Rynek usług informatycznych w 1993 r.

Zespół zajmujący się w International Data Corporation badaniem rynku usług informatycznych, opublikował na początku lutego br. swoje sprawozdanie o stanie światowego rynku w 1993 r.

Zespół zajmujący się w International Data Corporation badaniem rynku usług informatycznych, opublikował na początku lutego br. swoje sprawozdanie o stanie światowego rynku w 1993 r.

Sferę usług informatycznych podzielono na 5 dziedzin:

1. oprogramowanie i integrację systemów

2. sieci i ich integracje

3. obsługę systemów

4. konsulting i zarządzanie (zwane też "outsourcing")

5. edukacj ei szkolenia.

Całkowita wartość sprzedanych w 1993 r. usług informatycznych wzrosła w USA, w porównaniu z 1992 r. o 9,4%, do sumy 63,2 mld USD. Tyle zapłaciły firmy za usługi wykonane przez oferentów zewnętrznych. Światowe wydatki na usługi informatyczne wyniosły natomiast 156,7 mld USD i zwiększyły się tylko o 4,6%, co pośrednio potwierdza fakt, iż w 1993 r. gospodarka USA odnotowała ożywienie przewyższające średnią ogólnoświatową.

1. Oprogramowanie i integracja systemów

Rola oprogramowania w przedsiębiorstwach rośnie. Wpływa to na zwiększenie zapotrzebowania na usługi związane z planowaniem, rozwijaniem i pielęgnacją tego oprogramowania. Amerykański rynek usług obejmujących planowanie, wykonawstwo, szkolenia i serwis osiągnął w 1993 r. wartość 16,9 mld USD, tj. wzrósł o 12,1% w porównaniu z 15,1 mld USD w 1992 r. Serwis oprogramowania w dalszym ciągu stanowi najpoważniejszą część wszystkich usług - 6,55 mld USD, o 9,1% więcej niż w 1992 r. Spośród wielu czynników mających wpływ na wielkość tego rynku, najważniejsze są trzy:

- szybkie zmiany w technologii sprzętowej, umożliwiające realizacje nowych zastosowań, co wpływa na ciągłe zmiany w technikach programowania;

- podniesienie roli oprogramowania do statusu strategicznie ważnego czynnika w gospodarce firm;

- rosnąca rola przetwarzania klient/serwer i systemów otwartych.

Wartość usług związanych z integrowaniem systemów wzrosła w ciągu 1993 r. o 12,6% do sumy 14,6 mld USD. Użytkownicy są świadomi, jak ważną rolę technologia informatyczna odgrywa w powodzeniu firmy, toteż może właśnie z tego względu wielu z nich powstrzymuje się przed zlecaniem realizacji nowych rozwiązań systemowych, dopóki integratorzy oferujący je, nie wykażą się zdolnością szybkiego i w miarę bezproblemowego ich instalowania.

2. Sieci i ich integracja

Wobec utrzymywania się trendu łączenia PC z serwerami i komputerami mainframe, rynek usług obejmujący planowanie, łączenie i pielęgnację sieci w USA wzrósł o 12,7% do wielkości 10,5 mld USD, a w skali światowej o 14,2% - osiągając wartość 24,3 mld USD. Umiejętność nadzorowania stanu sieci oraz orientowania się w nieustającym zalewie ulepszeń różnych funkcji sieciowych, oferowanych przez producentów o różnej pozycji rynkowej, jest największym wyzwaniem dla personelu zarządzającego i użytkowników systemów sieciowych.

3. Obsługa systemów

Z uwagi na zwiększoną niezawodność sprzętu i zmniejszony rozmach porozumień serwisowych, tradycyjny rynek usług serwisowych zwiększył się tylko o 2,4% - osiągając w USA wartość 14,3 mld USD oraz 47,0 mld USD w świecie. Przejście od przetwarzania scentralizowanego do rozproszonego (klient/serwer) wywiera swoje piętno na rynku serwisu, gdyż to właśnie obsługa sprzętu pochodzącego od wielu producentów, narzucająca konieczność bardziej aktywnego rozeznania powiązań między rozmaitymi produktami programowymi, stosowanymi w środowisku rozproszonych systemów zarządzania - jest sektorem , który odnotował największy wzrost.

4. Konsulting i zarządzanie

IDC stwierdza, że wartość globalna zleceń na obsługę potrzeb informatycznych firm różnych branż przez wyspecjalizowane firmy konsultingowe (outsourcing) wzrosła do 5,4 mld USD w 1993 r., czyli była o 7,1% większa niż w 1992. Fakt, że rynek tego typu usług rozwijał się wolniej niż w kilku ubiegłych latach wiąże się z trudnościami napotykanymi zarówno przez użytkowników, jak i oferentów tych usług w opanowywaniu oraz wdrażaniu nowych technologii.

5. Edukacja i szkolenie

W ciągu 1993 r. rynek ten zwiększył się o 978 mln USD, co stanowi wzrost o 20% w stosunku do 1992 r. (do wartości 4,8 mld USD). Najszybciej, bo o 37,3% wzrosła wartość szkoleń w dziedzinie sieciowej, z 861 mln USD w 1992 r. do 1,2 mld USD w 1993 r. Najnowszym szlagierem w tematyce szkoleń jest zarządzanie siecią i przetwarzanie klient/serwer, jednakże nauczanie posługiwania się oprogramowaniem aplikacyjnym pozostaje największym segmentem tego rynku, co powinno utrzymać się także w 1994 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200