SaaS: 9 faktów o oprogramowaniu jako usłudze

Rozwiązania tego typu stale ewoluują i stają się znaczącym nurtem wśród rozwiązań IT dla biznesu. Przedsiębiorstwom z sektora MSP daje dostęp do systemów zarezerwowanych dotychczas dla większych organizacji, którym z kolei umożliwia redukcję kosztów funkcjonowania. Prezentujemy dziewięć odpowiedzi na najpopularniejsze pytania o SaaS.

SaaS jest ciekawą alternatywą wobec klasycznego outsourcingu elementów środowiska IT. Oprogramowanie dostarczane jako usługa jest doskonałym uzupełnieniem, a niekiedy alternatywą dla rozwiązań instalowanych lokalnie (in-house). Ten model outsourcingu oprogramowania to przede wszystkim dostęp do wysokiej jakości, stale rozwijanych aplikacji, po niższej - niż w przypadku rozwiązań alternatywnych - cenie.

1. Czym SaaS różni się od ASP?

Skonsolidowane środowisko dostawcy oprogramowania SaaS posiada większą wydajność i umożliwia wykorzystanie ekonomii skali, m.in. dlatego oprogramowanie w tym modelu jest zdecydowanie tańsze aniżeli tradycyjne usługi outsourcingu systemów IT czy korzystanie z aplikacji w modelu ASP.

SaaS to skrót od Software-as-a-Service, oznaczający oprogramowanie dostarczane w formie usługi. SaaS, znany również jako oprogramowanie na żądanie (on demand), jest nową formą outsourcingu i dostarczania usług oraz oprogramowania dla biznesu. Za prawidłowe funkcjonowanie i bezpieczeństwo takiego oprogramowania w całości odpowiada dostawca. Dostęp do całego środowiska lub poszczególnych aplikacji obywa się najczęściej za pośrednictwem przeglądarki internetowej z komputera lub dowolnego urządzenia mobilnego. To czyni aplikacje SaaS idealnymi dla rozproszonych geograficznie organizacji oraz firm wymagających mobilności swoich pracowników.

Zobacz również:

SaaS to wynik naturalnej ewolucji modelu ASP. W ASP provider dostarcza osobną platformę sprzętową wraz z oddzielnym oprogramowaniem dla każdego ze swoich klientów. W tym tkwi podstawowa różnica pomiędzy oboma modelami. W ramach SaaS z jednej infrastruktury sprzętowej, z tej samej instancji aplikacji i systemu bazodanowego korzysta wielu użytkowników jednocześnie.

Skonsolidowane środowisko dostawcy posiada większą wydajność i umożliwia wykorzystanie ekonomii skali, m.in. dlatego oprogramowanie w modelu SaaS jest zdecydowanie tańsze aniżeli tradycyjne usługi outsourcingu systemów IT czy korzystanie z aplikacji w modelu ASP. Dzięki temu inwestycje w SaaS zwracają się szybciej i charakteryzują się wysokimi stopami zwrotu.

Dla użytkowników systemów IT model SaaS ma jeszcze jedną zaletę w stosunku do ASP - aplikacje oferowane w formie usług są zwykle nowocześniejsze i mogą być w znacznym stopniu dostosowywane do indywidualnych wymagań. O ile aplikacje dostarczane w modelu ASP były uważane za przestarzałe, to dostawcy SaaS oferują często odpowiedniki najnowszych na rynku rozwiązań, które dodatkowo podlegają stałym aktualizacjom.

SaaS zazwyczaj nie oferuje wszystkich możliwości specjalistycznych pakietów aplikacji instalowanych bezpośrednio w środowisku IT firmy, jest jednak ich tańszą alternatywą. Dzięki temu umożliwia, zwłaszcza mniejszym organizacjom, dostęp do narzędzi, które w innej formie byłyby dla nich nieosiągalne finansowo. Większości tego typu firm ograniczona funkcjonalność aplikacji SaaS jednak w zupełności wystarcza.

2. Co z bezpieczeństwem informacji zapisanych w systemach SaaS?

Wielu potencjalnych klientów biznesowych jako największe zagrożenie uznaje współdzielenie systemu bazodanowego z innymi klientami tego samego dostawcy. Eksperci zapewniają jednak, że dane są bezpieczne. Z punktu widzenia dostawców koszty, na jakie naraziłby ich wyciek poufnych informacji klientów, są ogromne. Z tego powodu stosują oni zaawansowane systemy zabezpieczeń - programowe i sprzętowe - twierdzą. Na życzenie klientów, informacje mogą być dodatkowo chronione, np. przechowywane w osobnych bazach danych.

Dodatkowo, zabezpieczenia stosowane przez dostawców aplikacji w formie SaaS mogą być bardziej zaawansowane i skuteczne niż te stosowane przez mniejsze firmy. Większość dostawców gwarantuje dostępność usług na podstawie umów SLA (Service Level Agrement). Ekspert uważa, że najniższym standardem jest dostępność na poziomie 99,5%. Część dostawców oferuje jednak SLA na poziomie nawet 99,99%. Taką sprawność rzadko osiągają rozwiązania, szczególnie te, z których korzystają średnie i duże przedsiębiorstwa.