Rada Koordynacyjna ds. Teleinformatyki Radzą po raz pierwszy

Powołaniem dwóch zespołów roboczych i przyjęciem trzech uchwał zakończyło się pierwsze spotkanie Rady Koordynacyjnej ds. Teleinformatyki. Przedstawiciele rady zaaprobowali też Raport I Kongresu Informatyki Polskiej "Strategia Rozwoju Informatyki w Polsce - stan, perspektywy, zalecenia" i stwierdzili, że będą wykorzystywać go w swojej działalności.

Powołaniem dwóch zespołów roboczych i przyjęciem trzech uchwał zakończyło się pierwsze spotkanie Rady Koordynacyjnej ds. Teleinformatyki. Przedstawiciele rady zaaprobowali też Raport I Kongresu Informatyki Polskiej 'Strategia Rozwoju Informatyki w Polsce - stan, perspektywy, zalecenia' i stwierdzili, że będą wykorzystywać go w swojej działalności.

"Za szczególnie ważne - stwierdził Janusz Maszkiewicz, przewodniczący rady - uważam powołanie dwóch zespołów roboczych, które zajmą się najbardziej palącymi problemami jakimi jest sprawa dokumentu elektronicznego i rejestrów publicznych".

Zespół ds. Rejestrów Publicznych, którego utworzenie zapowiedziała Rada Koordynacyjna, ma zająć się usprawnieniem działania rejestrów państwowych, a także zapewnieniem współpracy między nimi. Powołanie tego zespołu w liście do rady postulowali uczestnicy konferencji "Rejestry publiczne - problemy identyfikacji, ochrona danych osobowych". Do najważniejszych rejestrów zalicza się obecnie PESEL Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, NIP Ministerstwa Finansów i REGON Głównego Urzędu Statystycznego oraz TERYT - system informacji o własności ziemskiej. "Jesteśmy najbogatszym w identyfikatory krajem - stwierdził Janusz Maszkiewicz - aby nie zwiększać ich liczby należy usprawnić pracę już istniejących systemów". Na szefa zespołu powołano prof. Antoniego Kreczmara z Ministerstwa Sprawiedliwości.

Propozycją zmian technicznych i prawnych mają zakończyć się prace zespołu ds. Dokumentu Elektronicznego, którego przewodniczącym został Lech Szukszta z NBP. Członkowie rady zgodzili się, że należy wprowadzić takie uregulowania prawne, aby dokument przesłany drogą elektroniczną miał taką samą moc prawną jak ten przesłany tradycyjnie.

Na spotkaniu stwierdzono również, że urzędy administracji publicznej, dokonując zakupów oprogramowania, nie uzyskują odpowiednich do skali tych zakupów zniżek cen. W związku z tym przedstawiciele rady postulują, by URM podpisywał z firmami umowy ramowe, które pozwolą na uzyskanie korzystniejszych warunków dostaw. Rada Koordynacyjna zleciła również wykonanie dwóch opracowań, dotyczących skutków wprowadzenia ustawy o zamówieniach publicznych z punktu widzenia zamawiającego i dostawcy lub wykonawcy. Janusz Maszkiewicz zwrócił uwagę, że prawdopodobnie wśród postulatów zespołu znajdzie się zniesienie konieczności tworzenia przez zleceniobiorcę funduszu gwarancyjnego przy sprzedaży sprzętu i zapewnienie możliwości współpracy zleceniodawcy z autorem już zainstalowanych aplikacji z pominięciem procedury przetargowej.

"Jeśli ktoś pracuje na dziesięciu aplikacjach danego autora i zamierza wdrożyć kolejną, to co najmniej dziwne byłoby, gdyby musiał korzystać z usług innego producenta" - dodał Janusz Maszkiewicz. Przewodniczący rady argumentował również, że na fundusz gwarancyjny, konieczny w przypadkach długoletnich kontraktów integracyjnych, są w stanie pozwolić sobie jedynie duże firmy. "Czy jeśli firma realizuje kontrakt w ciągu kilku tygodni na dostawę sprzętu, to musi dawać obliczone na kilka lat gwarancje?" - pytał retorycznie Janusz Maszkiewicz.

W ciągu jednego posiedzenia zebrani przyjęli również regulamin rady, która zbierać się będzie w co drugą roboczą środę miesiąca.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200