Softman SA zamierza udostępniać kilentom aplikacje przez Internet i intranet

Za projekt warszawskiej firmy odpowiedzialna będzie jej spółka zależna - Dot sp. z o.o.

Udostępnianie aplikacji przez wyspecjalizowane firmy usługowe, tzw. Application Service Providers (ASP), zyskuje coraz większą popularność także w Polsce. Kolejną polską firmą informatyczną, która zamierza udostępniać klientom aplikacje przez Internet i intranet, jest warszawska Softman SA. Według jej przedstawicieli, w najbliższym czasie zostanie podpisana umowa z pierwszym klientem, dużą firmą z branży handlowej.

Udostępnianie aplikacji z założenia ma być korzystne dla obu stron. Szybko i za stosunkowo niską, stałą opłat miesięczną klient zyskuje dostęp do potrzebnego mu systemu informatycznego. Otrzymuje także gwarancję jego nieprzerwanego funkcjonowania, stałej aktualizacji zgodnie ze zmieniającymi się przepisami, a także obsługę i usługi dodatkowe (np. tworzenie kopii zapasowych). Natomiast producent oprogramowania - dzięki usługom ASP - uzyskuje stałe źródło dochodu.

Softman zamierza, poza opłatą miesięczną, pobierać także opłatę początkową. Składać się na nią będą koszty konfiguracji, ewentualnej migracji danych i szkoleń pracowników klienta. "Przyjęliśmy, że opłata miesięczna za wynajem systemu będzie skalkulowana zgodnie z 3-letnim okresem jego amortyzacji. Będzie więc równa 1/36 wartości wykorzystywanych licencji" - mówi Zbigniew Odrowąż-Sypniewski, prezes Softman SA. Ponadto klient będzie uiszczał także zryczałtowaną opłatę serwisową. "Ten model sprzedaży jest dla nas i naszych klientów bardziej bezpieczny finansowo niż sprzedaż jednorazowa" - dodaje. Usługi udostępniania aplikacji będą realizowane przez należącą do Softman spółkę Dot sp. z o.o.

Firma kieruje ofertę ASP do przedstawicieli branży handlowo-usługowej. W skład pakietu oferowanego klientom wejdzie oprogramowanie finansowo-księgowe, handlowe i kadrowo-płacowe. W przyszłości ma być także oferowany moduł wspomagający kontakty z klientami. Softman zamierza oferować zarówno "czysty" outsourcing systemów, obejmujący jedynie ich techniczne utrzymanie, jak i usługi kompleksowe, łączące utrzymanie techniczne z usługami np. logistyki, księgowania czy naliczania płac.

Softman planuje udostępniać swoje aplikacje (Szop, Focus i Midas) przez Internet i sieć intranet (własną lub należącą do klienta). Systemy mogą być zlokalizowane w siedzibie firmy lub działać u klienta, a będą jedynie zdalnie zarządzane przez pracowników warszawskiej firmy. Dostęp do aplikacji będzie możliwy zarówno po łączach dzierżawionych, jak i dial-up. Bezpieczny dostęp do danych zapewniają mechanizmy autoryzacji użytkowników wykorzystujące karty mikroprocesorowe i szyfrowanie za pomocą technologii SSL z użyciem klucza 128-bitowego. Klient natomiast musi dysponować komputerem z przeglądarką internetową obsługującą aplety Javy. Mogą to być również komputery o słabej konfiguracji, które nie nadają się już do pracy w technologii klient/serwer. Dzięki wykorzystaniu serwera aplikacji Oracle Application Server, użytkownicy mogą korzystać zarówno z typowego interfejsu Windows jak i z interfejsu przeglądarki.