Praca na odległość
- Michał Sewera,
- 07.02.2003
Pojęcie telepraca (ang. teleworking) wiąże się z odpowiednim systemem organizacji pracy wykonywanej na odległość z użyciem technologii informacyjnych, zapewniających łączność pracownika z pracodawcą.
Pojęcie telepraca (ang. teleworking) wiąże się z odpowiednim systemem organizacji pracy wykonywanej na odległość z użyciem technologii informacyjnych, zapewniających łączność pracownika z pracodawcą.
Już stosunkowo dawno, bo ok. 20 lat temu, w wielu dziedzinach możliwa była zdalna praca. W wielu wypadkach codzienna obecność pracownika w firmie nie jest niezbędna, a telepraca - przy odpowiedniej organizacji infrastruktury informacyjnej - przynosi pracodawcy wiele korzyści.
Dzięki nowym mediom rozważa się takie rozwiązania, jak telecentra (powszechnie dostępne wielofunkcyjne placówki teleinformacyjne z pracownią multimedialną, wyposażoną w stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu) czy telewioski. Wszystko po to, aby umożliwić zdalne wykonywanie pracy, co z punktu widzenia przedsiębiorstwa daje spore korzyści. Jest wiele kryteriów oceny tych korzyści. Przede wszystkim firma nie ponosi kosztów związanych z utworzeniem miejsca pracy (w zależności od charakteru działalności koszt inwestycji wynosi 5-10 tys. USD) lub może je znacznie ograniczyć - nie potrzeba nakładów na przykład na powierzchnię biurową i miejsca parkingowe. Pozostałe korzyści to zwiększenie produktywności (przy odpowiedniej organizacji) oraz zwiększenie elastyczności firmy.
W 1993 roku firma IBM w Stanach Zjednoczonych zlikwidowała 700 stacjonarnych miejsc pracy, wyposażając swoich pracowników w przenośne komputery, telefony komórkowe, modemy i faksy i kierując ich do pracy domowej. Rok później telepracownicy IBM spędzali już tylko ok. 15-30 proc. czasu pracy we wspólnym biurze. Podobnie postąpił szwedzki oddział firmy Siemens-Nixdorf, wprowadzając nowe rozwiązanie podczas zmiany siedziby firmy. Przyjęte rozwiązanie spowodowało spadek kosztów działalności w przeliczeniu na jednego pracownika o 25 tys. USD rocznie.
Z punktu widzenia pracowników też są pewne zalety: bardziej elastyczne godziny pracy, mniej przerw oraz więcej czasu dla rodziny. Dla osób mieszkających daleko od firmy dodatkowym atutem jest uniknięcie codziennego dojazdu lub wręcz zmiany stałego miejsca zamieszkania.
Jak widać, telepraca wymaga solidnego przygotowania odpowiedniej infrastruktury technicznej i organizacji pracy. Na szczęście nie trzeba wyważać już otwartych drzwi - wiele firm poprzez realizację programów pilotażowych wypracowało schematy oraz zasady konstruowania systemu telepracy, kładąc szczególny nacisk na kwestie bezpieczeństwa i ochrony informacji.
Oczywiście nie każde stanowisko może funkcjonować w systemie telepracy. Jednak obecnie spora część działalności operacyjnej opiera się na przetwarzaniu informacji w dowolnej postaci - informacja jest towarem.
Narzędzia do zdalnej pracy
Jest kilka kategorii telepracy. Ogólnie można wyróżnić następujące: