Rok z VoIP

Rok to dużo czasu, szczególnie jeśli się analizuje rynek VoIP. Tak przynajmniej ocenia to Miercom - firma, która przeprowadza gruntowne badania rynku sieciowego. Rzeczywiście, kiedy weźmie się pod uwagę wartość przychodów, liczbę sprzedanych kanałów VoIP, liczbę zainstalowanych sieci zgodnych z tą technologią, a nawet wydajność urządzeń, to okazuje się, że obecny stan posiadania w odniesieniu do minionego roku ma się jak dwa do jednego.

Rok to dużo czasu, szczególnie jeśli się analizuje rynek VoIP. Tak przynajmniej ocenia to Miercom - firma, która przeprowadza gruntowne badania rynku sieciowego. Rzeczywiście, kiedy weźmie się pod uwagę wartość przychodów, liczbę sprzedanych kanałów VoIP, liczbę zainstalowanych sieci zgodnych z tą technologią, a nawet wydajność urządzeń, to okazuje się, że obecny stan posiadania w odniesieniu do minionego roku ma się jak dwa do jednego.

W badaniach Miercomu wzięło udział kilkudziesięciu producentów urządzeń i systemów VoIP. Wnioski płynące z tych badań pomogły w określeniu kilku trendów, o których w dalszej części artykułu.

Parę lat temu głos przez IP był domeną kilku prekursorów: 3Com, Cisco Systems, Clarent, Nuera Communications czy Hypercom. Jednak dziś technologia ta wpada w objęcia wielu firm tradycyjnie zajmujących się sieciami i telekomunikacją. Do pionierskich firm dołączyli od dawna znani producenci PBX, do których w pierwszym rzędzie można zaliczyć firmy: Alcatel, Avaya, Ericsson, Mitel, NEC, Nortel Networks i Siemens. W ciągu ostatniego roku każdy z nich zawarł w swojej ofercie produkty VoIP.

Rok z VoIP

Pojemność głosowa systemów VoIP, czyli w istocie liczba kanałów głosowych IP, wzrasta z każdym rokiem.

I tu zaczęły się schody. Główną przeszkodą na drodze do powszechnego zaakceptowania tej technologii okazała się kompatybilność, a właściwie jej brak. Taki wniosek wypływa z badań firmy Miercom. Parasol ochronny rozpięty przez ITU-T nad H.323, pierwszym protokołem zapewniającym kompatybilność między urządzeniami VoIP, tylko potwierdził skomplikowanie i trudności implementacyjne. Taki stan rzeczy sprzyjał pojawianiu się innych standardów.

Na szczęście narasta presja na współistnienie wszystkich rynkowych standardów: H.323 ITU-T, SIP (Session Initiation Protocol) i MGCP (Media Gateway Control Protocol) IETF, specyfikacji ISC (International Softswitch Consortium) czy H.248/Megaco. Z tej mnogości standardów raczej nie wyłoni się jeden zapewniający współdziałanie. Przynajmniej nie w najbliższym czasie. Można się natomiast spotkać z licznymi opiniami, że H.323 stanie się standardem przedsiębiorstw, a MGCP i H.248/Megaco będą używane między agentami wywołań (call agents) operatorów a innymi bramami medialnymi. Wielu sądzi także, że SIP będzie używany do komunikacji między różnymi agentami wywołań lub między agentami wywołań a domowymi telefonami IP. Innymi słowy implementacja protokołów będzie zależała od usytuowania urządzeń w sieci. W najprostszym ujęciu oznacza to potrzebę koegzystencji tych standardów.

Po tym nieco przydługim wstępie można dokładniej przyjrzeć się wynikom badań Miercom.

Rynek zdobywa klasa nowych produktów

Na rynku znajdują się kategorie produktów, takie jak: kompletne systemy VoIP, bramy VoIP, węzły nadzorcze (gatekeeper) VoIP, IP PBX, telefony IP, PSTN/przełączniki zastępujące centrale telefoniczne i inne. Ciekawie wygląda porównanie wyników z lat 1999 i 2000.

Dziedziną rozwijającą się najszybciej jest telefonia IP, wliczając w to również IP PBX i PBX z zagnieżdżonym IP (IP-enabled). Liczba telefonów IP, jak również systemów telefonii IP, z uwzględnieniem PBX zapewniających funkcje IP, podwoiła się w ciągu roku. Systemy te są na dobrej drodze do zastąpienia tradycyjnych przełącznic telefonicznych.

Jeszcze rok temu w rozwój segmentu IP PBX wierzyło nie tak wiele firm, np. 3Com czy Vertical Networks. Dostępne wtedy urządzenia zapewniały maks. 100 linii. Z biegiem czasu obiecujące perspektywy rynku zachęciły także inne firmy, szczególnie te wyspecjalizowane w produkcji tradycyjnych PBX. Teraz nie rozważa się już, czy implementować głos przez IP, ale kiedy go implementować. Jednak producenci systemów zagnieżdżonych mają około pół roku spóźnienia do producentów oferujących systemy dedykowane IP.

Na rynku amerykańskim znajduje się ponad dwadzieścia systemów telefonii IP. Najważniejszymi produktami są: IP600 Avaya, NBX 100 3Com, OmniPCX 440 Alcatela, AVVID/CallManager Cisco Systems. Producenci tradycyjnych PBX unowocześniają swoje produkty oparte na technologii TDM i matrycach przełączających przez włączanie IP. Przykładem może być Avaya i jej przełącznica Definity oraz Nortel Networks z Meridian 1. To oczywiście wierzchołek góry lodowej. Za tą czołówką podąża legion innych firm, często mało znanych w Polsce.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200