Sieci komórkowe - czas na zmiany

Abonenci sieci mobilnych coraz chętniej wykorzystują swoje smartfony czy nowoczesne tablety do bezprzewodowego przesyłania danych przez internet. Operatorzy już teraz borykają się z problemem zapewnienia odpowiedniej przepustowości kanałów transmisyjnych. Mimo inwestycji w sieci LTE czy WiMAX (szczególnie duże nadzieje wiązane są ze standardem 802.16m), analitycy prognozują, że nieuchronne stanie się wprowadzenie zróżnicowanych opłat dla abonentów przesyłających największe ilości danych i dodatkowych limitów - tym bardziej że liczba aplikacji dedykowanych urządzeniom mobilnym wciąż rośnie.

Zatrzęsienie aplikacji

Dynamicznie zmieniający się obraz rynku aplikacji dla telefonów komórkowych i smartfonów skłania do refleksji, że czasy, w których urządzenie mobilne kojarzone było przede wszystkim z wykonywaniem rozmów, odchodzą do lamusa. Nowy kierunek wykorzystania zaawansowanych "komórek" wytyczyła w 2008 r. spółka Apple, otwierając swój App Store. W ciągu pół roku istnienia sklepu sprzedano 300 mln aplikacji. Według najnowszych statystyk Gartnera, w 2009 r. liczba pobrań oprogramowania ze strony App Store sięgnęła 3 mld. Specjaliści twierdzą, że w ubiegłym roku Apple był praktycznie jedynym dostawcą aplikacji mobilnych - udziały firmy oszacowano na 99,4%, przy przychodach rzędu 4,2 mld USD z całego rynku.

Sieci komórkowe - czas na zmiany

Rynek aplikacji mobilnych w latach 2009-2013

Wśród najpopularniejszych aplikacji mobilnych wymienia się: gry sieciowe, komunikatory, oprogramowanie do dokonywania zakupów w sieci, uczestniczenia w sieciach społecznościowych oraz aplikacje użytkowe. Zdecydowana większość pobieranego oprogramowania do poprawnego działania wymaga szerokopasmowego dostępu do internetu. Z tego powodu analitycy już teraz przewidują, że aby utrzymać poziom usług na akceptowalnym poziomie, operatorzy sieci komórkowych będą musieli sukcesywnie wprowadzać zmiany do swoich planów taryfowych czy polityki cenowej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200