SOA: kolejny etap w związku IT i biznesu
- Piotr Waszczuk,
- 15.06.2010
Architektura SOA, to dziś nie tylko dodatkowe narzędzie pozwalające na integrację różnych systemów informatycznych. To także rozwiązanie ułatwiające zaprowadzenie porządku w korporacyjnym środowisku aplikacyjnym.
W czasach kiedy informatyka wchodziła do przedsiębiorstw, dominowały proste i niezależne aplikacje wyspowe wspierające najważniejsze obszary działalności. Potem do łask trafiły systemy monolityczne - kompleksowe, zintegrowane molochy informatyczne. Teraz branża IT częściowo wraca do punktu wyjścia i zmierza w kierunku architektury zorientowanej na usługi. SOA nie służy dziś jednak wyłącznie za sposób integracji oprogramowania. Staje się techniką budowania komponentów informatycznych, które mogą być wielokrotnie wykorzystywane w różnych etapach procesów biznesowych. Wdrożenie architektury SOA rzadko jest, jednak, celem samym w sobie.
Nie tylko technologia
1. Ułatwia dostrojenie IT do potrzeb biznesowych
2. Wymusza tworzenie katalogów procesów, usług i funkcjonalności
3. Skraca czas reakcji IT na nowe potrzeby
4. Upraszcza wykorzystanie narzędzi klasy BPM
5. Wspiera elastyczność środowiska IT i organizacji biznesowej
6. Umożliwia prowadzenie analiz na danych niskiego poziomu
7. Upraszcza integrację systemów IT w obrębie sieci logistycznych
Źródło: Forrester Research
Wdrożenie architektury zorientowanej na usługi wymaga skrupulatnego zdefiniowania procesów biznesowych adresowanych przez cały system IT. Metodyka wdrożenia SOA wymusza m.in. standaryzację i uporządkowanie możliwości poszczególnych komponentów oraz procesów, którym one odpowiadają. W ten sposób powstają swego rodzaju katalogi usług realizowanych przez systemy IT w kontekście konkretnych potrzeb organizacji. Jest to też doskonała okazja do uporządkowania środowiska IT, ale także zweryfikowania przydatności poszczególnych procesów biznesowych i związanych z nimi potrzeb.