Rozmowa przez Internet

Aby porozmawiać ze znajomym, nie trzeba dzisiaj wcale dysponować telefonem. Wystarczy mieć komputer PC wyposażony w kartę dźwiękową, głośnik i mikrofon, mieć dostęp do Internetu i zainstalować na komputerze aplikację przesyłającą dane audio przez sieci IP. Jedną z takich aplikacji, która robi ostatnio wielką karierę, jest Skype.

Aby porozmawiać ze znajomym, nie trzeba dzisiaj wcale dysponować telefonem. Wystarczy mieć komputer PC wyposażony w kartę dźwiękową, głośnik i mikrofon, mieć dostęp do Internetu i zainstalować na komputerze aplikację przesyłającą dane audio przez sieci IP. Jedną z takich aplikacji, która robi ostatnio wielką karierę, jest Skype.

Producentem oprogramowania jest niewielka luksemburska firma, zatrudniająca tylko 60 osób. Skype ma też biuro w Londynie i prowadzi prace nad swoimi produktami w Tallinie (Estonia).

Skype to aplikacja VoIP typu peer-to-peer (P2P), pozwalająca nawiązać kontakt głosowy (czyli posługując się tradycyjną terminologią - zatelefonować) z innym użytkownikiem, który też zainstalował na swoim komputerze tę aplikację. Zarówno usługi świadczone przez Skype, jak i sam program są bezpłatne.

Aplikacja jest dostępna dla kilku platform: Windows, Mac X OS, Linux i dla komputerów podręcznych PocketPC, a wymagania dotyczące warstwy sprzętowej komputera nie są duże.

Szyfrowanie i inteligentny routing

Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii P2P żadna zapora ani router nie stanowią przeszkody dla aplikacji Skype. Urządzenia te są dla niej przezroczyste i użytkownik nie musi definiować żadnych dodatkowych parametrów konfigurujących środowisko.

Użytkownicy aplikacji mogą się czuć bezpieczni - pliki audio wędrujące przez połączenia sieciowe są szyfrowane. Posiłkując się informacjami zawierającymi dane o topologii sieci, Skype przesyła w inteligentny sposób zaszyfrowane pakiety audio przez najkrótszą w danym momencie ścieżkę. Aplikacja otwiera wiele takich ścieżek, aby w razie potrzeby przełączyć pliki na jedną z nich. Dlatego pliki audio docierają do stacji przeznaczenia w najkrótszym możliwym czasie (małe opóźnienia), co przekłada się na dobrą jakość dźwięku.

Skype API

Narzędzia Skype można już wbudowywać do własnej strony WWW lub do innych aplikacji. Jest to możliwe dzięki udostępnieniu przez Skype złącza programistycznego Skype API. Składa się ono z dwóch części.

Skype Phone API to interfejs używany przez aplikację Skype do komunikowania się z różnymi urządzeniami. Nie musi to być wcale sprzęt (chociaż najczęściej tak jest). Złącze API jest kontrolowane przez Skype, a drugą stronę reprezentuje sterownik urządzenia.

Skype Access API to interfejs zaprojektowany z myślą o niezależnych producentach oprogramowania, którzy mogą dodawać do różnych aplikacji opcje nawiązujące łączność (np. po naciśnięciu określonego przycisku) z programem Skype. W tym przypadku stroną kontrolującą nie jest Skype, a złącze Skype Access API.

SkypeOut

Od niedawna przy użyciu Skype można zadzwonić nie tylko przez Internet do innych użytkowników tej sieci, ale też do abonentów podłączonych do standardowej linii telefonicznej oraz posiadaczy telefonów komórkowych. Ta usługa jest już płatna. Aby skorzystać z opcji SkypeOut, należy kupić kartę pre-paid, dostępną na witrynie firmy. Dzwoniąc do Polski na telefon stacjonarny (obojętnie z jakiego miejsca - także z... Polski) płacimy za minutę rozmowy 0,03 euro (razem z VAT). Minuta rozmowy z użytkownikiem telefonu komórkowego kosztuje 0,243 euro. Telefonowanie do większości krajów Europy Zachodniej, do Australii i USA kosztuje 0,02 euro za minutę (co ciekawe, dzwoniąc do USA płacimy tyle samo, niezależnie od tego, czy po drugiej stronie znajduje się telefon stacjonarny czy komórkowy). Najdroższe są rozmowy do Falklandów (0,551 euro), do Iraku (0,347 euro) i na Mikronezję (0,321 euro).

Plany na przyszłość

Rozmowa przez Internet

Obecnie po zalogowaniu się do serwera Skype można stwierdzić, że liczba klientów korzystających jednocześnie z jego usług oscyluje zwykle w granicach 750 tys.

Skype pracuje nad biznesową usługą telefoniczną. Aplikacja, przeznaczona zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i niewielkich grup roboczych (robocza nazwa Skype For Business), w opinii firmy zrewolucjonizuje rynek usług telefonicznych.

Nie będzie to takie proste, bo dostawcy usług telefonicznych łatwo nie oddadzą swoich klientów. Zdaniem analityków będzie to największa próba dla firmy Skype, która po roku działalności na rynku zaskarbiła sobie zaufanie wielu użytkowników na całym świecie: do września 2004 r. prawie 22 mln internautów pobrało jej aplikację i zrealizowało już za jej pomocą ok. 2 mld połączeń. Ci użytkownicy, którzy znają aplikację Skype, dobrze wiedzą, że ostatnio po zalogowaniu się do serwera liczba klientów korzystających z jego usług oscyluje najczęściej w granicach 750 tys.

Szczegóły dotyczące usługi Skype for Business nie są jeszcze znane. Z tego co nieoficjalnie wiadomo, będzie ona zawierać bezpłatne oprogramowanie pozwalające na realizowanie nieograniczonej liczby połączeń między podłączonymi do Internetu pecetami i podręcznymi komputerami typu osobisty asystent cyfrowy. Program będzie oferować wiele nowych opcji: w tym przeprowadzanie konferencji, SkypePlus (poczta głosowa) i SkypeIn (odbieranie wywołań generowanych w tradycyjnych sieciach telefonicznych).

Wraz z usługą na rynku pojawi się nowe rozwiązanie sprzętowe. Podobno Siemens pracuje nad bezprzewodowym telefonem, który ma wchodzić w skład pakietu Skype For Business.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200