Prawne e-funkcjonowanie

...stosowne oprogramowanie

Odnosząc się do oprogramowania, z którego zamierzamy korzystać, prowadząc sklep internetowy, to oczywiście naczelną zasadą jest, aby było ono legalne. Oznacza to przede wszystkim posiadanie ważnej licencji na korzystanie z danego oprogramowania, którego udziela nam licencjodawca lub też - jeżeli zdecydujemy się na wdrożenie w naszym przedsiębiorstwie dedykowanego oprogramowania - możemy nawet uzyskać autorskie prawa majątkowe oraz dostęp do kodów źródłowych. Możemy też zdecydować się, co jest zdecydowanie najtańszą opcją, na korzystanie z oprogramowania typu open source.

Informacje, grafika i pozostała zawartość strony nie mogą naruszać praw własności intelektualnej innych firm i nie mogą stanowić czynu nieuczciwej konkurencji wobec nich.

Istotne jest też, aby przejrzeć warunki licencyjne lub umowę przeniesienia autorskich praw majątkowych, w szczególności pod kątem zakresu udzielonych uprawnień. Zakres jej musi być dopasowany do formy prowadzonej przez nas działalności i jej specyfiki. Oczywiście w dalszej kolejności warto zadbać co najmniej o odpowiednie postanowienia dotyczące czasu trwania licencji oraz warunków jej wypowiadalności.

Zobacz również:

  • Rząd Ghany pracuje nad regulacjami dotyczącymi AI

Zawartość strony internetowej

Mając już zarejestrowaną działalność gospodarczą, wybraną i zarejestrowaną domenę oraz sprawnie działające oprogramowanie obsługujące nasz biznes, należy zadbać o zawartość strony internetowej. Z punktu widzenia prawnego istotne jest, aby informacje, grafika oraz pozostała zawartość strony internetowej nie naruszała praw własności intelektualnej innych przedsiębiorców oraz nie stanowiła czynu nieuczciwej konkurencji wobec nich.

Mówiąc o prawach własności intelektualnej mam przede wszystkim na uwadze prawa autorskie - gdzie naruszenie polega przede wszystkim na bezprawnym używaniu utworów czyjegoś autorstwa lub przypisywaniu sobie autorstwa cudzego utworu. Mówiąc o czynach nieuczciwej konkurencji, mam zaś na myśli nieuczciwą reklamę, taką jak reklama wprowadzająca w błąd, czy też niedozwolona reklama porównawcza.

Zamiast zatem wiernie kopiować strony innych sklepów internetowych, warto rozważyć stworzenie oryginalnej zawartości, która z jednej strony nie będzie naruszała praw osób trzecich, a z drugiej wyróżni nasz sklep internetowy spośród wielu innych.

Umowy z agencją reklamową lub firmą IT

Jeżeli sami przedsiębiorcy, rękami swoich pracowników, decydują się na opracowanie zawartości strony sklepu internetowego to raczej nie będzie problemu z kwestią skutecznego przeniesienia autorskich praw majątkowych do jej zawartości. Większe ryzyko z tego punktu widzenia powstaje w przypadku, kiedy to zewnętrzna agencja reklamowa lub firma informatyczna na nasze zlecenie zobowiązuje się do wykonania strony internetowej. Mówiąc o ryzyku, mam na myśli zwłaszcza to, że jako licencjobiorca lub uprawniony z autorskich praw majątkowych nie otrzymamy możliwości korzystania z efektów praw agencji reklamowej lub firmy informatycznej w takim zakresie, jaki jest optymalny z punktu widzenia prowadzonego przez nas biznesu.


TOP 200