Rozmowy częściowo konwergentne

Poszukując systemu telefonii IP, klienci wciąż chętniej skłaniają się ku rozwiązaniom mieszanym niż ku czysto programowym.

Poszukując systemu telefonii IP, klienci wciąż chętniej skłaniają się ku rozwiązaniom mieszanym niż ku czysto programowym.

Na dorocznej konferencji VoiceCon 2004 w Orlando można było obserwować prawdziwy wysyp produktów obsługujących Session Initiation Protocol (SIP). "Naszym zdaniem SIP idealnie nadaje się do roli «Lingua Franca» dla wszystkich urządzeń i aplikacji głosowych" - przekonywali przedstawiciele Microsoftu. Na VoiceCon można było się także przekonać, że choć większość firm coraz poważniej zastanawia się nad wykorzystaniem telefonii IP, to jednak bardzo trudno uzasadnić inwestycje tego typu, odwołując się do oszczędności finansowych.

SIP na żywo

Podczas konferencji Microsoft zapowiedział, że następna wersja Live Communication Server (nazwa robocza Vienna) umożliwi klientom Windows Messenger obsługującym SIP wykonywanie połączeń głosowych za pośrednictwem centralek PBX wykorzystujących konkurencyjny wobec SIP protokół H.323. Będzie to możliwe dzięki enkapsulacji SIP w H.323. Według Microsoftu pozwoli to praktycznie każdemu komputerowi PC pracującemu pod kontrolą Windows XP na komunikowanie się z centralką PBX tak, jak telefon programowy. Równolegle będzie możliwa obsługa multimediów i aplikacji instant messaging poprzez Live Communication Server. Początkowo nowe funkcje będą współpracować z centralami Meridian firmy Nortel Networks oraz centralkami PBX Definity firmy Avaya wyposażonymi w karty VoIP.

3Com zaprezentował funkcję

routingu połączeń SIP (oferowaną pod nazwą Boundry Voice Routing) wbudowane w przełącznik VCX. Pozwoli to serwerom telefonii IP odpytywać centralną bazę SIP w celu określenia najlepszej drogi kierowania ruchu. Funkcja ta będzie dostępna jako uaktualnienie do oprogramowania firmware. Firma zaprezentowała także centralkę IP PBX - VCX 5500. Według 3Com jest to idealny "materiał" na rozwiązanie zapasowe, mogące stanowić rezerwę na wypadek awarii centralki VCX 7200. Nowością w ofercie 3Com jest także 3102 Business Phone - aparat obsługujący protokół SIP i współpracujący z centralkami VXC oraz NBX. Telefon obsługuje kodek audio G.723. 3Com wycenił urządzenie na 310 USD - istotnie taniej niż większość telefonów IP markowych dostawców, których ceny kształtują się na poziomie 500-700 USD.

Portal z telefonem

Lucent pokazał na konferencji "duże" rozwiązanie dla telefonii IP oparte na sprzęcie operatorskim Lucenta (seria Accelerate) oraz oprogramowaniu firmy Broadsoft. Chociaż pakiet oferowany pod nazwą Accelerate Enterprise Solution (AES) wykorzystuje obecnie protokół H.323, firma zapowiedziała, że planuje wkrótce dodanie obsługi SIP.

Rdzeniem rozwiązania AES jest portal integrujący funkcje komputerowe i telefoniczne. Oferuje on usługi, takie jak wykonywanie połączeń poprzez kliknięcie, logowanie połączeń czy dostęp do poczty głosowej za pośrednictwem komputera. W skład AES wchodzą także oprogramowanie do zarządzania siecią VitalQIP, bramki APX Universal Gateway, zapora ogniowa Lucent Brick oraz oczywiście telefony IP. Produkty Broadsoft to m.in. serwer aplikacyjny, serwer sieciowy, serwery komunikacyjny oraz konferencyjny. Cena jednego stanowiska wynosi 200-800 USD w zależności od całkowitej liczby użytkowników.

