Powstało konsorcjum ustalające standardy etyczne dla technologii internetowych

Zdaniem założycieli organizacji, również technologie informatyczne powinny mieć ustalone standardy, które przyczynia się do ochrony prywatności konsumentów.

Personalization Consortium, organizacja utworzona przez 26 firm z różnych branż, zamierza zająć się ustalaniem etycznych standardów, które mają znaleźć zastosowanie w internetowych technologiach wykorzystywanych przy personalizacji zasobów. Wśród firm założycielskich znalazły się m.in. linie American Airlines, KPMG Consulting czy DoubleClick, a więc duże koncerny, a także firmy dopiero rozwijające działalność. Ich liczba wkrótce ma wzrosnąć do 100.

Głównym celem konsorcjum jest promowanie odpowiedzialnego wykorzystywania szybko powstających technologii personalizacji, czyli umożliwiających przystosowywanie prezentacji określonych zasobów pod kątem potrzeb danego użytkownika. Technologie biomedyczne i wykorzystywane w badaniach podlegają własnym standardom etycznym, dlatego też technologie informatyczne nie powinny pozwalać na omijanie kwestii prywatności konsumentów - wyjaśnił Larry Ponemon, reprezentujący PricewaterhouseCoopers oraz członek komitetu doradczego ds. dostępu online i bezpieczeństwa amerykańskiej Komisji Handlu.

Pierwsze z przygotowanych przez organizację wytycznych będą dotyczyć zapewnienia konsumentom wglądu do ich danych osobowych, jak również określą kryteria ich umieszczania i usuwania.

Wraz z uczynioną podczas odbywającej się w Los Angeles konferencji Spring Internet World zapowiedzią powstania konsorcjum firmy założycielskie przedstawiły wyniki swojego pierwszego badania, które objęło 4500 internautów. Wynika z niego, że zaledwie 15% użytkowników Internetu nie podałoby swoich danych osobowych serwisom online, wykorzystującym je do usprawnienia prezentacji zasobów.