SBS - pierwszy pełny outsourcing

Siemens Business Services Polska chce uczynić z outsourcingu IT swoją wizytówkę i dołączyć do ścisłego grona liderów, wciąż stosunkowo niewielkiego, polskiego rynku tego typu usług.

Siemens Business Services Polska chce uczynić z outsourcingu IT swoją wizytówkę i dołączyć do ścisłego grona liderów, wciąż stosunkowo niewielkiego, polskiego rynku tego typu usług.

Krokiem w tym kierunku jest umowa zawarta z jedną z dużych krajowych elektrowni (do czasu ostatecznego zawarcia umowy SBS nie chce ujawnić nazwy klienta). Będzie to outsourcing pełny - Siemens Business Services obejmie nadzór nad infrastrukturą informatyczną elektrowni, unowocześni ją i przejmie dział IT klienta. Projekt będzie dotyczył wdrożenia i uruchomienia systemu SAP w elektrowni.

Siemens Business Services obsługuje w ramach outsourcingu macierzystą spółkę Siemens. Zasadą jest jednak, że poszczególne spółki wchodzące w skład Grupy Siemens mogą wybierać między ofertą SBS a innych firm IT. Klientami SBS Polska spoza własnej grupy kapitałowej są Prumerica, Esso i Naftobazy. Umowy te dotyczą tylko opieki nad infrastrukturą i help desku.

W Siemens Business Services Polska pracuje 120 osób, z czego outsourcingiem zajmuje się 20. W dwóch centrach danych SBS w Warszawie zainstalowano system SAP R/3 pracujący na ośmioprocesorowych serwerach Fujitsu Siemens pod kontrolą Windows 2002 Advanced Server. Stworzono tam również sieć SAN z wykorzystaniem macierzy EMC. Ich łączna pojemność wynosi 32 TB.

W Europie SBS jest trzecią firmą pod względem wielkości przychodów z outsourcingu (1,8 mld euro), po IBM (5,6 mld euro) i EDS (3,8 mld euro). SBS działa w 44 krajach na świecie, w większości z nich oferowane są usługi outsourcingowe. Stawia to firmę w korzystnej sytuacji, zważywszy na fakt, że według Gartner Group popularność zyskuje tzw. offshore outsourcing, polegający na dzierżawie zasobów centrów danych ulokowanych w krajach, które oferują niskie ceny usług, czyli w Europie Środkowej i Wschodniej, Rosji, Indiach, Chinach.

"Klienci będą wybierać firmy IT, które mogą im zaoferować usługi offshore" - twierdzi Ian Marriott z Gartner Group. "W związku z wejściem krajów Europy Środkowej i Wschodniej do Unii Europejskiej coraz więcej koncernów będzie chciało zaistnieć na tych rynkach, ale bez ponoszenia zbyt dużych kosztów. Z tym wiąże się również wynajmowanie infrastruktury teleinformatycznej od lokalnych firm IT" - dodaje. Gartner Group szacuje wzrost całego rynku outsourcingu w 2003 r. na ponad 10%, a offshore outsourcingu - na 30%.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200