Serwer IP PBX obsługujący protokół SIP pokazał na konferencji także NEC. Urządzenie Univerge SV7000 obsługuje aplikacje SIP informujące o obecności użytkownika oraz komunikatory internetowe. Możliwe jest również przesyłanie obrazu wideo. Firma wykorzystuje opracowany samodzielnie protokół opakowujący strumień danych w SIP. Rozwiązanie kosztuje 475 USD za użytkownika (w cenę wliczony jest aparat telefoniczny IP). Firma zaprezentowała na targach także bezprzewodowe rozwiązanie telefoniczne oparte na sieci WLAN. Univerge WL 2000 Wireless Controller to przełącznik WLAN współpracujący z punktami dostępowymi Univerge WL 1200. Przełącznik równoważy obciążenie pomiędzy wieloma koncentratorami WLAN, obsługuje zarządzanie kanałami radiowymi oraz roaming. Univerge WL 1200 jest zgodny ze standardem 802.11a/b/g. W skład całego rozwiązania wchodzi także bezprzewodowy telefon MH 110.

Zamiast dolarów

Dostrzegając trudności związane z poszukiwaniem oszczędności płynących z wykorzystania technologii konwergentnych (choć nie brak użytkowników, którzy twierdzą, że oszczędności wahają się 5-25%), przedstawiciele dostawców znaleźli alternatywne uzasadnienie dla inwestycji w swoje produkty: wzrost wydajności. Przedstawiciele Avaya przekonywali, że sieci konwergentne pozwalają udostępnić użytkownikom nowe aplikacje - niemożliwe lub nieopłacalne w realizacji za pomocą technologii tradycyjnych. Padały porównania z korzyściami, które firmy odniosły w efekcie upowszechnienia się komputerów PC, poczty elektronicznej czy Internetu - wynalazków, których zakup nie przekłada się na proste oszczędności.

Na razie wydaje się, że najwyraźniej wzrost produktywności można zaobserwować na przykładzie ściśle określonych grup pracowników, których wymagania mogą spełnić wyłącznie aplikacje konwergentne. Tak było w przypadku amerykańskiej firmy Prudential Northwest Properties specjalizującej się w sprzedaży nieruchomości. Jej 750 agentów wyposażono w palmtopy pozwalające łączyć się bezprzewodowo z centralą firmy, w tym także wykonywać rozmowy telefoniczne za pośrednictwem wbudowanej aplikacji VoIP. Wdrożenie systemu przełożyło się w przypadku niektórych agentów nawet na 40-proc. wzrost sprzedaży. W przypadku dużych firm, których pracownicy wykonują bardziej zróżnicowane zadania, korzyści nie będą raczej aż tak duże.

Telefonia czysta i mieszana

Zdaniem analityków najsilniejszym impulsem dla migracji do systemów telefonii IP będzie okres "naturalnego" wycofywania z użytku starzejących się klasycznych central PBX. Zastępowanie ich systemami telefonii IP jest wg firmy Current Analysis logicznym posunięciem. Na razie moduły VoIP i kompaktowe serwery telefonii IP do tradycyjnych central sprzedają się wyśmienicie.

Na konferencji odbyła się publiczna debata przedstawicieli Cisco Systems i Nortel Networks na temat zalet i wad "czystych" systemów telefonii IP w porównaniu z systemami mieszanymi, w których współdziałają elementy klasyczne i IP. Nortel, podobnie jak Avaya czy Lucent, promuje podejście mieszane. Cisco, a z nim także 3Com oraz cała grupa mniej znanych dostawców przekonują o zaletach systemów "czystych".

Dyskusja była prowadzona w stylu debat prezydenckich. Przedstawiciele Cisco przekonywali, że podejście Nortela przypomina wożenie w bagażniku samochodu konia na wypadek gdyby zepsuło się auto. "Czy mogę się naprawdę rozpędzić, mając konia w bagażniku" - pytali retorycznie? Przedstawiciele Nortela (nawiązując do niedawnego skandalu z odsłonięciem piersi Janet Jackson podczas koncertu w przerwie finału futbolu amerykańskiego) odparowali, że klientów interesuje osiąganie założonych celów, a nie poprzestawanie na tym, co akurat jest możliwe.

Według analityków Gartnera wiele firm wzbrania się przed porzuceniem niezawodnych systemów tradycyjnych i migracją do systemów korzystających wyłącznie z sieci IP. Większe zainteresowanie budzą raczej rozwiązania mieszane, które stanowią bezpieczny pomost pomiędzy technologią tradycyjną a VoIP.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200