"Śmierć komiwojażera" - stare metody handlowania odchodzą do lamusa

Systemy automatyzowania sprzedaży mogą mieć bezpośredni wpływ na produkcyjność i jakość usług świadczonych klientom. Przedsiębiorstwa oczekują, że systemy takie pozwolą im zwiększyć zyski. Systemy pierwszej, drugiej i trzeciej generacji dostarczają pracownikom działów handlowych rozwiązań, które ułatwiają prowadzenie prac administracyjnych związanych z obsługą klientów. Kolejne generacje systemów będą się już koncentrować na automatyzowaniu samego procesu sprzedaży.

Systemy automatyzowania sprzedaży mogą mieć bezpośredni wpływ na produkcyjność i jakość usług świadczonych klientom. Przedsiębiorstwa oczekują, że systemy takie pozwolą im zwiększyć zyski. Systemy pierwszej, drugiej i trzeciej generacji dostarczają pracownikom działów handlowych rozwiązań, które ułatwiają prowadzenie prac administracyjnych związanych z obsługą klientów. Kolejne generacje systemów będą się już koncentrować na automatyzowaniu samego procesu sprzedaży.

Pierwsza generacja

Cechy

Procesor tekstu

Arkusz kalkulacyjny

E-Mail

Główne cele

Prace administracyjne

Dostępność

Wczesne lata 90

Najlepsze systemy tej generacji oferują pocztę E-Mail, menedżera kontaktów i generator kosztów oraz innye usługi (np. zarządzanie i konfigurowanie systemu). Kolejne generacje systemów, bazujące na tym modelu, oferują dodatkowe opcje (wyszukiwanie danych i możliwość manipulowania nimi).

Druga generacja

Cechy

Menedżer kontaktów

Raporty kosztów

Główne cele

Prace administracyjne

Dostępność

Już dostępne

Systemy tej generacji oferują handlowcom menedżera kontaktów, który ułatwia wykonywanie zadań administracyjnych (np. zapisywanie nazwisk i notatek o klientach, planowanie zadań oraz spotkań czy automatyczne powiadamianie i przypominanie użytkownikowi o zaplanowanych wcześniej spotkaniach oraz zadaniach).

Trzecie generacja

Cechy

Menedżer kont

Wystawianie zleceń

Główne cele

Prace administracyjne

Dostępność

Już dostępne

Menedżer kont pozwala śledzić kolejne etapy transakcji i dostarcza danych o kliencie.

Czwarta generacja

Cechy

Konfigurator

Menedżer możliwości

Główne cele

Obsługa procesu sprzedaży

Dostępność

1997

Konfigurator dostarcza użytkownikowi automatycznie gotowe scenariusze postępowania, jeśli chodzi o wybór czy integrację produktów. Może on np. sprawdzić zlecenie klienta i w ciągu kilku sekund otrzymać wygenerowane przez system informacje o produktach.

Piąta generacja

Cechy

Obsługa procesów sprzedaży (na poziomie przedsiębiorstwa)

Marketing

Główne cele

Obsługa procesu sprzedaży

Dostępność

2005

Szósta generacja

Wyposażenie

Obsługa procesu sprzedaży (na poziomie interkorporacyjnym)

Wirtualne grupy klientów

Główne cele

Obsługa procesu sprzedaży

Dostępność

2010

Wysoce wyrafinowane narzędzia będą oferować użytkownikom zupełnie nowe możliwości, np. kompleksowe wyszukiwanie danych i zarządzanie nimi w takich obszarach jak: sprzedaż bezpośrednia czy telemarketing i TV.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200