Słabnące uderzenie

Pod względem kosztu wydruków drukarki igłowe wciąż nie mają sobie równych.

Pod względem kosztu wydruków drukarki igłowe wciąż nie mają sobie równych.

Gdyby porównać ilość informacji marketingowych o nowych modelach drukarek uderzeniowych (igłowych i wierszowych) i kolorowych laserowych, to można by odnieść wrażenie, że rynek tych pierwszych prawie nie istnieje. W rzeczywistości drukarek igłowych sprzedaje się na polskim rynku wciąż blisko 15-krotnie więcej niż kolorowych drukarek laserowych - w 2002 r. odpowiednio: 45 i 3 tys. sztuk.

Niski koszt i wiele kopii

Wielkość sprzedaży drukarek igłowych od lat systematycznie maleje - w ub.r. o ok. 25%. Tendencja ta będzie się utrzymywać, choć trudno przewidzieć tempo spadku zainteresowania tego typu drukarkami. Ich konkurencyjność, jeśli chodzi o koszt wydruków, wciąż jest nie do pobicia. Koszt wydruku jednej strony formatu A4 nie przekracza 1 gr. Ponadto drukarki uderzeniowe (igłowe i wierszowe) jako jedyne umożliwiają jednoczesny wydruk wielu kopii dokumentu (w niektórych modelach nawet do 10).

Pod względem jakości druku technologia uderzeniowa wyraźnie ustępuje innym. Typowe rozdzielczości drukarek igłowych to tylko 72-360 dpi, a druk kolorowy jest praktycznie nie stosowany.

Konkurencja i perspektywy

Słabnące uderzenie

Compuprint 9078D

Notowany obecnie spadek sprzedaży dotyczy drukarek zarówno igłowych, jak i wierszowych (te ostatnie są przeznaczone do wydruków masowych i ciągłej pracy). Zaledwie kilka lat temu, bo dopiero w 1997 r., liczba sprzedanych w Polsce drukarek atramentowych przewyższyła liczbę igłowych. Mimo to rynek drukarek igłowych, wart rocznie ok. 70 mln zł, nadal jest interesujący dla producentów. Wielekroć drukarki są kupowane przez klientów, którzy wymieniają zużyty sprzęt i nie chcą modyfikować aplikacji do zarządzania wydrukami.

Na rynku polskim największe udziały w sprzedaży drukarek igłowych od kilku lat ma firma Oki, z którą konkurują głównie Epson, Panasonic i Seikosha (Seiko Precision). Tego typu sprzęt sprzedają również m.in. Lexmark i Citizen. W segmencie przemysłowych i specjalizowanych drukarek igłowych i wierszowych do intensywnej eksploatacji można wymienić takich producentów, jak TallyGenicom, PSi (Printer Systems international) i Printronix.

Zmniejszający się rynek powoduje oczywiście zaostrzenie konkurencji i spadek cen, które wg GfK Polonia w 2002 r. spadły o 25%. Z badań tej firmy wynika jednocześnie, że średnia cena drukarek igłowych wyniosła 1550 zł, była więc bliższa cenom drukarek laserowych (1900 zł ) niż atramentowych (390 zł).

Możliwościom utrzymania opłacalnej produkcji sprzyjają, poza względnie wysoką ceną urządzeń, także inne czynniki. Uderzeniowe mechanizmy drukujące są stosowane nie tylko w drukarkach komputerowych, ale też wielu innych urządzeniach rejestrujących, pomiarowych, drukujących bilety, faktury, kwity.

Nowości w segmencie heavy-duty

W porównaniu z rynkiem drukarek atramentowych i laserowych pokazy premierowe nowych modeli drukarek igłowych są rzadkością. Pod tym względem wyróżnia się tylko segment urządzeń do wydruków masowych, gdzie wciąż pojawia się sprzęt o wyraźnie ulepszonych parametrach.

Na przykład Printronix zaprezentował nowe modele przemysłowych, liniowych drukarek P5224 i P5220s. Modele P5224 należą do najszybszych na rynku i drukują z prędkością do 2400 linii/min. Mogą drukować do 6 kopii na papierze ciągłym o szerokości 3-17 cali i mają rozdzielczość 180 x 96 dpi. Ich ceny zaczynają się od ok. 65 tys. zł.

PSi wprowadziła do sprzedaży PP 803 zawierające 24-igłowe głowice o zwiększonej sile uderzenia, które pozwalają na drukowanie do 8 kopii dokumentów jednocześnie. Cena tego modelu drukarki wynosi ok. 80 tys. zł.

Z kolei Compuprint oferuje nowe modele drukarek 9078 HD Plus wyposażone w specjalne głowice umożliwiające wydruk 10 kopii dokumentów. Urządzenia mają wydajność 528 str./godz. (wg normy ECMA 123) i kosztują 11 tys. zł

Zastosowania drukarek igłowych
  • Druk formularzy, listów przewozowych, dokumentów magazynowych w przedsiębiorstwach przemysłowych

  • Druk faktur, raportów itp. w biurach firm

  • Druk dokumentów księgowych, formularzy finansowych, ubezpieczeniowych itp.

  • Druk recept, kart wizyt pacjenta lub druków ZUS

  • Druk korespondencji masowej w instytucjach administracji i bankach
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200