Problem z polskim broadbandem

Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że bardziej praktycznym miernikiem dostępności usług jest liczba korzystających z nich osób, a nie liczba fizycznych łączy. Różne źródła podają także tu odmienne dane co do procenta Polaków korzystających z Internetu: TP S.A. 38,8%, GUS 44%, Komisja Europejska 49%, GfK Polonia 56%, UKE 59%.

Analizując te liczby i porównując je do innych krajów łatwo stracić z pola widzenia inny, niepokojący fakt kształtujący rynek dostępu do Internetu w Polsce. Fakt nie związany z infrastrukturą.

Zobacz również:

  • Technologia i marketing

Od trzech lat z rzędu w badaniach GUS ankietowani podają tę samą główną, decydującą przyczynę nie posiadania łącza internetowego. Jest nią... brak potrzeby. 45% gospodarstw domowych w 2008 roku tym właśnie wyjaśniało fakt bycia nie podłączonym do Sieci.

Brak potrzeby: prawdziwy problem rozwoju Internetu w Polsce

Brak technicznej możliwości podłączenie do Internetu zgłosiło 7% badanych gospodarstw. Te 7% jest naszym problemem infrastrukturalnym. 45% to problem braku realnej, konkretnej korzyści z posiadania Internetu.

Bo i do czego użytecznego służyć może w tej chwili Sieć przeciętnemu Polakowi? Bankowość elektroniczna? Tak, ale konta w bankach ma tylko około połowa ludności. To pewnie ta połowa, którą korzysta z internetu. Nadal jednak nie da się przez sieć załatwić podstawowych spraw na linii obywatel-administracja. Wskażnik dostępności usług administracji państwowej on-line wyniósł dla Polski 2007 roku wg. EUROSTATu 25% i sytuował nas (razem z Bułgarią) na ostatnim miejscu w UE. Średnia dla krajów Unii wyniosła 59%.

W raporcie Światowego Forum Ekonomicznego jest dużo użytecznej informacji. Nie wskazuje jednak ona na infrastrukturę. Jeśli przy pomocy technologii ICT statystyczny Polak będzie mógł załatwić wiele rzeczy szybciej, prościej i taniej, to sam zatroszczy się o stanie się internautą, a operatorzy znajdą efektywny ekonomicznie sposób by go podłączyć.

Problem z polskim broadbandem

Źródło: GUS, "Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach, gospodarstwach domowych i przez osoby prywatne w 2008r."

***

Autor artykułu, Michał Małyszko, jest Partnerem w UBIK Business Consulting.


TOP 200