Sieć na miarę nowego stulecia

Renault Polska zbuduje sieć wymiany danych dla partnerów handlowych.

Renault Polska zbuduje sieć wymiany danych dla partnerów handlowych.

Docelowo wirtualna sieć prywatna (VPN) Renault Polska ma połączyć firmę z ponad 80 dilerami. Po zakończeniu projektu krakowska firma ComArch będzie dbać o utrzymanie sieci i zarządzać nią w ramach trzyletniej umowy outsourcingowej. Przewidywany koszt projektu to ok. 12 mln zł.

Stare na nowe

Do niedawna Renault Polska wykorzystywała system terminalowy. Każdy diler posiadał komputer z oprogramowaniem terminalowym, za pomocą którego wprowadzał zamówienia do systemu DCS (Dealer Communication System). Nocą dane były przekazywane do centrali we Francji. "Jeszcze kilka lat temu było to rozwiązanie wystarczające. Teraz potrzeby informacyjne są dużo większe" - tłumaczy Andrzej Szczepański, kierownik Działu Informatyki w Renault Polska sp. z o.o. w Warszawie.

W 1998 r. koncern roz- począł we Francji realizację projektu Renault.Net, które- go celem było usprawnienie wymiany danych między fir-mą a partnerami handlowymi. Nie byłoby ono jednak możliwe przy użyciu stosowanej przez Renault w wielu krajach, w tym w Polsce, technologii X.25. Nowym standardem korporacyjnym stała się technologia Frame Relay.

Jeden partner

Centrala Renault zalecała, aby każdy oddział krajowy wiązał się z jednym partnerem integracyjnym. Obsługa sieci miała zostać zlecona firmie zewnętrznej. Proces wyboru dostawców w Polsce rozpoczął się pod koniec 1999 r. Wstępne negocjacje były prowadzone z 10 operatorami telekomunikacyjnymi i 4 integratorami. Na dostawcę łączy Frame Relay wybrano TP SA. Za budowę sieci odpowiedzialny jest Com-Arch, firma jest również part-nerem outsourcingowym. Do obsługi Renault.Net ComArch oddeleguje grupę pracowników help desk. Ich pracę ma wspomagać system Tivoli Service Desk. ComArch będzie zarządzał zdalnie siecią z biura w Warszawie.

Realizacja projektu rozpoczęła się w maju 2000 r. Obecnie ok. 40% partnerów Renault korzysta już z nowego systemu. Dilerzy wykorzystują łącza o przepustowości 256 Kb/s, z gwarantowanym pasmem 16 Kb/s. Renault Polska koordynuje także wdrożenie Renault.Net na Litwie, Łotwie i w Estonii.

Zmiana twarzy

Oprócz budowy sieci, w ra-mach projektu Renault.Net rozpoczęto stopniową migrację aplika- cji terminalowych do technologii internetowych. We współpracy z Netscape Communications Renault opracował zmodyfikowaną wersję przeglądarki Netscape Communicator 4, która ma być jedynym oprogramowaniem klienckim dla dilerów. W pierwszym etapie emulator terminala znakowego będzie "przeniesiony" do specjalnie w tym celu napisanego apletu Javy, działającego w środowisku przeglądarki. Następnie interfejs znakowy zostanie zamieniony na interfejs graficzny. Aplet Javy będzie udostępniał interfejs graficzny, dane będą jednak nadal wymieniane w trybie terminalowym. Interfejs został już przetłumaczony na język polski.

Zmiana technologii ma w założeniach stanowić podsta- wę do dalszego rozwoju systemów wymiany informacji. Renault Polska uzgadnia z dilerami jakiego typu informacje powinny być dostępne w sieci Renault.Net.

"W Wielkiej Bry- tanii użytkownicy sieci Renault.Net mogą np. rejestrować samochody w tamtejszych wydziałach komunikacji" - twierdzi Andrzej Szczepański.

Niektóre usługi Renault.Net są już dostępne. Na potrzeby nowych aplikacji w centrali Renault Polska w Warszawie zainstalowano dwa serwery Sun Enterprise 450. Za ich pośrednictwem Renault Polska oferuje dilerom dostęp do poczty elektronicznej i internetowy serwis informacyjny.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200