Problemy dnia dzisiejszego

Krąg uczestników procesów gospodarczych nie jest jeszcze zamknięty w sposób gwarantujący powodzenie wirtualnego biznesu w Polsce.

Krąg uczestników procesów gospodarczych nie jest jeszcze zamknięty w sposób gwarantujący powodzenie wirtualnego biznesu w Polsce.

Obecnie istnieją już przyszłościowe rozwiązania, dotyczące zamkniętego kręgu między bankiem, klientem i dostawcą, opisanego w poprzednim numerze.

Banki przygotowują swoje rozwiązania, dotyczące głównie sprzedaży usług przez Internet. Pośrednicy w płatnościach powoli uruchamiają poszczególne usługi. Klienci korzystają z Internetu, a dostawcy umieszczają tam swoje sklepy i witryny handlowe. Również firmy kurierskie i Poczta Polska przygotowują swoją wizję internetowej egzystencji.

Podejmując nowe działania, żadna firma nie ma gwarancji powodzenia, jednak pewne bazowe elementy strategii muszą być nienaruszalne.

Zanim jednak firmy dojrzeją do podjęcia strategicznych dla przyszłości swojego biznesu decyzji, trzeba poznać problemy, które pojawią się w czasie dochodzenia do opisanego wcześniej etapu zamkniętego kręgu.

Sprzedaż towarów przez Internet

Sprzedaż przez Internet pozornie wydaje się prosta. Przygotowujemy bazę danych z towarami, cenami i umieszczamy na WWW . Problemy pojawiają się później:

1. Czy klient składający zamówienie podał prawdziwe dane? Jak je uwierzytelnić?

2. Jak przyjąć formalnie zamówienie drogą elektroniczną ? Czy podpis cyfrowy jest równoważny podpisowi klienta na zamówieniu? Czy wydruk e-mail zastępuje faks? Czy jest wymagane podpisanie osobnej umowy z klientem na respektowanie korespondencji elektronicznej?

3. Kto pokrywa koszty przesyłki towaru? Kto pokryje koszty odesłania towaru w przypadku zwrotu, pomyłki?

4. Jak zorganizować płatność? Czy numer karty przesłany łącznie z zamówieniem jest bezpiecznie przesyłany? Czy klient zapłaci? Czy płacenie gotówką przy odbiorze większych paczek jest opłacalne i możliwe? Ile dni będzie trwało rozliczenie, w przypadku standardowej procedury, z Polcardem lub Euronetem? Czy bezpieczeństwo ustalane poprzez certyfikację będzie uznawane przez inne firmy - pośredników płatności?

5. Czy wystarczy towaru w magazynie? Jak zwiększyć naszą wiarygodność wobec klienta, jeśli pośrednik okazuje się niesolidny? Gdzie są słabe punkty łańcucha dostaw w naszej organizacji?

Jeśli spojrzeć na przyzwyczajenia Polaków od strony e-businessu, możemy stwierdzić, że nigdy nie mieliśmy nawyku kupowania z katalogów. Katalogi (głównie niemieckojęzyczne) oglądało się dla samej przyjemności delektowania się istniejącymi na rynku towarami. Dzisiaj wiele firm wysyłkowych rozpoczyna ofensywę na polski rynek, posługując się doświadczeniami Świata Książki i innych rozpoznawanych firm wysyłkowych. Firmy skandynawskie, takie jak Ellos, działają na naszym rynku z oddali. Skomplikowane polskie przepisy walutowe utrudniają firmom zagranicznym rozpoczęcie zdecydowanej ofensywy na naszym rynku. Być może przygotowywane zmiany w przepisach, dotyczących transferu waluty zagranicznej, spowodują lawinowy przyrost konkurencji w tej branży.

Readers Digest jako jeden z wielu członków Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego toruje drogę innym firmom w świadomości Polaków o uczciwości sprzedaży wysyłkowej. Witryna Readers Digest nie jest jednak tylko sklepem internetowym, ale także serwerem informacyjno-rozrywkowym. Znajdziemy tu loterię, sklep i skrót aktualnego numeru Przeglądu.

Bo sklep internetowy jest następnym etapem w rozwoju firmy wysyłkowej, dlatego najlepsze implementacje sklepów internetowych, bazują na doświadczeniach firm wysyłkowych.

Innym przykładem doskonałej obecności firmy wysyłkowej w Internecie jest FF Computers. Firma wspiera sprzedaż internetową intensywną, kilkustronicową reklamą w czasopismach komputerowych. Zorganizowała sklep wysyłkowy zgodnie ze wszystkimi zasadami sztuki. Serwis internetowy (http://www.ffcomp.com.pl) jest skonstruowany bardzo efektownie i ergonomicznie. Aż się prosi, by nabyć tę drukarkę czy tamten promocyjny zestaw komputerowy. Jednocześnie FF Computers zaczyna powoli budować sieć własnych sklepów zaczynając od największych miast.

Gotowe rozwiązania sklepów internetowych są tak jak programy komputerowe "z półki" do kompleksowej obsługi firmy. Będą działać poprawnie w większości firm, ale żadna z nich nie będzie z programu do końca zadowolona. Jest już kilka takich gotowych rozwiązań dostępnych na polskim rynku dla różnych platform (Linux, FreeBSD, Solaris, Windows NT) Wybierając jedno z nich należy przeanalizować doświadczenia innych firm, zasięgnąć opinii operatorów Internetu, sprawdzić czy użyto od ich tworzenia profesjonalnych narzędzi programistycznych.

Amatorskie propozycje, produktów "szytych na miarę" firmy, wykonane przez zdolnych studentów informatyki czy młodych programistów zafascynowanych sprzedażą w sieci, świadczą często tylko o ich perfekcyjnym opanowaniu technologii, lecz zawarte w nich rozwiązania nie opierają się na znajomości handlu, technik sprzedaży i marketingu. Decydując się na rozwiązania indywidualne, trzeba je dokładnie zweryfikować pod względem organizacyjnym i prawnym.

Poprawnie wykonane sklepy, oparte na "supernowoczesnych", "bezpiecznych" technologiach, nie zapewnią właściwej organizacji handlu i pełnych półek, dobrych kontaktów z dostawcami, przywożącymi towar just-in-time, tak by nie inwestować środków w zapasy. Nie zapewnią również klientów, których trzeba zdobywać posługując się dodatkowo tradycyjnymi metodami promocji i reklamy. Sklepy internetowe, korzystające z zaawansowanej technologii, wymagają również inwestycji kapitałowej w magazyny i sieć dystrybucji.

Jednym z najbardziej znanych polskich sklepów internetowych jest rozreklamowany serwis ToTu. Hipermarket firmy Soho-Online. I choć otrzymał silne wsparcie marketingowe, efekty jego działalności są ciągle skromne. Jak podkreślają niektóre czasopisma specjalistyczne, przyczyną tego jest zła organizacja pracy, powodująca niezadowolenia klientów oraz przeciąganie terminów dostaw.

Firma Soho-Online zbiera jednak pierwsze, bardzo ważne doświadczenia na polskim rynku e-businessu i wyciąga z nich wnioski.

Wróży to dobrą przyszłość zarówno firmie, jak i jej hipermarketom.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200