Postępy efektywności działania szefów IT

Czy działania CIO polskich banków predestynują ich do miana pionierów efektywnego IT?

Postępy efektywności działania szefów IT
Opublikowany na początku roku raport KPMG chwali polskie banki za efektywność w porównaniu do zachodnioeuropejskich, biorąc pod uwagę stosunek budżetu IT do wielkości przychodów oraz liczby pracowników IT do ogółem zatrudnionych. Z kolei raport McKinseya, publikowany w magazynie CIO, utrzymany jest w innym tonie. Podczas debaty redakcyjnej Computerworld i CIO. Magazynu Dyrektorów IT, CIO z polskich banków i firm sektora ubezpieczeniowego zastanawiali się, czy kwestia efektywności IT ma w obecnej sytuacji dla polskiego sektora finansowego znaczenie pierwszorzędne oraz jakimi środkami można podnosić efektywność IT w polskim sektorze finansowym.

Czy polski sektor finansowy może zyskać markę pionierów efektywnego IT? Z jednej strony banki i instytucje finansowe cechuje podejście konserwatywne. Z drugiej strony - sytuacja biznesowa i makroekonomiczna wymagają doskonalenia IT.

Opisanie efektywności

W panelu dyskusyjnym w trakcie konferencji udział wzięli: Hubert Meronk z Banku Ochrony Środowiska, Mariusz Kaczmarek z Deutsche Banku, Krzysztof Wawrzyniak z Banku Polskiej Spółdzielczości, Robert Mitraszewski z BZ WBK, Tomasz Mnich, Organizational Change Manager oraz Rafał Gutkowski z Asseco Systems. Jak podkreślali uczestnicy debaty, efektywność była zawsze ważna, jednak czy na pewno można jej przypisać jakieś miary? Nie ma zgody co do tego, czy w ogóle twarde miary są w stanie opisać efektywność IT. Nie ma zarazem wątpliwości, że w sektorze bankowym nie można było nie uwzględnić perspektywy efektywności.

Efektywność jest w różny sposób formułowana, także ze względu na różne strategiczne wybory podejmowane przez samą firmę i różne zadania, które realizuje. Przykładem jest choćby relacja w podstawowym podziale pomiędzy nakładami na rozwój i utrzymanie IT. Na ile jest to podejście zrównoważone, na ile akcent położony na jedną lub drugą część aktywności IT? W przypadku sektora finansowego, przeważać może strona budżetu nastawiona na utrzymanie. Wyznacza to zarazem dobór środków znajdujących zastosowanie w dążeniu do efektywności firmowych działów informatycznych.

Miarą pośrednią efektywności IT, najczęściej stosowaną jest efektywność w realizacji potrzeb zgłaszanych przez biznes. Istotne jest zarazem wypracowanie przez IT środków i relacji pozwalających negocjować i częściowo kształtować owe potrzeby, tak aby oczekiwania nie odbiegały od możliwości działu IT. Z uniwersalnych parametrów oczekiwań biznesu wobec IT - "natychmiast", "najtaniej", "najwyższej jakości" - nie da się złożyć gotowego produktu albo usługi spełniającej jednocześnie wszystkie te wymogi.

Ważny jest wreszcie czas, w którym o efektywności zaczyna się mówić. Obecnie w zdecydowanie większym stopniu rozwiązania IT i organizacja jego pracy na rzecz części biznesowej podlegają wycenie ekonomicznej, zarówno kosztu, jak i potencjalnie generowanych korzyści. To także skłania do poszukiwania sposobów definiowania (w naturalny sposób wychodząc od standardów) i osiągania efektywności.

Środki i sposoby

CIO banków zaproszeni do dyskusji panelowej reprezentują instytucje, które przeszły znaczące zmiany lub są w ich trakcie. Wiele z tych zmian - poszerzenie strategii czy rozwinięcie oferty produktowej - w dużym stopniu mogło się dokonać dzięki efektywnemu IT. Realizację takich zmian w biznesie poprzedziła niekiedy zdecydowana przebudowa samego IT w kierunku organizacji efektywnej. Czasami zawiera się to w skutecznym wprowadzeniu lub uporządkowaniu IT Governance, czasami może wiązać się także ze zmianami w procesach i strukturze całej organizacji. Nieodmiennie, dążenie do umocowania IT możliwie wysoko owocuje poprawieniem skuteczności wszelkich jego działań. Odpowiednie relacje z zarządem pozwalają być na bieżąco z kursem biznesu. Wiąże się to także z odejściem od roli "czystego usługodawcy", którego zaskakiwały niejednokrotnie zmiany. Bycie częścią zarządczą pozwala przewidywać działania biznesu, dobrze się z nim rozumieć. A płynność komunikacji odbierana jest jako kapitalny czynnik pozwalający niekiedy nawet przekraczać ograniczone możliwości oraz realizować zadania i oczekiwania większe niżby to się na podstawie prostej kalkulacji potencjału mogło wydawać.

Postępy efektywności działania szefów IT
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200