Programowanie umysłów

Uczestników tegorocznego kongresu SAP Polska najbardziej zainteresowała prezentacja dotycząca programowania neurolingwistycznego NLP.

Uczestników tegorocznego kongresu SAP Polska najbardziej zainteresowała prezentacja dotycząca programowania neurolingwistycznego NLP.

Mniej wtajemniczonym należy się wyjaśnienie, czym jest NLP. Według najbardziej zrozumiałej definicji, NLP jest zbiorem zasad, modeli i narzędzi pomocnych w uczeniu się, komunikowaniu i wprowadzaniu zmian. Opisuje także, w jaki sposób umysł oraz język są przez nas używane do przekazywania, formułowania i wyrażania myśli. Konsultanci z firmy NLP Neuroedukacja podczas swojej prezentacji starali się odpowiedzieć na odwieczne pytanie - "Dlaczego IT nie może dogadać się z zarządem?"

Dwa punkty widzenia

X: Mam dla Pana świetną wiadomość, udało nam się zdobyć środki finansowe na wdrożenie nowego systemu! Przed Panem nowe wyzwania! Pan będzie osobą odpowiedzialną za wdrożenie. Liczę, że w krótkim czasie osiągnie Pan konkretne efekty. Mam nadzieję, że widzi Pan otwierające się przed nami nowe możliwości. Mówienie na tym etapie o problemach jest stratą czasu. Chciałbym, żebyśmy przeprowadzili to wdrożenie tak samo jak wdrożenie systemu kontrolingowego. Najważniejsze jest w tej chwili samo wdrożenie - zbieranie informacji o problemach i opinii powinno być drugoplanowe. Przekonanie ludzi do nowego systemu ja biorę na siebie, a ja wiem, że tych ludzi przekonam, bo to są mądrzy ludzie. Będę osobiście nadzorować ten projekt.

Y: Pan napiera i nie widzi wyłaniających się problemów. Chciałbym uniknąć wrażenia, że staję w opozycji, ale ja naprawdę chcę zadbać, aby wszystko działało dobrze i żebyśmy nie popadli w tarapaty. Trzeba dostrzec problemy, żeby móc ich uniknąć. Nie da się idealnie skopiować poprzednich projektów i przenieść wcześniejszych doświadczeń, nie możemy stosować metod nieadekwatnych do skali tego projektu. Każdy pracownik w każdym dziale ma dziś jakieś problemy ze starym systemem, ja już rozmawiałem z niektórymi, ale trzeba zebrać dokładne informacje na ten temat, żeby później nie okazało się, że jesteśmy głęboko w malinach i powtarzamy stare błędy. Możemy też skorzystać z doświadczeń innych.

X: Doceniam Pana ogromną troskę, ale z powodu tej troski wszystkie projekty zawsze się do tej pory opóźniały. Ma Pan za sobą kilka udanych wdrożeń, ale Pana podejście mi nie odpowiada. Jeszcze nie poznaliśmy systemu, a Pan już o problemach. Twierdzi Pan, że analizuje Pan problemy, ale co Pan mógł zanalizować, jak nie rozpoczęliśmy jeszcze tego wdrożenia. To jest bardzo nowoczesny system, a Pana nie interesują nowe możliwości. Jestem zaskoczony Pańską postawą.

Styl przekazu

Brzmi znajomo? Rozmowa ta jest fragmentem scenki ilustrującej wykład o sposobach porozumiewania się. Konsultanci NLP Neuroedukacja próbowali przekonać zgromadzonych na sali słuchaczy, że panowie ze scenki mają tak naprawdę podobne zapatrywania na sprawę i merytorycznie są ze sobą zgodni, rozmijają się jedynie na poziomie stylu przekazu. Pan X jest mocno ukierunkowany na cel, wie, czego chce, a potwierdzenia słuszności dokonywanych wyborów poszukuje we własnych doświadczeniach. Pan Y wie, czego chciałby uniknąć, czyli podąża raczej "od problemu", a nie "do celu", a swoje wybory podpiera opiniami innych.

Wygląda więc na to, że póki co porozumienie możliwe jest tylko dzięki długim, żmudnym i nieuchronnym rozmowom oraz wyjaśnieniom. Może to i lepiej, bo NLP posługuje się m.in. hipnozą...

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200