Przegląd prasy zagranicznej

Trudne pytania

Trudne pytania

Wydaje się, że kto jak kto, ale zarząd firmy orientuje się najlepiej, co tak naprawdę robi przedsiębiorstwo. To przekonanie niekoniecznie potwierdzają fakty - piszą (Unbundling the corporation) John Hagel III i Marc Singer w najnowszym numerze Harvard Business Review. Podając na początku przykład branży komputerowej, twierdzą, że specjalizacja oznacza dramatyczne zmiany w strukturach organizacyjnych.

J. Hagel i M. Singer dzielą działalność firm na: utrzymywanie kontaktów z klientem, dokonywanie innowacji w produkty i infrastrukturę. Zmiany w strukturze mogą się dokonać dzięki spadającym kosztom współpracy z innymi przedsiębiorstwami. Do niedawna były wysokie; obecnie są znacznie niższe, i stąd tak błyskotliwy rozwój outsourcingu.

Skoncentrowanie się na jednym z trzech rodzajów działalności będzie wymagać pozbycia się reszty. To proces często bardzo bolesny dla menedżerów wyższego szczebla. Ponadto niewielu z nich posiada umiejętności systematycznego likwidowania niektórych typów działalności, przemyślanego w dążeniu do zrealizowania konkretnej strategii. Autorzy podają tu tylko przykłady wydzielania na zewnątrz filii po nie do końca udanych fuzjach i przejęciach.

Zaprzestanie działalności w pewnym obszarze jest zawsze dużym wyzwaniem, jednak nie wystarczy, by osiągnąć sukces. Jeżeli wybieramy infrastrukturę lub utrzymywanie kontaktów z klientem, powodzenie warunkuje jedynie dokonanie serii przejęć lub połączeń z innymi firmami. W ten sposób rozbijana wcześniej struktura organizacyjna jest zastępowana nową, bardziej korzystną z punktu widzenia konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku.

Harvard Business Review, marzec-kwiecień 1999 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200