Przegląd prasy zagranicznej

Spiesz się powoli

Spiesz się powoli

Co jest podstawowym bogactwem firmy? Redakcja amerykańskiego "Fast Company" nie ma wątpliwości - najważniejszy jest czas. Od dwóch lat czasopismo odnosi w USA znaczące sukcesy, szczególnie wśród menedżerów przedsiębiorstw o największej dziś dynamice rozwoju: firm elektronicznych i informatycznych z Krzemowej Doliny. Jednak artykuły zamieszczane w "Fast Company" to nie instrukcje dla technokratów, zaskakująco dużo jest w nich przemyśleń na temat samorealizacji w pracy i ogólnej strategii firmy. W bieżącym, urodzinowym numerze można znaleźć kilka takich artykułów.

Przewodnia myśl numeru to "You Decide" ("Ty decydujesz"). Autorzy przekonują, że mamy wpływ na więcej wydarzeń w naszym życiu prywatnym i zawodowym niż nam się wydaje. Richard Leider, renomowany niezależny konsultant, twierdzi ("Are You Deciding on Purpose?"), że każdy człowiek ma określony cel w życiu i talent, jednak potrzebuje nierzadko wielu lat, by go odkryć. Leider nie ma wątpliwości, że naprawdę satysfakcjonująca praca ściśle wiąże się z wewnętrznym powołaniem, bez niego efekty nie będą zadowalające.

Wymieniony wątek artykułu Leidera rozwijają dwaj psycholodzy z Harvard Business School, Timothy Butler i James Waldroop ("Is Your Job Your Calling?"). Twierdzą oni, że nazwy funkcji pełnionych przez ludzi w przedsiębiorstwach nie powinny stawać się podstawą do określania własnego powołania zawodowego. Zamiast marketingu, finansów itd. autorzy proponują inaczej zdefiniowane kategorie, m.in. analizę ilościową, kontrolę i zarządzanie, produkcję z wykorzystaniem elementów twórczych.

Z okazji urodzin czasopisma dziennikarze "Fast Company" zaprosili 10 osób, które - według nich - odniosły sukces w "szybkim" zarządzaniu, do dyskusji na kilka tematów niepokojących współczesnych menedżerów, działających w najdynamiczniej rozwijających się gałęziach. Czy rzeczywiście szybkie podejmowanie decyzji popłaca? Czy lepiej motywuje poczucie zaufania, czy strachu? Jakie narzędzia zarządzania powinna stosować dynamicznie rozwijająca się firma? Jak rozumieć sukces, jak zmierzyć efekty wysiłku menedżerów i załogi, by uznać, że sukces został osiągnięty? Te pytania powracają co pewien czas na łamy czasopism poświęconych zarządzaniu, jednak tym razem o opinie poproszono innych niż zwykle ludzi, takich jak Hatim Tyabji, prezes VeriFone Inc. czy Avram Miller, wiceprezes ds. Rozwoju w Intel Corporation. Jeden z uczestników spotkania określa czas jako jedyny ograniczony w dzisiejszym świecie zasób, nazywając go "kluczowym bogactwem". Doskonale to odzwierciedla przekonania samej redakcji "Fast Company".

--------------------------------------------------------------------------------

Fast Company, luty-marzec 1998 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200