Projekt - Chleb konsultanta

Problemy Baana w Polsce osłabiły jego pozycję na rynku ERP. Niekorzystnie wpłynęło to na sytuację konsultantów specjalizujących się we wdrożeniach systemu tego producenta.

Problemy Baana w Polsce osłabiły jego pozycję na rynku ERP. Niekorzystnie wpłynęło to na sytuację konsultantów specjalizujących się we wdrożeniach systemu tego producenta.

Projekt - Chleb konsultanta

Kontrakty Baana w Polsce

Tomasz przez kilka lat specjalizował się we wdrożeniach modułu finansowego Baana w TCH Systems. Podobnie jak kilkunastu innych konsultantów, stracił pracę po przejęciu macierzystej firmy przez Optimusa. Po kilku tygodniach poszukiwań, zatrudnił się w centrali jednego z największych integratorów. Inny charakter pracy, a także atmosfera panująca w firmie sprawiły, że zrezygnował z tej posady już po kilku miesiącach. Od jesieni 2001 r. poszukuje pracy związanej z wdrożeniami Baana. Bez skutku. "Poszukam jeszcze kilka tygodni. Potem rozejrzę się za pracą za granicą. Jeden z kolegów już znalazł zatrudnienie w Holandii, a kilku innych zastanawia się nad podobnym wyjściem z tej sytuacji" - mówi. Według przedstawicieli polskiego oddziału Baana, udział tej firmy w polskim rynku ERP stanowi dziś ok. 4%.

Bez etatu i zleceń

Przed podobnym dylematem stanęło w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy prawie 30 wdrożeniowców Baana, przede wszystkim z Apeximu, TCH Systems oraz Singular Polska, który przestał być partnerem wdrożeniowym Baana. Kilku z nich wybrało emigrację do Kanady, USA czy Europy Zachodniej. Pozostali przekwalifikowali się na inne systemy ERP lub rozwiązania z "niższej półki" albo próbują swoich sił jako "wolni strzelcy".

Ci ostatni stale poszukując pracy, rozglądają się równocześ-nie za zleceniami czy to jako podwykonawcy przy projektach realizowanych przez partnerów Baana, czy jako administratorzy w firmach korzystających z tego systemu. O angaż na stałe nie jest jednak łatwo. W połowie 2001 r. nadzieje wzbudziły informacje o ponownym otwarciu biura Baan Polska, a także o umowach z nowymi partnerami. W niewielkim biurze zatrudnienie znaleźli jednak przede wszystkim specjaliści ds. sprzedaży, przedsprzedaży i marketingu. W ciągu roku firma - w zależności od wyników - zamierza zatrudnić kilka dodatkowych osób, ale nie będą to zapewne konsultanci. A nowi partnerzy, zarówno poznański Talex, jak i gdyńska spółka Demos, mimo dużego odzewu ze strony pracowników firm związanych z Baanem, zdecydowali się na przeszkolenie własnego personelu, wspartego kilkoma doświadczonymi konsultantami. "W trakcie poszukiwań odnieśliśmy wrażenie, że konsultanci niezbyt zdają sobie sprawę z sytuacji rynkowej. Mieli duże oczekiwania i nie dawali nic specjalnego w zamian. Dziś konsultant nie może ograniczać się do projektu. Musi zaangażować się w cały proces sprzedaży" - mówi Rafał Szałek, dyrektor ds. sprzedaży systemu Baan w Talex SA.

Talex i Demos nie wykluczają oczywiście zaangażowania doświadczonych specjalistów. Przedstawiciele pierwszej z firm zapowiadają nawet, że jeśli powiedzie się przynajmniej część negocjacji, w ich firmie mogą znaleźć zatrudnienie wszyscy samodzielni wdrożeniowcy, działający teraz na rynku. Wszystko jednak zależy od liczby nowych projektów. A tych na razie nie ma. "Nowi partnerzy koncentrują się teraz na sprzedaży, a proces ten w przypadku systemów ERP trwa długo. Nasze biuro działa dopiero od października 2001 r." - tłumaczą przedstawiciele Baan Polska.

Eksport i specjalizacja

Wielu z dotychczasowych partnerów Baana stanęło przed problemem znalezienia pracy dla 50 specjalistów, bo na tyle szacuje się liczbę czynnych konsultantów zatrudnianych przez te firmy. Łącznie z tzw. wolnymi strzelcami liczba konsultantów Baana w Polsce szacowana jest na 60-70 osób, a włączając w to specjalistów u klientów - na ok. 100.

Warszawski Ster-Projekt rozwiązał problem podpisując umowę z SAP i szkoląc swoich konsultantów w zakresie wdrożeń R/3. "Prawie 2/3 naszych wdrożeniowców to konsultan- ci dwusystemowi" - twierdzi Artur Sadzik, dyrektor handlowy ds. systemów ERP w Ster-Projekt SA. Firma nie sprzedaje już jednak aktywnie rozwiązań Baana. Z kolei katowicki Efbud wyspecjalizował się w "eksporcie" swoich konsultantów za granicę. Pracownicy tej spółki jeszcze w 1999 r. zostali zaangażowani przy realizacji projektu w europejskich zakładach koncernu British Steel. Zdobyte wówczas kontakty procentują zleceniami zagranicznymi.

Dla innych - np. DST z Rudy Śląskiej - obroną przed dekoniunkturą staje się specjalizacja. Firma ta od początku skupiła się na rozwoju zaprojektowanego samodzielnie systemu - Baan IV Zarządzanie Personelem. Dziś z powodzeniem integruje go z różnymi systemami ERP. Pozostali partnerzy Baana utrzymują pracowników, licząc na nowe zlecenia np. z zakładów przemysłowych, przejmowanych przez zagraniczne koncerny, w których system ten jest już stosowany.

Nowe oblicze konkurencji

W tej sytuacji szansą zarówno dla wolnych strzelców, jak i firm partnerskich są zlecenia opieki nad systemami. Jednak także w tym segmencie istnieje silna konkurencja, bowiem i tu swojej szansy upatrują także spółki wydzielone z zakładów, które wdrożyły Baana u siebie, m.in. elbląski Info Power - centrum kompetencyjne wydzielone z ABB (obecnie Alstom Power). W marcu br. ze struktur IncoVeritas wydzieliła się spółka IncoInfo, zatrudniająca m.in. 4 specjalistów, którzy zdobyli doświadczenia podczas wdrożenia systemu Baan w macierzystym zakładzie. Świadczenia usług związanych z systemem Baan nie wyklucza także Zbigniew Szkudlarek z toruńskiego Apatora. "Nie widzę sensu wydzielania osobnej firmy z naszych struktur. Jednak dzięki wizytom referencyjnym my i nasi specjaliści staliśmy się znani, czemu więc tego nie wykorzystać?" - stwierdza.

Zdania na temat tego typu działań są podzielone. "Trudno sobie wyobrazić, żeby tego typu spółki mogły zainwestować w szkolenie ludzi tyle, co przeciętna firma informatyczna. Jednak na pewno dysponują trudnym do zakwestionowania argumentem. Sami byli kiedyś klientami, doskonale więc znają ewentualne problemy związane z wdrożeniem" - mówi przedstawiciel jednej ze spółek partnerskich, proszący o zachowanie anonimowości. Ich wejście na rynek może dodatkowo zaostrzyć konkurencję wśród dostawców usług. W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem są nowe projekty. W przeciwnym razie środowisko konsultantów Baana będzie coraz bardziej słabło.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200