Powszechny i centralny

Po trzech latach od rozpoczęcia projektu, Powszechny Bank Kredytowy wdrożył w centrali nowy system informatyczny.

Po trzech latach od rozpoczęcia projektu, Powszechny Bank Kredytowy wdrożył w centrali nowy system informatyczny.

Przez trzy miesiące w Powszechnym Banku Kredytowym SA w Warszawie (PBK) przeprowadzano testy poprawności wdrożenia nowego systemu bankowego. Od czerwca br. centrala banku pracuje w systemie Profile. "Możemy powiedzieć, że po pierwszym miesiącu funkcjonowania nowe rozwiązanie spełniło założenia postawione przez nas w 1996 r., gdy podpisywaliśmy umowę" - mówi Józef Kubiczek dyrektor Departamentu Technologii Bankowych w Powszechnym Banku Kredytowym. "System zintegrowany umożliwił nam m.in. automatyczną kontrolę sald rachunków Nostro czy zapisów księgowych we wspólnej księdze głównej" - mówią przedstawiciele banku.

Wdrożenie projektu trwało dłużej niż zakładano pierwotnie w umowie, ale w trakcie prac przeprowadzono kilka poważnych zmian w polskim systemie bankowym. Zmieniono numerację oddziałów, plan kont i rozszerzono wymagania dotyczące sprawozdawczości dla Narodowego Banku Polskiego. Uwzględnienie tych zmian wydłużyło czas pracy nad projektem.

Profile zastąpił system Tabo, stworzony w 1990 r. przez pracowników Departamentu Informatyki. "Kiedy prawie 10 lat temu powstał bank, tworzyliśmy zwykle rozwiązania własne. Była to słuszna droga, umożliwiająca nam zautomatyzowanie prac w banku. Podczas migracji na system scentralizowany podświadomie dążyliśmy do uzyskania podobnej funkcjonalności, jaką miały nasze systemy, co jest niemożliwe" - mówi Józef Kubiczek.

Największych zmian przedstawiciele Departamentu Informatyki PBK dokonali w module sprawozdawczości. Jego założenia zostały opracowane w banku, jednak nowy moduł stworzył producent systemu - Sanchez Computer. Większych zmian wymagało również przystosowanie systemu do polskich realiów. Dotyczą one specyfiki rachunków ROR, których odpowiedników nie ma na świecie, zasad udzielania kredytów czy uwzględnienia dokumentów istniejących tylko w polskim systemie bankowym.

W PBK, podobnie jak w przypadku Banku Przemysłowo-Handlowego, który jako pierwszy wdrażał Profile, zmieniono ok. 60% kodu źródłowego systemu. "Nie uważamy, że tak głębokie zmiany utrudnią przeprowadzenie uaktualnień stosowanej przez nas wersji 5.4 systemu. Staramy się nie odbiegać zbytnio od standardu. Nie zmieniliśmy sposobu przepływu danych w systemie, platformy ani struktury bazy danych" - zapewniają przedstawiciele PBK.

Wdrożenia Profile'a w oddziałach rozpoczną się na przełomie I/II kwartału 2000 r., a instalacja nowego systemu we wszystkich placówkach, których do końca roku ma być ok. 350, potrwa co najmniej półtora roku. "Zamierzamy przeprowadzać wdrożenia regionami, zaczynając od warszawskiego, jako najbardziej wrażliwego na wszelkie zmiany" - mówi Józef Kubiczek. Już teraz rozpoczęto wymianę sprzętu.

Profile zastąpi trzy wykorzystywane systemy: Tabo (stosowany w PBK), Krezus (należący do przejętego Banku Lubelskiego) i Bankier (pracujący w dawnym Banku Morskim). Zanim rozpoczęto wdrożenie nowego systemu w centrali, poprzednie systemy przystosowano do współpracy z nowym oprogramowaniem. Dotyczyło to m.in. nowego planu kont i nowych produktów.

Jesienią 1999 r. rozpoczną się wdrożenia pilotowe w dwóch pierwszych placówkach Powszechnego Banku Kredytowego.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200