Rewolucja w ubezpieczeniach

Grupa PZU zamierza całkowicie zreorganizować dotychczasową infrastrukturę informatyczną. Wiąże się to z wdrożeniem nowych systemów informatycznych.

Grupa PZU zamierza całkowicie zreorganizować dotychczasową infrastrukturę informatyczną. Wiąże się to z wdrożeniem nowych systemów informatycznych.

Wspólna strategia informatyczna wszystkich spółek Grupy PZU, integracja sieci rozległej, wdrożenie scentralizowanego systemu ewidencji ubezpieczeń, całkowite wydzielenie bieżącej eksploatacji systemów informatycznych firm Grupy PZU w struktury Agenta Transferowego, wybór systemu CRM i rozszerzenie funkcjonalności hurtowni danych to podstawowe założenia strategii informatyzacji Grupy PZU na następne lata.

Porządki w grupie

"Zanim jednak zaczniemy mówić o jednolitej strategii informatyzacji, niezbędne jest skrystalizowanie spójnej struktury organizacyjnej Grupy, która obecnie jest tworem przede wszystkim kapitałowym. Zmiana struktury organizacyjnej jest uwarunkowana spełnieniem wymagań różnorodnych ustaw: od ustawy ubezpieczeniowej i ustawy o funduszach emerytalnych, po ustawę o ochronie danych osobowych" - mówi Janusz Zawiła-Niedźwiecki, dyrektor zarządzający pionu rozwoju Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń SA.

W skład Grupy PZU wchodzą prze- de wszystkim PZU, PZU Życie SA i Powszechne Towarzystwo Emerytalne PZU SA. Jest jednak także kilka mniejszych spółek: PZU Development czy Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU SA. Nowoczesny, scentralizowany system informatyczny funkcjonuje wyłącznie w powstałym niedawno PTE PZU.

PZU i PZU Życie od wielu lat korzystają ze zdecentralizowanych systemów informatycznych, działających niezależ- nie w ok. 700 jednostkach terenowych (inspektoraty, oddziały, przedstawicielstwa). Różnorodne są także środowiska informatyczne i procedury przetwa- rzania danych. Głównym wykonawcą systemów informatycznych w latach 1995-2000 był Prokom Software.

Nowe rozwiązania

Dalszy rozwój informatyki w ramach Grupy wymagał odpowiedzi na pytanie, czy jest uzasadniona - również z ekonomicznego punktu widzenia - centralizacja istniejących systemów, czy też należy zdecydować się na zupełnie nowe rozwiązania informatyczne? Ostatecznie, kierujące procesem przekształceń Biuro Projektów PZU, Biuro Integracji Informatyki i firma doradcza Gartner Group opowiedziały się za drugim z proponowanych rozwią- zań, którego osią będzie scentralizowany system ewidencji ubezpieczeń, dostępny zdalnie z każdej jednostki terenowej. Jednocześnie zostaną wydzielone systemy wsparcia sprzedaży i likwidacji szkód, tworzące wspólnie z systemem ewidencji infrastrukturę informatyczną, umożliwiającą kompleksową obsługę klientów.

Pierwszym krokiem na drodze do stworzenia systemu centralnego będzie integracja na przełomie roku sieci rozległej. "Do tej pory taka sieć funkcjonowała tylko w PZU. Sieć na potrzeby PZU Życie była wprawdzie zaprojektowana, ale nigdy jej nie zbudowano. Wspólna sieć rozległa całej Grupy - zarządzana z centrum, o jednolitym systemie adresacji - pozwoli na znaczne oszczędności, również na kosztach łączy dostępowych do sieci Frame Relay. W wielu przypadkach siedziby PZU i PZU Życie znajdują się w tych samych miastach czy wręcz w tych samych budynkach" - wyjaśnia Janusz Zawiła-Niedźwiecki.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200