Komputer dla Kowalskiego

Lenovo Technology Poland chce też sukcesywnie rozszerzać ofertę. W Polsce - być może jeszcze w grudniu - firma wprowadzi do sprzedaży komputery handheld. Na początku 2006 r. Lenovo zamierza zaś wejść na nieinteresujący wcześniej IBM rynek odbiorców indywidualnych. Wcześniej gros sprzedaży kierowane było do klientów korporacyjnych oraz małych i średnich firm. "Będziemy w stanie konkurować cenowo z lokalnymi producentami o klienta indywidualnego. Nie chcemy jednak ograniczać się tylko do sprzedaży najtańszych modeli" - przekonuje Marek Borówka. W przyszłym roku Lenovo chce także rozpocząć w Polsce sprzedaż komputerów media center.

25 tys. komputerów - wg danych IDC - sprzedało w pierwszej połowie br. IBM/Lenovo. Rok wcześniej było to ok. 17 tys. komputerów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200