Przegląd prasy zagranicznej

Sieć i kupuj

Sieć i kupuj

Wkrótce już można spodziewać się fali fuzji między firmami handlującymi różnymi towarami przez Internet. Patrick Kelly prognozuje (Online Merger Mania) w najnowszym numerze Information Strategy, że prawdopodobny jest scenariusz, w którym wielu sprzedawców internetowych połączy swoje siły. Znakiem czasów może okazać się fuzja takich sklepów, jak CD-now (specjalizującym się w dystrybucji płyt kompaktowych), E-Toys (zabawek), Reel.com (filmów) i Cyberian Outpost (komputerów PC). Wszystko dlatego że internetowi surferzy stają się coraz bardziej wygodni. Nie chcą odwiedzać wielu sieciowych witryn, wybierając miejsca, gdzie wszystko mogą kupić od razu.

Analogia do "murowanych" supermarketów nie jest przypadkowa. Obecni klienci chcą nie tylko nie ruszać się ze swojego fotela czy krzesła przed komputerem, ale także z wybranego miejsca w Internecie. Zdaniem Patricka Kelly'ego, zapotrzebowanie na internetowe hipermarkety będzie największe wśród osób, którym stosunkowo mała przepustowość sieci nie pozwala na szybkie ładowanie stron WWW. Już teraz widać, że coraz więcej użytkowników Internetu korzysta z usług sieciowych gigantów handlowych, takich jak Amazon.com, rozszerzający swój asortyment poza książki, od których zaczynał.

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Firmy rozważające połączenie się lub przejęcie innego pośrednika stoją zwykle przed kilkoma trudnymi wyborami. Po pierwsze - zamiast łączyć się, można zawrzeć sojusz. Po drugie - geograficzny rozwój sieci dystrybucyjnej stwarza problemy z zaspokojeniem popytu na "swojskie" produkty i usługi, z lokalnymi systemami dystrybucji oraz uporaniem się z przeszkodami podatkowymi. Ciężko także, w przypadku przejęć, właściwie ocenić wartość kupowanej firmy.

Większą stabilność internetowym firmom, a zatem ich połączeniom, może zapewnić lepsze poznanie sieciowych zwyczajów konsumentów - pisze Patrick Kelly. Przykłady stają się już powoli dostępne dla takich produktów, jak książki czy płyty muzyczne. Z drugiej strony ogólnie niestabilny charakter całego rynku nie pozwala firmom na szczególny optymizm.

Information Strategy, grudzień 1998 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200