Przeglądarki coraz później
- Olo Sawa,
- 24.02.1997
Nowe wersje najpopularniejszych przeglądarek WWW pojawią się dopiero w połowie roku.
Nowe wersje najpopularniejszych przeglądarek WWW pojawią się dopiero w połowie roku.
Od rozpoczęcia w 1996 r. zaciętej rywalizacji o rynek przeglądarek internetowych, Microsoft i Netscape prześcigały się we wprowadzaniu kolejnych wersji swoich produktów - Microsoft Internet Explorer i Netscape Navigator ukazywały się co 3 miesiące. Obecnie zarówno Microsoft jak i Netscape Communications znacznie opóźniają premiery produktów. Czwarte wersje Exlporera i Navigatora, które miały pojawić się pod koniec ub.r., prawdopodobnie dostępne będą w wersjach komercyjnych dopiero w połowie br. - Netscape mówi o II kw., a Microsoft wspomina nawet o sierpniu.
Powodem tak dużych opóźnień jest fakt, że przeglądarki stają się coraz bardziej rozbudowanymi aplikacjami, przypominającymi systemy operacyjne, w związku z czym znacznie wydłużył się czas niezbędny na ich przygotowanie i testowanie. Najnowszy Navigator jest tylko drobnym elementem aplikacji do pracy grupowej, poczty elektronicznej i edytora stron WWW - Communicator. Przeglądarka ma stanowić interfejs graficzny Communicatora.
Dobry, bo polski
Dla amerykańskich użytkowników istotny jest stopień integracji przeglądarki z pakietami biurowymi. Polscy klienci szukają przede wszystkim produktów spolonizowanych, które na razie dostarcza tylko Microsoft. Mimo że Explorer dostępny jest wyłącznie dla systemów operacyjnych Windows i Macintosh, do końca grudnia ub.r. polskie przedstawicielstwo firmy rozprowadziło ponad 500 tys. kopii tego programu. Polski IE jest kopiowany z 22 serwerów na terenie kraju; ponadto w ramach akcji promocyjnych producent rozdaje go na krążkach CD. Kilkanaście tysięcy kopii rozeszło się w ramach akcji promocyjnej Microsoftu i Telekomunikacji Polskiej S.A. Nowe wersje Windows 95 sprzedawane razem z komputerami polskich producentów mają preinstalowany IE 3.01 PL.
Netscape, który w dalszym ciągu nie ogłasza planów dotyczących zwiększenia aktywności w Polsce, traci swój udział w rynku przeglądarek internetowych. Z opublikowanego pod koniec stycznia br. raportu Zona Research, firmy specjalizującej się w badaniach rynku internetowego, wynika, że w Intenecie z Navigatora korzysta obecnie 70% użytkowników. Microsoft twierdzi, opierając się na własnych badaniach rynkowych, że w Polsce wyprzedził już Netsacpe'a.
Zdaniem specjalistów, utrata przez Netscape Communications pozycji dotyczy wyłącznie rynku aplikacji internetowych na platformę Windows. Navigator pozostaje zdecydowanym liderem wśród użytkowników Macintoshy i Unixa.